Sida 1 av 2
Problem med min AM6:a
Postat: 8 juni 2008, 15:07
av Moppekillen1
Tjenna!
För ett tag sen så pajade min motor när jag var ute och körde, helt plötsligt började den rassla en massa när man varvade den och man fick inte i 5:an och 6:ans växel, nån som vet vad det kan vara för fel?
Postat: 8 juni 2008, 15:38
av furia FFS
kuggarana i växellådan kan ha blivit rundslitna
Postat: 8 juni 2008, 15:40
av Moppekillen1
furia FFS skrev:kuggarana i växellådan kan ha blivit rundslitna
Kan det gå så fort då? Har inte märkt någonting innan.
Postat: 8 juni 2008, 15:42
av furia FFS
kanske lr så har du dåligt me växellådsolja
Postat: 8 juni 2008, 15:46
av Moppekillen1
furia FFS skrev:kanske lr så har du dåligt me växellådsolja
Mm, så kan det faktiskt vara, för jag hade nere moppen i vintras o lackade och shit, då bytte jag även motorolja (växellådsoljan) , kan kanske ha fått i för lite. Men då e det växelkuggarna då, går dom at byta,, lr hur ska jag göra?
Postat: 8 juni 2008, 15:47
av furia FFS
börja med att öppna upp växellådan o kolla så att allt ser bra ut
Postat: 8 juni 2008, 15:49
av Moppekillen1
furia FFS skrev:börja med att öppna upp växellådan o kolla så att allt ser bra ut
Ok, har aldrig kluvit nån motor innan och fattar inte hur man får loss svänghjulet (om man ens behöver ta bort det?) nåt bra tips på hur man gör?
Postat: 8 juni 2008, 15:49
av LimmiL
prova och fyll på oljan annars är det bara att klyva motorn....
Postat: 8 juni 2008, 15:50
av Moppekillen1
LimmiL skrev:prova och fyll på oljan annars är det bara att klyva motorn....
¨Men tror du att den slutar att rassla och alla växlar funkar igen då da?
Postat: 8 juni 2008, 15:51
av Riejumrx
Moppekillen1 skrev:LimmiL skrev:prova och fyll på oljan annars är det bara att klyva motorn....
¨Men tror du att den slutar att rassla och alla växlar funkar igen då da?
du får väl testa dig fram

Postat: 8 juni 2008, 15:52
av furia FFS
o om du klyver motorn, skaffa en spränskiss, där ser man hur motorn ser ut

Postat: 8 juni 2008, 15:52
av Moppekillen1
ReijuMrx skrev:Moppekillen1 skrev:LimmiL skrev:prova och fyll på oljan annars är det bara att klyva motorn....
¨Men tror du att den slutar att rassla och alla växlar funkar igen då da?
du får väl testa dig fram

MM får väl göra det, men jag har ingen ork o hålla på och testa, menmen får la göra det då.
Postat: 8 juni 2008, 15:55
av Riejumrx
Moppekillen1 skrev:ReijuMrx skrev:Moppekillen1 skrev:
¨Men tror du att den slutar att rassla och alla växlar funkar igen då da?
du får väl testa dig fram

MM får väl göra det, men jag har ingen ork o hålla på och testa, menmen får la göra det då.
jaa..börja med å testa de där med växellådsoljan och sen får du la klyva motorn ifall att..

Postat: 8 juni 2008, 15:56
av Moppekillen1
furia FFS skrev:o om du klyver motorn, skaffa en spränskiss, där ser man hur motorn ser ut

Mm, vet du något ställe som har sånna?
Postat: 8 juni 2008, 15:57
av Drac_01
kolla växellådan..
btw för att få bort svänghjulet måste du ha en svänghjulsavdragare
Postat: 8 juni 2008, 15:59
av Moppekillen1
ReijuMrx skrev:Moppekillen1 skrev:ReijuMrx skrev:
du får väl testa dig fram

MM får väl göra det, men jag har ingen ork o hålla på och testa, menmen får la göra det då.
jaa..börja med å testa de där med växellådsoljan och sen får du la klyva motorn ifall att..

Ok får la göra det, tack för hjälpen.
Postat: 8 juni 2008, 16:04
av Moppekillen1
Drac_01 skrev:kolla växellådan..
btw för att få bort svänghjulet måste du ha en svänghjulsavdragare
Jo, jag vet det vart köper man en sån då ? kostar?
Postat: 9 juni 2008, 21:38
av Moppekillen1
Nu har jag börjat klyva motorn men får inte av primärdrevena (tror det e dom) dom sitter hur hårt som helst. Och så snurrar axeln som dom sitter på, nån som vet ett bra sätt att "spärra" axeln på ?
Postat: 9 juni 2008, 21:44
av skogen_swe
SLIT, SLÅ och ANDVÄND VÅLD då ska du se att de låsnar

nä skoja försöke se om den sitter på nåt sätt ännu för de kan hända

Postat: 9 juni 2008, 21:48
av Moppekillen1
skogen_swe skrev:SLIT, SLÅ och ANDVÄND VÅLD då ska du se att de låsnar

nä skoja försöke se om den sitter på nåt sätt ännu för de kan hända

hahaha aah har slått som f*n men den lossna inte

nä men jag har kollat och vad jag ser så är där inget mer den kan sitta i, men vet du något sätt att spärra axeln?
Postat: 9 juni 2008, 21:50
av fjegge
Spruta lite smörjmedel då 5-56
Postat: 9 juni 2008, 21:51
av skogen_swe
Moppekillen1 skrev:skogen_swe skrev:SLIT, SLÅ och ANDVÄND VÅLD då ska du se att de låsnar

nä skoja försöke se om den sitter på nåt sätt ännu för de kan hända

hahaha aah har slått som f*n men den lossna inte

nä men jag har kollat och vad jag ser så är där inget mer den kan sitta i, men vet du något sätt att spärra axeln?
ja du vete fan och att de låter svårt de där

har du provat en slägga? eller rondel

nä skoja igen, villken axel är de du menar?!

Postat: 9 juni 2008, 21:58
av Moppekillen1
skogen_swe skrev:Moppekillen1 skrev:skogen_swe skrev:SLIT, SLÅ och ANDVÄND VÅLD då ska du se att de låsnar

nä skoja försöke se om den sitter på nåt sätt ännu för de kan hända

hahaha aah har slått som f*n men den lossna inte

nä men jag har kollat och vad jag ser så är där inget mer den kan sitta i, men vet du något sätt att spärra axeln?
ja du vete fan och att de låter svårt de där

har du provat en slägga? eller rondel

nä skoja igen, villken axel är de du menar?!

vet i fan hur man laddar upp bilder, men om jag inte har fel så sitter primärdreven där på .
Postat: 9 juni 2008, 22:00
av Moppekillen1
Moppekillen1 skrev:skogen_swe skrev:Moppekillen1 skrev:
hahaha aah har slått som f*n men den lossna inte

nä men jag har kollat och vad jag ser så är där inget mer den kan sitta i, men vet du något sätt att spärra axeln?
ja du vete fan och att de låter svårt de där

har du provat en slägga? eller rondel

nä skoja igen, villken axel är de du menar?!

vet i fan hur man laddar upp bilder, men om jag inte har fel så sitter primärdreven där på .

så där kanske? tog en från google.se, det är dom som är inringade som jag behöver hjälp med!
Postat: 10 juni 2008, 19:22
av fax110
du behöver inte ta bort dom där.... !
Postat: 10 juni 2008, 20:09
av Gusrieju
Spärra axeln gör du genom att ha kolv,nållager cylinder. Sedan tar du en förlängare (Spärrnyckel) kör genom hålet på vevstaken. Sedan kan du lossa primär,sekondärdreven.
Postat: 10 juni 2008, 20:47
av Moppekillen1
Gusrieju skrev:Spärra axeln gör du genom att ha kolv,nållager cylinder. Sedan tar du en förlängare (Spärrnyckel) kör genom hålet på vevstaken. Sedan kan du lossa primär,sekondärdreven.
Vad menar du med att ha kolv, nållager och cylinder?
aja har lossat dreven nu , men vet någon om man ,måste ta bortsvänghjulet innan man klyver motorn. För det sitter skruvar bakom svänghjulet?
Postat: 13 juni 2008, 20:44
av rieju david
ja du måste ta bort svänghjulet på vänstersidan (behöver en avdragare) sen tar du bort den runda grejen innanför (sitter med 3 skruvar, var försiktig dåliga skruvar orginal) sen sitter det sex skruvar eller nått de tar du bort sen tar du lägger motorn på sidan (vänstersidan neråt) sen tar du och delar motorn, får du se upp för det ligger en kula och en fjäder innanför till växlarna
Postat: 14 juni 2008, 00:23
av Moppekillen1
Rieju david skrev:ja du måste ta bort svänghjulet på vänstersidan (behöver en avdragare) sen tar du bort den runda grejen innanför (sitter med 3 skruvar, var försiktig dåliga skruvar orginal) sen sitter det sex skruvar eller nått de tar du bort sen tar du lägger motorn på sidan (vänstersidan neråt) sen tar du och delar motorn, får du se upp för det ligger en kula och en fjäder innanför till växlarna
Ok, tack för svaret. Ramlar bara fjädern och kulan ut lr, kan man ta det lungt så att dom sitter kvar?
Postat: 14 juni 2008, 09:30
av Ch-racer
det funkar bättre med en tryckluftsdriven mutterdragare de snurrar inte bara de vibrerar loss istället för att dra runt.
dete e bra om man ska tex få bort rostiga skruvar.
ett verktyg jag använder jätte mtckt
Postat: 14 juni 2008, 10:28
av sebbe2000
Moppekillen1 skrev:Drac_01 skrev:kolla växellådan..
btw för att få bort svänghjulet måste du ha en svänghjulsavdragare
Jo, jag vet det vart köper man en sån då ? kostar?
Kostar runt hundralappen beroende på vart du köper den

Kolla hos närmaste ÅF
Postat: 14 juni 2008, 15:12
av Moppekillen1
Ch-racer skrev:det funkar bättre med en tryckluftsdriven mutterdragare de snurrar inte bara de vibrerar loss istället för att dra runt.
dete e bra om man ska tex få bort rostiga skruvar.
ett verktyg jag använder jätte mtckt
Till vad ska jag använda den till då ?
Postat: 14 juni 2008, 17:45
av Ch-racer
kanske läste fel men trodde du skulle ha bort bultarna på kughjulen
Postat: 15 juni 2008, 10:26
av rieju david
Moppekillen1 skrev:Rieju david skrev:ja du måste ta bort svänghjulet på vänstersidan (behöver en avdragare) sen tar du bort den runda grejen innanför (sitter med 3 skruvar, var försiktig dåliga skruvar orginal) sen sitter det sex skruvar eller nått de tar du bort sen tar du lägger motorn på sidan (vänstersidan neråt) sen tar du och delar motorn, får du se upp för det ligger en kula och en fjäder innanför till växlarna
Ok, tack för svaret. Ramlar bara fjädern och kulan ut lr, kan man ta det lungt så att dom sitter kvar?
kulan ligger på växelväljaren (massor av "halva hål" 6 st mer exakt) kulan ligger i en av de hålen sen ligger fjädern över kulan
kulan ligger i mitten av de tre hålen som ligger nära varandra
ta det försiktigt var på en öppen yta så att de blir lättare ifall han vill i vägmen det är bara till att ta det lungt den kan fastna på blocket som du tar bort ( men då trillar den ner i andra blocket men den är änkel att hitta isånna fall) men sen kan du ha sån otur att att den trillar utanför och då får du vara på en öppen yta

och hoppas på att hitta den
Postat: 17 juni 2008, 12:10
av MRX_Stefan
kassa ramlager :S ?