Sida 1 av 1
Special verktyg till vevbyte?
Postat: 6 oktober 2012, 17:18
av Arkstar
Tjena!
Skall förmodligen byta vev när man har pengar och så småningom byta upp till 70cc

(Stage 6 70cc sport)
Min fråga är då, vilka verktyg behövs för att byta vev och är det svårt/jobbigt?
Vill helst inte köpa en massa verktyg..
Moppen jag har en Beta Ark med aerox motor,
Postat: 6 oktober 2012, 17:23
av NiXon
Postat: 6 oktober 2012, 17:25
av Arkstar
Dock är den till Peugeot motor..
Vet dock inte om det går ,
Vill inte ta några risker,
Postat: 6 oktober 2012, 18:00
av zamme
Arkstar skrev:Dock är den till Peugeot motor..
Vet dock inte om det går ,
Vill inte ta några risker,
Jag kör orginalvev till 70cc.. dock är det lite klurigt att byta utan specialverktyg.. det går om man vill!
Postat: 6 oktober 2012, 18:20
av Arkstar
zamme skrev:Arkstar skrev:Dock är den till Peugeot motor..
Vet dock inte om det går ,
Vill inte ta några risker,
Jag kör orginalvev till 70cc.. dock är det lite klurigt att byta utan specialverktyg.. det går om man vill!
vilken 70cc och vilken moppe?

Postat: 6 oktober 2012, 18:29
av Jönköping
du kommer kunna köra med org vev om den är i gott skick

Postat: 6 oktober 2012, 18:52
av stuuntar´n
Jönköping skrev:du kommer kunna köra med org vev om den är i gott skick

så då skulle jag kunna köra med stage6 sport pro 70cc till min slider
som gått 60mil? utan ha bytt vev?
Postat: 6 oktober 2012, 19:44
av widell
du behöver inga specialverktyg för att byta vev, är ju dom lite mer standard sakerna man kan köpa på vanliga affärer som behövs för att byta en vev.
Postat: 6 oktober 2012, 20:28
av zamme
Arkstar skrev:zamme skrev:Arkstar skrev:Dock är den till Peugeot motor..
Vet dock inte om det går ,
Vill inte ta några risker,
Jag kör orginalvev till 70cc.. dock är det lite klurigt att byta utan specialverktyg.. det går om man vill!
vilken 70cc och vilken moppe?

stage6 70cc streetrace, cpi aragon 08. det är väldigt bra om du följer hasses guide om hur man byter! med att kylspray och värmepistol!
http://www.youtube.com/watch?v=mwB-VW0tdn4
det är inte samma motor, men allt är uppbyggt på samma sätt!
Postat: 6 oktober 2012, 20:43
av DiNozzan
Du behöver inte byta vev till den cylindern. Om den inte är sliten som fan.
Men tycker folk att shiftnyckel, skruvmejsel, mutterdragare och något som kan värma upp ett lager med för specialverktyg. Då tycker jag inte ni ska meka.
Postat: 6 oktober 2012, 22:12
av Arkstar
DiNozzan skrev:Du behöver inte byta vev till den cylindern. Om den inte är sliten som fan.
Men tycker folk att shiftnyckel, skruvmejsel, mutterdragare och något som kan värma upp ett lager med för specialverktyg. Då tycker jag inte ni ska meka.
Okej!
hur vet jag om den är sliten ?

Postat: 6 oktober 2012, 22:14
av DiNozzan
Arkstar skrev:DiNozzan skrev:Du behöver inte byta vev till den cylindern. Om den inte är sliten som fan.
Men tycker folk att shiftnyckel, skruvmejsel, mutterdragare och något som kan värma upp ett lager med för specialverktyg. Då tycker jag inte ni ska meka.
Okej!
hur vet jag om den är sliten ?

Om det är glapp eller missfärgningar på den. Men glapp kan lika gärna vara lagerna.
Postat: 6 oktober 2012, 22:15
av Arkstar
DiNozzan skrev:Arkstar skrev:DiNozzan skrev:Du behöver inte byta vev till den cylindern. Om den inte är sliten som fan.
Men tycker folk att shiftnyckel, skruvmejsel, mutterdragare och något som kan värma upp ett lager med för specialverktyg. Då tycker jag inte ni ska meka.
Okej!
hur vet jag om den är sliten ?

Om det är glapp eller missfärgningar på den. Men glapp kan lika gärna vara lagerna.
känner man glappen när man ''vickar'' veven åt sidorna ?
Missfärgningar ? vilken färg vet man om den blir dålig ? ...