Sida 1 av 2

Derbi köra med paj topplockspackning

Postat: 29 september 2012, 13:14
av fiddelal
hej! har en Derbi Senda xtreme 04a, som jag tror topplockspackningen gått på för den läcker kylarvatten å är segstartad!

min fråga är då, kan man köra med paj topplockspackning eller bör man undvika det?

Postat: 29 september 2012, 13:19
av TheGrimReaper
Ser inte vf du inte skulle byta tar inte många minuter att byta, vet du inte hur man gör så kan vi instruera dig :lol:

Postat: 29 september 2012, 13:25
av FreZz
han går ju sämre då du släcker tändningen och du blandar ut bensinen med kylar vatten och du för nästan ingen komp

Postat: 29 september 2012, 13:25
av fiddelal
TheGrimReaper skrev:Ser inte vf du inte skulle byta tar inte många minuter att byta, vet du inte hur man gör så kan vi instruera dig :lol:

jag ska byta, men undrar om det är lungt å köra tills jag fått hem den nya packningen? :D

Postat: 29 september 2012, 14:04
av TheGrimReaper
fiddelal skrev:
TheGrimReaper skrev:Ser inte vf du inte skulle byta tar inte många minuter att byta, vet du inte hur man gör så kan vi instruera dig :lol:

jag ska byta, men undrar om det är lungt å köra tills jag fått hem den nya packningen? :D
Ska du bara köra ett litet tag så är det nog inga större problem håll koll så vattnet inte tar slut bara :)

Postat: 29 september 2012, 14:41
av p0d1
Fixa till rubriken annars så låser jag den.

Postat: 29 september 2012, 17:36
av fiddelal
p0d1 skrev:Fixa till rubriken annars så låser jag den.
Så! Kan någon skicka en guide på hur man bytet topplockspackningen?

Postat: 29 september 2012, 17:38
av FreZz
så svårt är det inte :P ta av topplocket och ta bort den gamla toplockspackningen och sätt dit den nya :P

Postat: 29 september 2012, 17:38
av TheGrimReaper
fiddelal skrev:
p0d1 skrev:Fixa till rubriken annars så låser jag den.
Så! Kan någon skicka en guide på hur man bytet topplockspackningen?
Kan eventuellt göra en om några dagar :D

Postat: 29 september 2012, 18:27
av fiddelal
TheGrimReaper skrev:
fiddelal skrev:
p0d1 skrev:Fixa till rubriken annars så låser jag den.
Så! Kan någon skicka en guide på hur man bytet topplockspackningen?
Kan eventuellt göra en om några dagar :D
hade vart riktigt schysst :)

Postat: 29 september 2012, 19:59
av Jönköping
Kör inte :)

Postat: 29 september 2012, 22:10
av fiddelal
Jönköping skrev:Kör inte :)
Varför inte? Vad kan hända? :o

Postat: 29 september 2012, 22:22
av Victorh
fiddelal skrev:
Jönköping skrev:Kör inte :)
Varför inte? Vad kan hända? :o
moppen skär, en 5km kan du nog köra för om pakningen går helt sönder får du inte i gång den

Postat: 30 september 2012, 01:27
av siiimooon
Inre eller yttre?
Cylinder/kolv gillar inte glykol, så har den tagit in en massa kylarvätska kan det vara bra att kika på dom.

Postat: 30 september 2012, 01:50
av Nicke_95
Varför ska du köra? Vatten kommer in i cylindern och moppen kommer inte starta sedan kanske det kommer in i motorn och då får du vända upp och ner ;)

Postat: 30 september 2012, 08:26
av daniel.sjöman
Har kört med trasig topplockspackning rätt länge förut, fungerar ännu!:)

Postat: 30 september 2012, 12:27
av fiddelal
daniel.sjöman skrev:Har kört med trasig topplockspackning rätt länge förut, fungerar ännu!:)

va den seg startad, å¨behvöde du fylla på kylarvatten ofta?

Postat: 30 september 2012, 13:00
av Rexxy
Kör inte... Risk för nypning. Vatten smörjer inge bra.. Och vad sker när hela cylindern fylls med vatten och blandas med den smörjande oljan?

Postat: 30 september 2012, 14:17
av DiNozzan
Kör inte. Min skar pga det.

Postat: 30 september 2012, 19:48
av fiddelal
DiNozzan skrev:Kör inte. Min skar pga det.
okej, men när den va paj, va den skitseg å starta då?

Postat: 30 september 2012, 19:52
av DiNozzan
fiddelal skrev:
DiNozzan skrev:Kör inte. Min skar pga det.
okej, men när den va paj, va den skitseg å starta då?
Som fan. Det gick inte starta på kick. Så jag fick springa igång den och komma upp i lite varv för att den skulle starta.

Postat: 30 september 2012, 19:55
av fiddelal
DiNozzan skrev:
fiddelal skrev:
DiNozzan skrev:Kör inte. Min skar pga det.
okej, men när den va paj, va den skitseg å starta då?
Som fan. Det gick inte starta på kick. Så jag fick springa igång den och komma upp i lite varv för att den skulle starta.
aa okej, precis som min då! beställer packningen imorn, sjukt sugen på å ut å köra nu igen! :D

Postat: 2 oktober 2012, 16:15
av fiddelal
har fått hem packningen nu, men har inte en susning om hur man byter kan någon säga hur man gör eller skicka en guide eller ngt? :)

Postat: 2 oktober 2012, 16:17
av FreZz
skruva lös topplocket och ta bort dom gamla packningarna och sätt i dom nya sedan skruva dit den igen :P

Postat: 2 oktober 2012, 17:09
av Axel
FreZz skrev:skruva lös topplocket och ta bort dom gamla packningarna och sätt i dom nya sedan skruva dit den igen :P
Eller så byter man inte bara tattartopplockspackningen ifall man har en en packningsats, utan lyfter på cylindern också och byter den packningen med.

Postat: 2 oktober 2012, 19:09
av fiddelal
Lyckades byta packning, å den startad lätt på kicken å jag körde hem från morfar, sen när jag kom hem så gick jag in en stund, sen skulle jag ut å köra igen, men nu är den lika seg ä äckligt svår startad igen...

Postat: 2 oktober 2012, 19:47
av DiNozzan
fiddelal skrev:Lyckades byta packning, å den startad lätt på kicken å jag körde hem från morfar, sen när jag kom hem så gick jag in en stund, sen skulle jag ut å köra igen, men nu är den lika seg ä äckligt svår startad igen...
Korsdrog du topplocket?

Postat: 2 oktober 2012, 19:53
av fiddelal
DiNozzan skrev:
fiddelal skrev:Lyckades byta packning, å den startad lätt på kicken å jag körde hem från morfar, sen när jag kom hem så gick jag in en stund, sen skulle jag ut å köra igen, men nu är den lika seg ä äckligt svår startad igen...
Korsdrog du topplocket?
korsdra?

Postat: 2 oktober 2012, 19:55
av TuZx
fiddelal skrev:
DiNozzan skrev:
fiddelal skrev:Lyckades byta packning, å den startad lätt på kicken å jag körde hem från morfar, sen när jag kom hem så gick jag in en stund, sen skulle jag ut å köra igen, men nu är den lika seg ä äckligt svår startad igen...
Korsdrog du topplocket?
korsdra?

alltså drog du topplocket muttrarna tvärs över varandra eller drog du dom bara?

Postat: 2 oktober 2012, 19:56
av FreZz

Postat: 2 oktober 2012, 19:56
av fiddelal
TuZx skrev:
fiddelal skrev:
DiNozzan skrev: Korsdrog du topplocket?
korsdra?

alltså drog du topplocket muttrarna tvärs över varandra eller drog du dom bara?

va min morfar som drog skruvarna, å han har ganska bra koll på sånt där.. men jag vet inte, kan inte svara på det..

Postat: 2 oktober 2012, 19:59
av fiddelal
ja, han drog dom jämt å lika mkt så..


fan ska jag göra? köpa ny cylinder?

Postat: 2 oktober 2012, 20:18
av zamme
fiddelal skrev:
ja, han drog dom jämt å lika mkt så..


fan ska jag göra? köpa ny cylinder?
skruva av och kolla kolven och cylindern.. köp inget innan du vet!

Postat: 2 oktober 2012, 20:37
av ValoPallo
Ge fan! Min kompis cylinderfotspackning gav sig, med resultatet att veven gick slut, kolven sargades och cylindern måste borras om. Lustigt nog gick också alla packningar slut...

Nu är det ju inte lika farlig med topplockspackningen, men du kommer att få olja i kylsystemet och vatten i cylindern, med resultaten att cylindern rostar och kylsystemets packningar kan frätas sönder.

Men att... If you feel lucky, punk...

Postat: 2 oktober 2012, 20:40
av siiimooon
Luftade du systemet?