Tjena!
Jag undrar vad som behövs göras för att göra en bil till en a-traktor.
Måste jag kapa den nu? (Hörde att man måste kapa efter 2003) är det sant?
Hur ska jag då göra för att bygga en a-traktor?
beror på vilken bil du ska bygga på. men om vi tar som exempel en gammal hederlig volvo 740. du måste kapa den så att hytten inte blir för stor och du måste ha ett flak i ett visst mått (inte om bilen är fyrhjulsdriven och annars räknas storleken ut utifrån vikten) och ska vara centrerat över bakaxel. sen måste du montera upp dubbla lådor (enklast) eller dreva ner en enkel låda så att den bara gör 30 på 4800rpm (740) och med stor svårighet kan fås att gå fortare
streamjr: De jag har tänkt så kommer det det inte bli en hederlig volvo 740.
Har en audi 100 som min bror har haft fast som bil, och då måste jag kapa den då?
ludd3budd3 skrev:streamjr: De jag har tänkt så kommer det det inte bli en hederlig volvo 740.
Har en audi 100 som min bror har haft fast som bil, och då måste jag kapa den då?
(bättre en moppe iallafall)
japp den måste kapas, allt som är gjort för fler än 2 personer måste kapas
gör det enkelt köp en 4wd nissan kingcab med hög och låg växel spärra lågen så den går i 30 sen bygg om flaket måste vara mindre inte säker här .(epatraktor.org) kolla där sen måste du bygga en hathylla bakom stolarna där det ska vara 30cm från taket till hatthylan sen har du en färdig a-traktor så slipper du kapa och skit
Hugge66 skrev:gör det enkelt köp en 4wd nissan kingcab med hög och låg växel spärra lågen så den går i 30 sen bygg om flaket måste vara mindre inte säker här .(epatraktor.org) kolla där sen måste du bygga en hathylla bakom stolarna där det ska vara 30cm från taket till hatthylan sen har du en färdig a-traktor så slipper du kapa och skit
mvh
king cabs måste kapas nu för tiden, nya regler i våras om jag inte minns fel
och om mer än 60% av vikten ligger över drivhjule behöver man inget flak, då kan man bara lägga en plyfa rakt över flaket
Hugge66 skrev:gör det enkelt köp en 4wd nissan kingcab med hög och låg växel spärra lågen så den går i 30 sen bygg om flaket måste vara mindre inte säker här .(epatraktor.org) kolla där sen måste du bygga en hathylla bakom stolarna där det ska vara 30cm från taket till hatthylan sen har du en färdig a-traktor så slipper du kapa och skit
mvh
king cabs måste kapas nu för tiden, nya regler i våras om jag inte minns fel
och om mer än 60% av vikten ligger över drivhjule behöver man inget flak, då kan man bara lägga en plyfa rakt över flaket
asså du vet väll hur en kingcab enkelhytt ser ut? där finns liksom 10cm mellan stolarna och "väggen" så om man ska kapa blir bilen extremt liten dock om det är dubbelhytt måste du kapa