Aerox hackar på full gas.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Ezkils
Svårstartad skrothög

Aerox hackar på full gas.

Inlägg av Ezkils »

Tjena! min kompis har en aerox som han va och köpte för nån vecka sen, det tråkiga är att den hackar på full gas. Jag skruvade av tändstiftet och kollade hur det såg ut och han hade b6hs, lite kallt tyckte jag och vi drog och köpte ett nytt, ett b8hs, då gick den lite bättre men hackade fortfarande lite grann på fullgas, vi testade även med min tändhatt men det blev ingen skillnad. En annan sak jag märkte va att den lilla silvergrejen satt kvar på tändstiftet som sitter längst ut när man köper det, den ska väl inte sitta kvar? Men det blev ingen skillnad utan.
Vet någon varför den hackar på full gas?

Här är en film. http://www.youtube.com/watch?v=PfOMVLvu ... e=youtu.be
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Slå in gapet på tändstiftet lite, borde göra susen :wink:
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Ezkils
Svårstartad skrothög

Inlägg av Ezkils »

KoNG skrev:Slå in gapet på tändstiftet lite, borde göra susen :wink:
Okej ska testa, blir jävligt glad om det är felet eftersom det har vart rätt mycket problem med den.. :)
Användarens profilbild
***MATTE***
Svårstartad skrothög

Inlägg av ***MATTE*** »

tycker det låter som att det är förlitet huvudmunstycke så kolla upp det :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

Ezkils skrev:
KoNG skrev:Slå in gapet på tändstiftet lite, borde göra susen :wink:
Okej ska testa, blir jävligt glad om det är felet eftersom det har vart rätt mycket problem med den.. :)
Annars kan de vara för stort munstycke.
Helt Räser
Ezkils
Svårstartad skrothög

Inlägg av Ezkils »

***MATTE*** skrev:tycker det låter som att det är förlitet huvudmunstycke så kolla upp det :)
jo men det låter konstigt eftersom den gick rätt mycket bättre bara av att byta till ett varmare stift, och färgen är oboybrun.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Förstår inte hur ni som vill att han ska byta munstycke tänker?! Mopeden har gått bra tidigare och plötsligt går den dåligt, och då tror ni på det första att det är munstycket? Som att mopeden helt plötsligt av sig själv gick upp några storlekar av sig själv..
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Har du originalluftburk eller sportfilter? Skitigt / igensatt filter? Sitter tändhatten riktigt på antar jag?

KoNG: Bara för att en moppe gått bra innan betyder det inte att den måste gå bra hela tiden, det gör den väl i de flesta fallen, men nu tex som väder omslag då det blivit lite kallare så behöver moppen lite större munstycke pga det utökade syret i luften, hade detta problem med min aerox förra året ungefär vid denna årstiden då det började slå om till lite kallare väder. Men som sagt så ska en moped inte bara slå om sig så, men kan kan den, men troligtvis inte. Man får helt enkelt felsöka sig fram och titta allting man TROR att det kan vara, för så ska den ju inte bete sig och då vet man ju att något är knas. Säger inte att du har fel, utan bara påpekar att en moped faktiskt kan ställa om sig så snabbt! Det gör den ju inte i de flesta fallen, men som sagt, kan kan den ju tyvärr göra. Sen så ska man inte alltid lita på färgen, färgen på mitt stift på min aerox stämde inte för fem öre, den var oboy brun när den fick för mycket, den var vit när den gick bra osv. Det stämmer inte alltid så man ska inte lita till 100 procent på färgen. Tittade ni på stiftet efter 100-150meters fullgas? Ni kan inte bara titta på stiftet och tro att det stämmer på så sätt, för den får helt olika mängd bensin på de olika varvtalen, lågvarv / tomgång / högvarv - eftersom munstycket som reglerar bensin på max gas så måste man då mäta på maxgas. Men jag kan inte direkt säga vad som är erat fel, jag hade helt enkelt felsökt genom hela moppen och titta till det man kan misstänka som strular.

Lycka till och hoppas det löser sig! :)
Skriv svar