Sida 1 av 1

NRG, vavrar inte ut...

Postat: 5 september 2012, 16:05
av Constaant
Tjena,

Jag har en piaggio NRG Power DT - 07, som drar dåligt.
Uppskattar svar som är till hjälp! :)

Hade 70 i munstycke dragen v-ring, dragen luftstrypning, mopeden gick alldeles utmärkt, toppade runt 65 raksträcka, dagen då den började dra dåligt så pillade jag på några knappar på den digitala mätaren (där man ställer in tiden osv på mopeden) och när jag startade så kunde jag hålla emot mopedens fullgas med bara fötterna, vad kan det vara för fel på mopeden?

jag har testat ändra munstycken på förgasaren, jag har gått upp 12 storlekar på huvudmunstycket. Jag tror att vikterna och kopplingsfjädern är orginal men jag vet inte. Den har vart inne på verkstad och dom har testat kompressionen och de var godkänd. Mopeden åker ungefär 30 raksträcka och klarar knappt uppförsbackar.

Vad borde jag göra?

Postat: 5 september 2012, 16:12
av Jönköping
Film så man hör hur den låter?

Kan ju vara så att den får för mycket bensin?

Postat: 5 september 2012, 16:14
av Constaant
Enligt varvmätarn så ligger motorn mellan 6000 - 6500 rpm, den brukade ligga like över 7k innan, men kan lägga upp en video mot kvällen isf :)

- Edit nu har jag 66 i huvudmunstycke och luftskruven utskruvad lite mer än vad den ska vara original.

Postat: 5 september 2012, 16:48
av ZX
regnade det på kvällen före du körde?

Postat: 5 september 2012, 16:53
av Constaant
Det minns jag inte, hurså? :)

Postat: 5 september 2012, 17:34
av Constaant
Det minns jag inte, hurså? :)

Postat: 5 september 2012, 17:41
av daniel.sjöman
Utskruvad luftskruv? nu har du tänkt fel grabben ;) gänga in den du ska

Postat: 5 september 2012, 17:49
av Constaant
Skruva in luftskruven till original och gå ner i munstycke?
Och kan det ge någon större effekt av att sota ur röret

Postat: 5 september 2012, 17:51
av Piitus96
Constaant skrev:Skruva in luftskruven till original och gå ner i munstycke?
Och kan det ge någon större effekt av att sota ur röret
vad har du för munstycke original?

Postat: 5 september 2012, 18:33
av Constaant
53 orginal tror jag

Postat: 5 september 2012, 18:56
av Piitus96
Constaant skrev:53 orginal tror jag
i med mindre munstycke :/ Du har bara dragit "skorstenen" å då kanske du behöver gå upp 5-8 storlekar från original
Jönköping skrev:Film så man hör hur den låter?

Kan ju vara så att den får för mycket bensin?
Jönköping e inne på rätt spår, det är för stort munstycke

Postat: 5 september 2012, 19:00
av Constaant
Skorstenen är luftpluggen som ligger i mynningen för luftinsuget i förgasaren?

Postat: 5 september 2012, 19:00
av Constaant
Skorstenen är luftpluggen som ligger i mynningen för luftinsuget i förgasaren?

Postat: 5 september 2012, 19:02
av Piitus96
Constaant skrev:Skorstenen är luftpluggen som ligger i mynningen för luftinsuget i förgasaren?
yees, men annars sätt tillbaka den o i med originalmunstycke? Den pluggen ger ingen märkbar skillnad...

Postat: 5 september 2012, 19:04
av Constaant
Jag har haft i 60 som huvudmunstycke, och då var det ingen större effektskillnad
Kan det hjälpa att sänka nålen lite?

Postat: 5 september 2012, 19:09
av Piitus96
Constaant skrev:Jag har haft i 60 som huvudmunstycke, och då var det ingen större effektskillnad
Kan det hjälpa att sänka nålen lite?
då går den bättre på 1/3 gas

Postat: 5 september 2012, 19:16
av Constaant
Kan det vara så att det tar tid Innan man märker vilken effekt munstycket har eller känner man av det direkt?

Postat: 5 september 2012, 19:19
av Piitus96
Constaant skrev:Kan det vara så att det tar tid Innan man märker vilken effekt munstycket har eller känner man av det direkt?
De känner du av när du testat det munstycke du kör på