Sida 1 av 1

dålig topphastighet på yamaha Aerox

Postat: 1 september 2012, 17:14
av Piilola
tjena!
det är så att det sitter helt ny cylider + kolv på min aerox, och så sitter det ett gianneli rör på..
det är dragen plugg i röret, v-ringen sitter på.
men det är det att den toppar bara 53 Kmh, varför toppar den inte mer mer?
hur får jag den att gå fortare?


tacksam för svar :)

Postat: 1 september 2012, 17:19
av xXTASKENXx
Det är v ringen som gör så att den inte växlar ut ordentligt! ta bort den så borde den gå 70+ :) Kanske för lätta vikter eller för tunga?

Postat: 1 september 2012, 17:21
av Piilola
tackar, får kolla upp det imorrn då :)

Postat: 1 september 2012, 17:34
av Piitus96
Piilola skrev:tackar, får kolla upp det imorrn då :)
Du säger att du har dragit pluggen på röret, men har v-ringen på? Med plockad v-ring o urpluggat så ska den iaf gå i runt 75, men har du bytt munstycke när du pluggade ur röret?

Postat: 1 september 2012, 17:34
av QviW
Dra v-ringen, byt munstycke, andra vikter, andra kopplings fjädrar

Postat: 1 september 2012, 17:39
av Piilola
köpte den med rör på, dom säger att det är urluggat.
hade den ilämnad på mc-delens verkstad eskilstuna nyss, fick tillbaka den då sa han som jobbar där att v-ringen satt på.dom bytte cylindern och kolven och munstycke?

Postat: 1 september 2012, 17:42
av p0d1
Trådens namn bryter emot reglerna.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=17753
Du har 30 min på dig att ändra rubriken så den följer reglerna eller så låser jag tråden! :)

Postat: 1 september 2012, 17:46
av Piilola
fixat :)

Postat: 1 september 2012, 17:49
av Piitus96
Piilola skrev:fixat :)
Se efter om pluggen sitter på röret och om munstycket är bytt!

Postat: 1 september 2012, 17:53
av Piilola
hur vet jag om pluggen i röret sitter där eller ej? :) (min första moppe)

Postat: 1 september 2012, 17:58
av Mattyyy
Piilola skrev:hur vet jag om pluggen i röret sitter där eller ej? :) (min första moppe)
Trevligt med fler från E-Tuna!


Har du möjligtvis en svart-röd Aerox med Nudebar?


Men iaf så är det en bricka i röret vid mynningen (Delen mot cylindern) som sitter med 2-3 svetsloppor och är den borttagen så är röret avstrypt men sitter den kvar så är röret strypt. Men att den inte har så bra toppfart är för att v-ringen sitter kvar så börja med att ta bort den.

Postat: 1 september 2012, 18:19
av Piilola
haha yes från eskilstuna men inte min aerox som är röd, den är/var svart med lila fälgar och dubbeloptik.
ska omlackas till mörk mörk grön mettalic med lila kvar :)
kollat där och det sitter inget där bara ett hål :P
då blire att kolla v-ringen imorgon då :D


btw, vad kör du? ;)

Postat: 1 september 2012, 18:58
av Piitus96
Piilola skrev:haha yes från eskilstuna men inte min aerox som är röd, den är/var svart med lila fälgar och dubbeloptik.
ska omlackas till mörk mörk grön mettalic med lila kvar :)
kollat där och det sitter inget där bara ett hål :P
då blire att kolla v-ringen imorgon då :D


btw, vad kör du? ;)
Om nu pluggen va dragen så kolla munstycket?

Postat: 1 september 2012, 19:43
av Mattyyy
Piilola skrev:haha yes från eskilstuna men inte min aerox som är röd, den är/var svart med lila fälgar och dubbeloptik.
ska omlackas till mörk mörk grön mettalic med lila kvar :)
kollat där och det sitter inget där bara ett hål :P
då blire att kolla v-ringen imorgon då :D


btw, vad kör du? ;)
Okej då är det nog v-ringen.


Ah okej låter bra! Fan vad najs färgkombon kan bli då.


Jag kör :

GasGas EC 125
Jawa 210
Peugeot Speedfight
Forshaga Shopper

Lägg till mig på fb så kan du se bilder om du vill

http://www.facebook.com/MattyyySwE

Postat: 2 september 2012, 16:35
av Piilola
okeuj då..
drog v-ringen idag, då gick dem saktare. vad för fel? förgasar inställningar då eller? :)

Postat: 2 september 2012, 16:56
av Piitus96
Piilola skrev:okeuj då..
drog v-ringen idag, då gick dem saktare. vad för fel? förgasar inställningar då eller? :)
Jag har skrivit nu 3 gånger i denna tråden, kolla ditt jävla munstycke!

Postat: 2 september 2012, 20:08
av Piilola
det är bytt till större!! dom bytte det den gick hur rba som helst som jag sa men nu när jag drog v ringen går den typ 40 MÅSTE JAG STÄLLA IN förgasaren DÅ ELLER?!?!? var det jag frågade

Postat: 2 september 2012, 20:18
av AndreWidestedt
Piilola skrev:det är bytt till större!! dom bytte det den gick hur rba som helst som jag sa men nu när jag drog v ringen går den typ 40 MÅSTE JAG STÄLLA IN förgasaren DÅ ELLER?!?!? var det jag frågade
Nej, v-ringen låter den bara växla ut mer.

Postat: 2 september 2012, 21:59
av Piilola
vad kan ha hänt dådå?

Postat: 2 september 2012, 22:34
av Saimon
Det spelar ingen roll vad du har för motor. Får du inte ut effekten på bakhjulet kan du lika gärna köra orginal. Tips ställ in variatorn så ska du få se på grejjer såsom vikter kopplingsfjädrar och ev tryckfjäder beronde på om remmen slirar

Postat: 2 september 2012, 22:37
av Piitus96
Saimon skrev:Det spelar ingen roll vad du har för motor. Får du inte ut effekten på bakhjulet kan du lika gärna köra orginal. Tips ställ in variatorn så ska du få se på grejjer såsom vikter kopplingsfjädrar och ev tryckfjäder beronde på om remmen slirar
Munstycke säger han ju e rätt, o den gick sämre med dragen v-ring, så ja, remmen kan ju slira. Byt kopplingsfjädrar o sådant om det inte e bytt

Postat: 3 september 2012, 17:03
av Piilola
men inget lätt man kan göra utan att köpa något?
för ska bara köra den året ut sen säljas i början av vår..
har 3,5g vikter liggger kan det hjälpa nått?

Postat: 3 september 2012, 17:04
av Piitus96
Piilola skrev:men inget lätt man kan göra utan att köpa något?
för ska bara köra den året ut sen säljas i början av vår..
har 3,5g vikter liggger kan det hjälpa nått?
Har du effektrör så ska du egentligen byta kopplingsfjädrar, annars så kan kopplingen slira = reducerad toppfart

Postat: 3 september 2012, 21:46
av Piilola
men roliga är ju att den gick bra innnan jag drog v ringen men efter så går den saktare?

Postat: 3 september 2012, 21:52
av Piitus96
Piilola skrev:men roliga är ju att den gick bra innnan jag drog v ringen men efter så går den saktare?
När v-ringen är borta kan variator remmen vandra högre upp på skivorna och därmed högre topphastighet (som på en cykel när man växlar upp till ett större drev). Varvtalet kommer även att sjunka iochmed att utväxlingen blir "tyngre"

så den kan ha förändrat växlingen, alltså byt fjädrar

Postat: 4 september 2012, 08:01
av gandih500
Vad har du för vikter i?

Postat: 4 september 2012, 21:10
av Piilola
ingen aning vad det är för vikter i nu tror första verkstaden (som inte visste vad dom höll på med o inte kunde fixa o bytte onödiga saker) satte i rginal, men förra ägarn satte i 3,4 typ så har 3,5g vikter ligger

Postat: 11 september 2012, 21:48
av Piilola
jag hade fel, de som varkstaden satt i stog det inte på vad det var, men de som satt i när jag köpte den var 5,5, de sitter i nu o den går lite bättre och kände att 5,5g vikterna vägde mindre,...
så då är det alltså vad?
vikter, tryck fjäder, kopplingsjädrar?

Postat: 11 september 2012, 22:33
av Piilola
hjälp snälla :)

Postat: 12 september 2012, 07:13
av Piilola
snäällllaaaaa

Postat: 12 september 2012, 08:14
av Pulze
Piilola skrev:snäällllaaaaa
Du måste vänta 7 dagar innan du får bumpa.
Till ditt problem så borde du byta kopplingsfjädrar.

Postat: 12 september 2012, 08:19
av Piilola
okej, funderar på att byta både kopplingfjädrar, tryck fjäder och vikter.
hittade ett par för orginal kopplingen det står i texten att när man har effekt rör så borde man byta kopplingsfjädrar till lite startakre typ då borde väll de passa?
tryckfjäder, gul tänkte jag beställa.
vikter ska jag beställa mycket av och tsta lite :)

Postat: 12 september 2012, 08:28
av Pulze
Piilola skrev:okej, funderar på att byta både kopplingfjädrar, tryck fjäder och vikter.
hittade ett par för orginal kopplingen det står i texten att när man har effekt rör så borde man byta kopplingsfjädrar till lite startakre typ då borde väll de passa?
tryckfjäder, gul tänkte jag beställa.
vikter ska jag beställa mycket av och tsta lite :)
Gula borde bli bra :)

Postat: 12 september 2012, 08:37
av Piilola
gul som tryckfjäder.
men kopplingsfjädrar måste jag ha hårdare med, blir dessa bra? är de hårdare än orginal, annars länka ett par jag borde ha men billiga :) (gianelli rör)
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=3239