Den här frågan lär ju dum stämpla mig. Men går rakt på sak. Hur kollar man om termostaten nu öppnar sig eller inte?2stroke skrev:Kolla så att termostaten verkligen öppnar sig
Roxxen96 skrev:Den här frågan lär ju dum stämpla mig. Men går rakt på sak. Hur kollar man om termostaten nu öppnar sig eller inte?2stroke skrev:Kolla så att termostaten verkligen öppnar sigDet är inget jag behövt pilla med innan så det är faktiskt inget jag vet. Vore härligt om du kunde förklara, så har man lärt sig det också sedan.
Jag har hört att man ska skruva bort den sen lägga den i en kastrull sen vänta och se när vattnet blir varmt!Roxxen96 skrev:Den här frågan lär ju dum stämpla mig. Men går rakt på sak. Hur kollar man om termostaten nu öppnar sig eller inte?2stroke skrev:Kolla så att termostaten verkligen öppnar sigDet är inget jag behövt pilla med innan så det är faktiskt inget jag vet. Vore härligt om du kunde förklara, så har man lärt sig det också sedan.
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
kör också utan termostat på min, funkar hur bra som hellst!CaToXXo skrev:Gör såhär, ett enkelt test för att se om din kylning fungerar:
Kör moppen varm och sätt handen på kylet, bränner du dig så har du cirkulation och då kyler den som det ska. Är det inte varmt så har du nåt fel nånstans, tex då att termostaten har gett upp.
Jag själv plockade bort termostaten direkt när jag köpte moppen, finns ingen anledning att ha den där enligt mig, moppen blir varm snabbt ändå...
liten rättelse på det där med utan termostat i bil, det funkar lika bra bara det att bilen går svalare och inte blir varm lika fort.Axel skrev:När ni kör utan termostat så är den öppen hela tiden som sagt, ifall det är bra eller dåligt vet jag inte. På bilar så är det kasst när man tar bort den, då iomed det är fritt blås så kan det hända att vattnet ej hinner kylas ner tillräckligt förrens det åker ner i motorn igen.
3 sekunder på cylindern när den är igång, är jävligt länge. man bränner sig nästintill direkt när du tar på den
Ger mig inte här faktiskt, utan termostat så är det öppet blås och de pumpas in fullt me vatten där hela tiden som ej hinner vara i kylaren så länge så de blir svalt. Har varit med om det här felet på polares 940, min brorsas nova, en annan polares plymouth osv. Tar ett tag att hitta "felet" men sen är det enkelt åtgärdat för typ en 100lapp.streamjr skrev:liten rättelse på det där med utan termostat i bil, det funkar lika bra bara det att bilen går svalare och inte blir varm lika fort.Axel skrev:När ni kör utan termostat så är den öppen hela tiden som sagt, ifall det är bra eller dåligt vet jag inte. På bilar så är det kasst när man tar bort den, då iomed det är fritt blås så kan det hända att vattnet ej hinner kylas ner tillräckligt förrens det åker ner i motorn igen.
3 sekunder på cylindern när den är igång, är jävligt länge. man bränner sig nästintill direkt när du tar på den
sorry för OT men ville bara få de sagt, samma med moppe
Bilar har ofta betydligt bättre kylförmåga än mopeder, så det är snarare tvärt om att de inte får upp arbetstemp, särskilt när det är kallt ute.Axel skrev:När ni kör utan termostat så är den öppen hela tiden som sagt, ifall det är bra eller dåligt vet jag inte. På bilar så är det kasst när man tar bort den, då iomed det är fritt blås så kan det hända att vattnet ej hinner kylas ner tillräckligt förrens det åker ner i motorn igen.
också haft så på några bilarAxel skrev:Ger mig inte här faktiskt, utan termostat så är det öppet blås och de pumpas in fullt me vatten där hela tiden som ej hinner vara i kylaren så länge så de blir svalt. Har varit med om det här felet på polares 940, min brorsas nova, en annan polares plymouth osv. Tar ett tag att hitta "felet" men sen är det enkelt åtgärdat för typ en 100lapp.streamjr skrev:liten rättelse på det där med utan termostat i bil, det funkar lika bra bara det att bilen går svalare och inte blir varm lika fort.Axel skrev:När ni kör utan termostat så är den öppen hela tiden som sagt, ifall det är bra eller dåligt vet jag inte. På bilar så är det kasst när man tar bort den, då iomed det är fritt blås så kan det hända att vattnet ej hinner kylas ner tillräckligt förrens det åker ner i motorn igen.
sorry för OT men ville bara få de sagt, samma med moppe
Aha, så det är därför man har en kylare som kyler vattnet som blivit varmt i motorn. Varför inte bara ha en slang runt.streamjr skrev:också haft så på några bilarAxel skrev:Ger mig inte här faktiskt, utan termostat så är det öppet blås och de pumpas in fullt me vatten där hela tiden som ej hinner vara i kylaren så länge så de blir svalt. Har varit med om det här felet på polares 940, min brorsas nova, en annan polares plymouth osv. Tar ett tag att hitta "felet" men sen är det enkelt åtgärdat för typ en 100lapp.streamjr skrev: liten rättelse på det där med utan termostat i bil, det funkar lika bra bara det att bilen går svalare och inte blir varm lika fort.
sorry för OT men ville bara få de sagt, samma med moppedet hinner inte värmas den korta tiden det är i motorn därför håller den lägre temp
Fast det rinner ju inte rakt ner i motorn. Rinner ju ut i ett hål och moppen går kasst som fan. Har samma problem på min just nu och har haft i en månad men har beställt hem grejer så jag kan fixat det nu...DerbiFörarN skrev:exakt samma problem med min Derbi och då gick packboxen i vattenpumpen så vattnet rann rakt ner i motorn så kolla om det försvinner vatten från behållaren väldigt snabbt då är det ny packbox för ca 50kr
Är det hålet under motorn? Under kylar skyddet precis så att säga. Isåfall är de det, för det rann kylarvatten där ut. Eller rinner. Btw vad är det för packbox? Någon som kan länka? Länka gärna allting som behövs isåfall. Och ja, moppen går kasst som fan, hackar när man kommer upp i hög varv, vet dock inte om de har med saken att göra. Jag trodde att det var packningen som var kass, för har nämligen pillat en del där nere, beställde ny packning med de andra grejerna, men ska fan ta av allting där nu och titta om det är packboxen som är kass. De borde ju vara de problemet som ni nämnde nu ( Dinozzan / Derbiförarn )DiNozzan skrev:Fast det rinner ju inte rakt ner i motorn. Rinner ju ut i ett hål och moppen går kasst som fan. Har samma problem på min just nu och har haft i en månad men har beställt hem grejer så jag kan fixat det nu...DerbiFörarN skrev:exakt samma problem med min Derbi och då gick packboxen i vattenpumpen så vattnet rann rakt ner i motorn så kolla om det försvinner vatten från behållaren väldigt snabbt då är det ny packbox för ca 50kr
ONT: Så är det katalysatorn som jag tror gör det varmt. Min bror lyckades lägga sin väska i mot röret någonstans och den började brinna.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=25562k-skåpet skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?product=9472
Där har de det, det hålet sitter vid vattenpumpskåpan på EBS motorerna iallafall, vart de sitter på de nyare vet jag icke men skulle tro samma.
Ska du verkligen snåla in på 150kr? När du lika väl kan byta alla slitagedelar i vattenpumpen hade jag gjort det direkt.Roxxen96 skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?product=25562k-skåpet skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?product=9472
Där har de det, det hålet sitter vid vattenpumpskåpan på EBS motorerna iallafall, vart de sitter på de nyare vet jag icke men skulle tro samma.
Den då? Men såg på sprängskiss att det är 2 packboxar. Är de likadana eller två olika? Ska ut och ta loss skiten nu.
Har inge cash just nu, får vänta med att köpa det då. Fan att jag inte hittade problemet innan.. Drog ju en beställning från easyparts där allting va svin billigt det jag ska ha. De har inte skickat paketet än men det är nog redan för sent att lägga till varor eftersom allting är betalat osv.k-skåpet skrev:Ska du verkligen snåla in på 150kr? När du lika väl kan byta alla slitagedelar i vattenpumpen hade jag gjort det direkt.Roxxen96 skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?product=25562k-skåpet skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?product=9472
Den då? Men såg på sprängskiss att det är 2 packboxar. Är de likadana eller två olika? Ska ut och ta loss skiten nu.
tack för att du rätta mig där Dinozzan! samma för mig att det rann ut ur ett hål men har beställt grejer jag medRoxxen96 skrev:Är det hålet under motorn? Under kylar skyddet precis så att säga. Isåfall är de det, för det rann kylarvatten där ut. Eller rinner. Btw vad är det för packbox? Någon som kan länka? Länka gärna allting som behövs isåfall. Och ja, moppen går kasst som fan, hackar när man kommer upp i hög varv, vet dock inte om de har med saken att göra. Jag trodde att det var packningen som var kass, för har nämligen pillat en del där nere, beställde ny packning med de andra grejerna, men ska fan ta av allting där nu och titta om det är packboxen som är kass. De borde ju vara de problemet som ni nämnde nu ( Dinozzan / Derbiförarn )DiNozzan skrev:Fast det rinner ju inte rakt ner i motorn. Rinner ju ut i ett hål och moppen går kasst som fan. Har samma problem på min just nu och har haft i en månad men har beställt hem grejer så jag kan fixat det nu...DerbiFörarN skrev:exakt samma problem med min Derbi och då gick packboxen i vattenpumpen så vattnet rann rakt ner i motorn så kolla om det försvinner vatten från behållaren väldigt snabbt då är det ny packbox för ca 50kr
ONT: Så är det katalysatorn som jag tror gör det varmt. Min bror lyckades lägga sin väska i mot röret någonstans och den började brinna.