Derbi DRD Limited blir svin varm.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Derbi DRD Limited blir svin varm.

Inlägg av Roxxen96 »

Tjenare allihopa. Har ett problem på moppen som jag inte riktigt förstår mig på. Det är att moppen blir så jävla svinigt varm fort när jag kör. Jag har glykol i, och nivån är som den ska. Inte helt 100 bestyckad, har nog en eller 2 storlekar för stort munstycke just nu. Hade 82 innan och det var likadant, har nu 86. Jag trodde den blev så varm bara för jag hade vanligt vatten i, så då tog jag ut en del vatten och blandade i glykol också. Men det hjälpte inte det heller. Kan det vara katalysatorn som gör att moppen blir så förbannat varm? För inget annat verkar ju hjälpa alls. Om man tar på röret så bränner jag mig hur lätt som varmt, det är verkligen ill varmt. Visst allas rör blir varma, men mitt det blir förvånansvärt varmt. Även cylindern och motorn blir fruktansvärt varma, man kan inte hålla på cylindern mer än cirka 3 sekunder innan man måste ta bort fingrarna för att inte få ont av värmen ( bränna sig )

Kan tillägga att när jag tog ut vatten så tog jag en slang i expansions kärlet och sög upp med munnen och hällde sedan ut i en flaska. Jag tog alltså inte loss allting för att tömma systemet. Kom gärna med alla tips ni kan, för den blir brutalt varm, det luktar bränt osv när man kört ett tag och stannar. Det oroar mig lite, för jag vill inte fortsätta köra när den blir så varm.

Behöver nu all hjälp och tips jag kan få. Om jag missat någonting, så är det bara att fråga på!

Tack allihopa på förhand. / Roxxen96
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

blir kylaren ordentligt varm då? för om den blir det så borde ju vattnet iaf gå runt som det ska? :) för annars så kan det ju vara termostaten som inte öppnar ordentligt precis som 2stroke nämde :)
Senast redigerad av Demuz den 21 augusti 2012, 15:40, redigerad totalt 1 gånger.
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Kolla så att termostaten verkligen öppnar sig
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

2stroke skrev:Kolla så att termostaten verkligen öppnar sig
Den här frågan lär ju dum stämpla mig. Men går rakt på sak. Hur kollar man om termostaten nu öppnar sig eller inte? :? Det är inget jag behövt pilla med innan så det är faktiskt inget jag vet. Vore härligt om du kunde förklara, så har man lärt sig det också sedan.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Roxxen96 skrev:
Den här frågan lär ju dum stämpla mig. Men går rakt på sak. Hur kollar man om termostaten nu öppnar sig eller inte? :? Det är inget jag behövt pilla med innan så det är faktiskt inget jag vet. Vore härligt om du kunde förklara, så har man lärt sig det också sedan.

du skruvar lös den från toppen och kokar den sedan i en kastrull med vatten, termostaten bör då öppna sig runt 70-80grader tror jag det är :)
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd

Inlägg av TechnoMen »

Roxxen96 skrev:
Jag har hört att man ska skruva bort den sen lägga den i en kastrull sen vänta och se när vattnet blir varmt! :)

Edit: måste säga att jag hatar när man skriver typ samtidigt så folk tror man är dum i huvet.. typ nu som när demmuus95 skrev under tiden jag skrev.. :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Gör såhär, ett enkelt test för att se om din kylning fungerar:

Kör moppen varm och sätt handen på kylet, bränner du dig så har du cirkulation och då kyler den som det ska. Är det inte varmt så har du nåt fel nånstans, tex då att termostaten har gett upp.

Jag själv plockade bort termostaten direkt när jag köpte moppen, finns ingen anledning att ha den där enligt mig, moppen blir varm snabbt ändå...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
generictriggersm
Elmoped

Inlägg av generictriggersm »

CaToXXo skrev:Gör såhär, ett enkelt test för att se om din kylning fungerar:

Kör moppen varm och sätt handen på kylet, bränner du dig så har du cirkulation och då kyler den som det ska. Är det inte varmt så har du nåt fel nånstans, tex då att termostaten har gett upp.

Jag själv plockade bort termostaten direkt när jag köpte moppen, finns ingen anledning att ha den där enligt mig, moppen blir varm snabbt ändå...
kör också utan termostat på min, funkar hur bra som hellst!
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

När ni kör utan termostat så är den öppen hela tiden som sagt, ifall det är bra eller dåligt vet jag inte. På bilar så är det kasst när man tar bort den, då iomed det är fritt blås så kan det hända att vattnet ej hinner kylas ner tillräckligt förrens det åker ner i motorn igen.

3 sekunder på cylindern när den är igång, är jävligt länge. man bränner sig nästintill direkt när du tar på den ;)
bibapeolola
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

Axel skrev:När ni kör utan termostat så är den öppen hela tiden som sagt, ifall det är bra eller dåligt vet jag inte. På bilar så är det kasst när man tar bort den, då iomed det är fritt blås så kan det hända att vattnet ej hinner kylas ner tillräckligt förrens det åker ner i motorn igen.

3 sekunder på cylindern när den är igång, är jävligt länge. man bränner sig nästintill direkt när du tar på den ;)
liten rättelse på det där med utan termostat i bil, det funkar lika bra bara det att bilen går svalare och inte blir varm lika fort.

sorry för OT men ville bara få de sagt, samma med moppe :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

streamjr skrev:
Axel skrev:När ni kör utan termostat så är den öppen hela tiden som sagt, ifall det är bra eller dåligt vet jag inte. På bilar så är det kasst när man tar bort den, då iomed det är fritt blås så kan det hända att vattnet ej hinner kylas ner tillräckligt förrens det åker ner i motorn igen.

liten rättelse på det där med utan termostat i bil, det funkar lika bra bara det att bilen går svalare och inte blir varm lika fort.

Ger mig inte här faktiskt, utan termostat så är det öppet blås och de pumpas in fullt me vatten där hela tiden som ej hinner vara i kylaren så länge så de blir svalt. Har varit med om det här felet på polares 940, min brorsas nova, en annan polares plymouth osv. Tar ett tag att hitta "felet" men sen är det enkelt åtgärdat för typ en 100lapp.
bibapeolola
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Jag kör utan termostat och det funkar bra, har aldrig gått varm
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Bilar har ofta betydligt bättre kylförmåga än mopeder, så det är snarare tvärt om att de inte får upp arbetstemp, särskilt när det är kallt ute.

Till den oroliga lilla moppepojken ( ^^ ) :

Katalysatorn ska vara 600 grader varm för att fungera, så det är liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite varmt i röret kan man säga. Till råga på det så har du ett rostfritt, blankt rör. Blanka ytor strålar ut betydligt mindre värme än andra ytor, så dessa blir lite extra varma.

Jag skutsade en tjej på min gamla drd pro för länge sedan, och jag hade plockat bort det fina lilla skyddet som sitter på ljuddämparen på dessa. Hon lyckades lägga sin fina conversesko mot dämparen när vi åkte och man kan säga att den smälta. En annan polare lyckades lägga armen mot ljuddämparen och fick en ganska schysst brännskada á la klass 2.

Angående cylinder. Det är mellan 80-90 grader arbetstemperatur på vätskan inuti, om inte högre, så det är inte så konstigt att du inte kan hålla handen på cylindern. Typ som att stoppa fingrarna i te eller något sånt....

Men du kan kolla om kylvätskan cirkulerar. Kör moppen varm, sedan känner du försiktigt på kylaren. I överkant ( inloppet ) ska kylaren vara varm. I nederkant på kylaren ( utloppet ) ska den vara ganska sval, liksom slangen som går ner till pumpen.

Är hela kylaren kall, eller hela kylaren varm, är det något fel. Det kan vara så att det är svårt att känna om den är sval nertill på en sådan liten kylare, men den ska inte vara lika skållhet som vid inloppet i alla fall.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

Axel skrev:
streamjr skrev:

Ger mig inte här faktiskt, utan termostat så är det öppet blås och de pumpas in fullt me vatten där hela tiden som ej hinner vara i kylaren så länge så de blir svalt. Har varit med om det här felet på polares 940, min brorsas nova, en annan polares plymouth osv. Tar ett tag att hitta "felet" men sen är det enkelt åtgärdat för typ en 100lapp.
också haft så på några bilar ;) det hinner inte värmas den korta tiden det är i motorn därför håller den lägre temp :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

streamjr skrev:
Axel skrev:
streamjr skrev: liten rättelse på det där med utan termostat i bil, det funkar lika bra bara det att bilen går svalare och inte blir varm lika fort.

också haft så på några bilar ;) det hinner inte värmas den korta tiden det är i motorn därför håller den lägre temp :)
Aha, så det är därför man har en kylare som kyler vattnet som blivit varmt i motorn. Varför inte bara ha en slang runt. :roll: :roll: :roll:

I vilket fall jocke, så tror jag inte det är något fel på din moped utan du bara inbillar dig. som jag sa tidigare är 3 sekunder länge att kunna hålla på cylindern, eller har du händerna av en smed men det tvivlar jag på ;)
bibapeolola
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Cylinder och rör ska väl vara ordentligt varma? På min så bränner man sig direkt om man är framme och viftar vid cylinder eller rör, men den är ju luftkyld så det är väl annorlunda...

Har du kollat annars så att HELA kylsystemet funkar och att du inte har luft nånstans?
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
DerbiFörarN
Elmoped

Inlägg av DerbiFörarN »

exakt samma problem med min Derbi och då gick packboxen i vattenpumpen så vattnet rann rakt ner i motorn så kolla om det försvinner vatten från behållaren väldigt snabbt då är det ny packbox för ca 50kr :)
Bild
mitt Derbi projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33525

Köper Senda extream kåpor! skicka pm :)
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

DerbiFörarN skrev:exakt samma problem med min Derbi och då gick packboxen i vattenpumpen så vattnet rann rakt ner i motorn så kolla om det försvinner vatten från behållaren väldigt snabbt då är det ny packbox för ca 50kr :)
Fast det rinner ju inte rakt ner i motorn. Rinner ju ut i ett hål och moppen går kasst som fan. Har samma problem på min just nu och har haft i en månad men har beställt hem grejer så jag kan fixat det nu...

ONT: Så är det katalysatorn som jag tror gör det varmt. Min bror lyckades lägga sin väska i mot röret någonstans och den började brinna.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

DiNozzan skrev:
DerbiFörarN skrev:exakt samma problem med min Derbi och då gick packboxen i vattenpumpen så vattnet rann rakt ner i motorn så kolla om det försvinner vatten från behållaren väldigt snabbt då är det ny packbox för ca 50kr :)
Fast det rinner ju inte rakt ner i motorn. Rinner ju ut i ett hål och moppen går kasst som fan. Har samma problem på min just nu och har haft i en månad men har beställt hem grejer så jag kan fixat det nu...

ONT: Så är det katalysatorn som jag tror gör det varmt. Min bror lyckades lägga sin väska i mot röret någonstans och den började brinna.
Är det hålet under motorn? Under kylar skyddet precis så att säga. Isåfall är de det, för det rann kylarvatten där ut. Eller rinner. Btw vad är det för packbox? Någon som kan länka? Länka gärna allting som behövs isåfall. Och ja, moppen går kasst som fan, hackar när man kommer upp i hög varv, vet dock inte om de har med saken att göra. Jag trodde att det var packningen som var kass, för har nämligen pillat en del där nere, beställde ny packning med de andra grejerna, men ska fan ta av allting där nu och titta om det är packboxen som är kass. De borde ju vara de problemet som ni nämnde nu ( Dinozzan / Derbiförarn )
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=20754
Där har de det, det hålet sitter vid vattenpumpskåpan på EBS motorerna iallafall, vart de sitter på de nyare vet jag icke men skulle tro samma. :)
Edit: Rättade länken, skickade den till ebs... ;)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

k-skåpet skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?product=9472
Där har de det, det hålet sitter vid vattenpumpskåpan på EBS motorerna iallafall, vart de sitter på de nyare vet jag icke men skulle tro samma. :)
http://www.twostroke.se/product.asp?product=25562

Den då? Men såg på sprängskiss att det är 2 packboxar. Är de likadana eller två olika? Ska ut och ta loss skiten nu.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Roxxen96 skrev:

Den då? Men såg på sprängskiss att det är 2 packboxar. Är de likadana eller två olika? Ska ut och ta loss skiten nu.
Ska du verkligen snåla in på 150kr? När du lika väl kan byta alla slitagedelar i vattenpumpen hade jag gjort det direkt. :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

k-skåpet skrev:
Roxxen96 skrev:

Ska du verkligen snåla in på 150kr? När du lika väl kan byta alla slitagedelar i vattenpumpen hade jag gjort det direkt. :)
Har inge cash just nu, får vänta med att köpa det då. Fan att jag inte hittade problemet innan.. Drog ju en beställning från easyparts där allting va svin billigt det jag ska ha. De har inte skickat paketet än men det är nog redan för sent att lägga till varor eftersom allting är betalat osv.

Tog ju loss grejerna nu och såhär såg det ut:

Bild

Inte så fräscha packboxar, va massa skit, gummi avlagringar och lite annat. Så jag tror att jag hittat problemet, om det nu löser sig så kommer jag bli skit glad. För den har verkligen gått skit innan och blivit varm som satan. Tack som in i helvete för tipset, både Dinozzan, men främst DerbiFörarn!
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Hoppas felet är hittat nu! :) Så det inte är något annat...
Användarens profilbild
DerbiFörarN
Elmoped

Inlägg av DerbiFörarN »

Roxxen96 skrev:
DiNozzan skrev:

Är det hålet under motorn? Under kylar skyddet precis så att säga. Isåfall är de det, för det rann kylarvatten där ut. Eller rinner. Btw vad är det för packbox? Någon som kan länka? Länka gärna allting som behövs isåfall. Och ja, moppen går kasst som fan, hackar när man kommer upp i hög varv, vet dock inte om de har med saken att göra. Jag trodde att det var packningen som var kass, för har nämligen pillat en del där nere, beställde ny packning med de andra grejerna, men ska fan ta av allting där nu och titta om det är packboxen som är kass. De borde ju vara de problemet som ni nämnde nu ( Dinozzan / Derbiförarn )
tack för att du rätta mig där Dinozzan! samma för mig att det rann ut ur ett hål men har beställt grejer jag med :) jag beställde ny packbox och impeller
Bild
mitt Derbi projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33525

Köper Senda extream kåpor! skicka pm :)
Skriv svar