Glapp vid bromshandtagen

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
linux_b
Svårstartad skrothög

Glapp vid bromshandtagen

Inlägg av linux_b »

Tja ! Jag undrar varför det är glapp vid bromshandtaget, asså för att bromshandtaget ska åka tillbaks fullt ut när jag bromsar måste jag putta på det lite med fingret för annars lyser bromsljuset hela tiden, varför är det så?

Hoppas ni förstår hur jag menar :roll:
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög

Inlägg av juniorjesper »

Pröva smörj lite grann eller något..
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
linux_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av linux_b »

juniorjesper skrev:Pröva smörj lite grann eller något..
Nej asså det är inget som trycker ut dom längre än till där ifrån jag måste trycka ut dom, vet inte hur jag ska förklara riktigt.
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped

Inlägg av b182s41 »

Spänn den lite genom att skruva på den där skruvliknande grejen som sitter där vajern går in i handtaget :)
Bild
[spoiler]Bild
Bild
[/spoiler]
linux_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av linux_b »

b182s41 skrev:Spänn den lite genom att skruva på den där skruvliknande grejen som sitter där vajern går in i handtaget :)
Den enda vajern som går till handtaget är bromsljuskontakten och en stor fet vajer från olje behållern eller vad det heter och den går inte att skruva på :O
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Vad har du för moped då? Så man vet vad det är för bromsar :)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
linux_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av linux_b »

TheGrimReaper skrev:Vad har du för moped då? Så man vet vad det är för bromsar :)
Glömmer alltid att skriva det... Aerox 04, sen har jag en till fråga, jag ska så småningom byta till nudebar, nytt gashandtag och ny styrenhet, och hur gör jag med bromsarna då för dom gamla styrenheterna används ju till o fästa bromsarna :O
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

linux_b skrev:
TheGrimReaper skrev:Vad har du för moped då? Så man vet vad det är för bromsar :)
Glömmer alltid att skriva det... Aerox 04, sen har jag en till fråga, jag ska så småningom byta till nudebar, nytt gashandtag och ny styrenhet, och hur gör jag med bromsarna då för dom gamla styrenheterna används ju till o fästa bromsarna :O
Tror inte man kan spänna dem men testa att skruva av hantagen och vrid på den guldiga grejen som går in i broms cylindern ooch se om den rör på sig :)
Om du ska byta gashandtag så behöver du flytta bromsfäste med jag skulle köp någon från en cross moped för dom sitter dem inte ihop på.

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
linux_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av linux_b »

TheGrimReaper skrev:
linux_b skrev:
Tror inte man kan spänna dem men testa att skruva av hantagen och vrid på den guldiga grejen som går in i broms cylindern ooch se om den rör på sig :)
Om du ska byta gashandtag så behöver du flytta bromsfäste med jag skulle köp någon från en cross moped för dom sitter dem inte ihop på.
Vilken guldig grej? Går bara en jättestor silvrig vajer in till cylindern och en bromskontakt :O
daw
Elmoped

Inlägg av daw »

Kanske löser sig genom att bara byta bromsolja, lufta bromsarna? när gjorde du det sist?
linux_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av linux_b »

daw skrev:Kanske löser sig genom att bara byta bromsolja, lufta bromsarna? när gjorde du det sist?
Jag köpte moppen för ungefär 2 månader sen och jag har inte gjort det iaf..
Skulle det lösa sig genom att göra det då?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

jag gjorde på min aerox pump en ny del som tynger in bromscylindern längre,

Tog en skruv, kapade den i rätt längd så de inte skulle glappa något och slipa så nu tar bromsen bättre och åker tillbaka helt :)
linux_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av linux_b »

Victorh skrev:jag gjorde på min aerox pump en ny del som tynger in bromscylindern längre,

Tog en skruv, kapade den i rätt längd så de inte skulle glappa något och slipa så nu tar bromsen bättre och åker tillbaka helt :)
Har du bild på hur det såg ut?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

linux_b skrev:
Victorh skrev:jag gjorde på min aerox pump en ny del som tynger in bromscylindern längre,

kan ta imrn en bild :)
linux_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av linux_b »

Victorh skrev:
linux_b skrev:

kan ta imrn en bild :)
Tack ! hade vart riktigt schysst :)
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

det finns en kolv inne i bromshandtaget som sitter breve en fjeder som antagligen har gått slut. så fråga efter en repsats till ditt bromsok! kostar ca 300 kr
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

saile96 skrev:det finns en kolv inne i bromshandtaget som sitter breve en fjeder som antagligen har gått slut. så fråga efter en repsats till ditt bromsok! kostar ca 300 kr
fan vad onödigt med rep sats då han kan göra det likadant som mig till priset av en skruv och senså tar bromsen mycke bättre och glappar inte
linux_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av linux_b »

saile96 skrev:det finns en kolv inne i bromshandtaget som sitter breve en fjeder som antagligen har gått slut. så fråga efter en repsats till ditt bromsok! kostar ca 300 kr
Ska nog testa det victorh gjorde, först ;)
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

Victorh skrev:
fan vad onödigt med rep sats då han kan göra det likadant som mig till priset av en skruv och senså tar bromsen mycke bättre och glappar inte
en sak har jag lärt mig... har en sak i bromsen börjat att gå sönder så är det inte länge innan nästa sak går sönder, går det sönder i fel tillfälle så är det livsfarligt. så till ALLA se till så ni har frächa bromsar
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

saile96 skrev:
Victorh skrev:
en sak har jag lärt mig... har en sak i bromsen börjat att gå sönder så är det inte länge innan nästa sak går sönder, går det sönder i fel tillfälle så är det livsfarligt. så till ALLA se till så ni har frächa bromsar
men det där är typfel på aerox bromsar dom glappar som fan org...
Skriv svar