Sida 1 av 1

Mopeden startar inte efter rörbyte

Postat: 19 augusti 2012, 14:26
av zvynx
Bytte från original till ett yasuni trimrör och nu startar den inte - innan bytet så läckte det avgaser(fixade ny packning när jag bytte rör) pga trasig avgaspackning men den gick att starta och den gick på tomgång, nu startar den inte alls. Den får bensin, den har gnista osv, testade byta membran men det hjälpte inte.

Varför startar den inte?

Aerox
S6 70cc
19 mm förgasare @ 120 munstycke
Yasuni z
kittad variator

Postat: 19 augusti 2012, 14:29
av david96
antar att du bytte munstycke ?

Postat: 19 augusti 2012, 14:30
av zvynx
david96 skrev:antar att du bytte munstycke ?
Givetvis

Postat: 19 augusti 2012, 14:31
av Piitus96
Vad e original på 19mm förgasaren då?

Postat: 19 augusti 2012, 14:33
av zvynx
Piitus96 skrev:Vad e original på 19mm förgasaren då?
95 satt i från förpackningen

Postat: 19 augusti 2012, 14:46
av Piitus96
hade du pluggat original rör elelr opluggat originalrör med ovanstående setup innan? Samt vilket munstycke hade du i innan byte till trimrör

Postat: 19 augusti 2012, 14:53
av suzukiwheelier
hur ser tändstiftet ut?

Postat: 19 augusti 2012, 14:54
av zvynx
Piitus96 skrev:hade du pluggat original rör elelr opluggat originalrör med ovanstående setup innan?
Pluggat, använde bara röret för att provstarta motorn.
suzukiwheelier skrev:hur ser tändstiftet ut?
Det var mörkt, lite oljigt när jag skruvade lös det, beror nog på att munstycket är lite för stort. Annars så är tändstiftet nytt och ger bra gnista.

Postat: 19 augusti 2012, 14:58
av CaToXXo
Startgas kan vara en idé för att få igång en tjurig maskin.

Postat: 19 augusti 2012, 14:59
av Piitus96
vad hade du för munstycke med ovanstånde o pluggat org rör? Lan du utgå ifrån vad du ska ha nu :)

Postat: 19 augusti 2012, 15:21
av zvynx
CaToXXo skrev:Startgas kan vara en idé för att få igång en tjurig maskin.
Japp, har dock ingen..
Piitus96 skrev:vad hade du för munstycke med ovanstånde o pluggat org rör? Lan du utgå ifrån vad du ska ha nu :)
95

Postat: 19 augusti 2012, 15:43
av Piitus96
hur kan du ha haft 95 med :

S6 70cc
19 mm förgasare @ 120 munstycke
Pluggat originalrör
kittad variator

?? Va inte 95 original på förgasaren?

Postat: 19 augusti 2012, 15:51
av zvynx
Piitus96 skrev:hur kan du ha haft 95 med :

S6 70cc
19 mm förgasare @ 120 munstycke
Pluggat originalrör
kittad variator

?? Va inte 95 original på förgasaren?
Jo det var original, hade inga andra munstycken, därför. Bytte till 120 munstycke när jag satte på det nya röret.

Postat: 19 augusti 2012, 16:06
av Piitus96
hur har du kunnat köra med 70cc med ett originalmunstycke? o_O

Postat: 19 augusti 2012, 16:07
av Demuz
Piitus96 skrev:hur har du kunnat köra med 70cc med ett originalmunstycke? o_O
Han körde med 95 munstycke vilket var original för 19mm förgasaren :)

Postat: 19 augusti 2012, 16:13
av Piitus96
ja, men även om han har 95 original så ska han gå upp i munstycke även med bara 70cc?

Postat: 19 augusti 2012, 16:14
av david96
Piitus96 skrev:ja, men även om han har 95 original så ska han gå upp i munstycke även med bara 70cc?
behövs inte alltid, fick gå ner på min 24 fögg är olika på moppe till moppe, ger den inget tecken på liv ? testa startgas som catox sa om de itne funkar då så kolla grundreglerna
komp/bensin/gnista och felsök efter de

Postat: 19 augusti 2012, 16:18
av Demuz
Piitus96 skrev:ja, men även om han har 95 original så ska han gå upp i munstycke även med bara 70cc?
det är inte nödvändigt alla gånger utan det kan skilja sig rätt grovt mellan olika mopeder. Själv så kör jag 90 munstycke med min setup som är 70cc mm och då är den perfekt inställd! :)

Postat: 19 augusti 2012, 16:19
av zvynx
david96 skrev:
Piitus96 skrev:ja, men även om han har 95 original så ska han gå upp i munstycke även med bara 70cc?
behövs inte alltid, fick gå ner på min 24 fögg är olika på moppe till moppe, ger den inget tecken på liv ? testa startgas som catox sa om de itne funkar då så kolla grundreglerna
komp/bensin/gnista och felsök efter de
Allt är som det ska. Den startade innan jag bytte rör. Kanske ska tillägga att den gick på tomgång med originalröret, men när man gasade varvade den bara utan att röra på sig - kan ju iofs ha med läckaget att göra.

Postat: 19 augusti 2012, 16:58
av Piitus96
verkar ju ändå grovt som fan att gå upp 25 storlek i munstycke när du slängt på rör.... Du ska NER i munstycke

Postat: 19 augusti 2012, 20:16
av zvynx
Piitus96 skrev:verkar ju ändå grovt som fan att gå upp 25 storlek i munstycke när du slängt på rör.... Du ska NER i munstycke
Jag satte på ett för stort munstycke för att jag sedan ska kunna gå ner steg för steg när jag bestyckar den...

Köpte startgas, och den startar fortfarande inte. Den har komp, tändstiftet är blött av bensin, gnista och alla delar är splitternya. Problemet sitter nog i tändstiftet, jag vet att man kan ha gnista när man trycker det mot ramen men när det är skruvat fast kan det skita sig. Ska köpa ett nytt imorgon och se om det löser sig.