Sida 1 av 1

Aerox vill inte gå med leovince zx handmade ?!?!

Postat: 18 augusti 2012, 18:37
av AntonB
Jag förstår inte varför min aerox inte går med leovince zx handmade. Hjälp tack!
Aerox 08.
Leovince zx handmade/urpluggat original.
Malossifjädrar.
4.3g vikter.
dragen vring.
dragen skorsten.
Hebo multivariator.

Med samma setup fast urpluggat originalrör så gick den bra med 78 munstycke.
Jag testade 78 munstycke med zx-röret och den gick ca 40km/h. Och idag hämtade jag ut mina nya munstycken och den gick inte framåt med 92 munstycke den bara varvade på fullgas och dog sedan. Jag testade oxå 85 och då stack den iväg ca 3 meter och sedan dog, har inte startat sedan dess. Inte med 85, 82, 80 osv :s Får gnista och tändstiftet är helt.
Hjälp?

Postat: 18 augusti 2012, 19:31
av DiNozzan
Kanske ska ha typ 80-82?:)

Postat: 18 augusti 2012, 19:44
av Ockle96
det här kanske låter 7kt men sätt på orginalmunstycke, och pluggen i luftburken, då gick min perfa! :-)

Postat: 18 augusti 2012, 20:12
av Piitus96
Så du hade 78 munstycke med samma setup, fast med urpluggat originalrör istället för trimrör? Säg vad du har för munstycke original så kan vi se om vi kan hitta rätt åt dig

Postat: 18 augusti 2012, 20:13
av potog
Ställ in kopplingen.

Postat: 18 augusti 2012, 20:16
av Roxxen96
Sätt i skorstenet igen. Sedan börjar du om på ruta 1. Börja med att sätta i ett 72 munstycke eftersom 62 är original. och +1 på potog, du har antagligen för mjuka fjädrar också, 90 procent av alla som sätter på effektrör har alltid för mjuka fjädrar, därav kommer det alltid upp en tråd om varför deras moped axxar så segt, dvs att den börjar dra ordentligt vid 10-15 kmh.

Postat: 18 augusti 2012, 20:25
av Piitus96
Jo, men han har ju iförsig skrivit att han har Hebo multivariator och malossifjädrar, förmodligen hårda sådana :/

Postat: 18 augusti 2012, 23:00
av AntonB
DiNozzan skrev:Kanske ska ha typ 80-82?:)
Har testat med det :P
Ockle96 skrev:det här kanske låter 7kt men sätt på orginalmunstycke, och pluggen i luftburken, då gick min perfa! :-)
Kan testa imorn :)
Piitus96 skrev:Så du hade 78 munstycke med samma setup, fast med urpluggat originalrör istället för trimrör? Säg vad du har för munstycke original så kan vi se om vi kan hitta rätt åt dig
Ja, samma setup fast med skorsten i luftburken. Originalmunstycke 62.
potog skrev:Ställ in kopplingen.
Ingen aning hur man gör det, men kan kolla upp det. Eller menar du rätt kopplingsfjädrar?
Roxxen96 skrev:Sätt i skorstenet igen. Sedan börjar du om på ruta 1. Börja med att sätta i ett 72 munstycke eftersom 62 är original. och +1 på potog, du har antagligen för mjuka fjädrar också, 90 procent av alla som sätter på effektrör har alltid för mjuka fjädrar, därav kommer det alltid upp en tråd om varför deras moped axxar så segt, dvs att den börjar dra ordentligt vid 10-15 kmh.
Problemet är inte att den axxar segt eller nåt. Den startar inte alls! :s Har blåa malossifjädrar i nu (Snäppet hårdare än original). Men har även gula malossi (såna man får med zxröret).
Piitus96 skrev:Jo, men han har ju iförsig skrivit att han har Hebo multivariator och malossifjädrar, förmodligen hårda sådana :/
Inte hårda fjädrar men snäppet hårdare än original. Men som sagt så har jag gula fjädrar oxå. Men den startar inte alls med effektröret, men går kanon med originalröret :s !! Får fan spasmer!!

Postat: 18 augusti 2012, 23:11
av potog
Kopplings fjädrar samt tryck fjädrar.

Postat: 18 augusti 2012, 23:12
av AntonB
potog skrev:Kopplings fjädrar samt tryck fjädrar.
Ah, tänkte det. Men den ska starta med dessa fjädrarna, inte sant?

Postat: 18 augusti 2012, 23:22
av Piitus96
den ska kunna starta med fel fjädrar också.....

Postat: 18 augusti 2012, 23:28
av potog
AntonB skrev:
potog skrev:Kopplings fjädrar samt tryck fjädrar.
Ah, tänkte det. Men den ska starta med dessa fjädrarna, inte sant?
Det har inget med motorns funktion utan drivlinans funktion.

Postat: 18 augusti 2012, 23:29
av AntonB
Piitus96 skrev:den ska kunna starta med fel fjädrar också.....
potog skrev:
AntonB skrev:
potog skrev:Kopplings fjädrar samt tryck fjädrar.
Ah, tänkte det. Men den ska starta med dessa fjädrarna, inte sant?
Det har inget med motorns funktion utan drivlinans funktion.
Precis :)

Postat: 18 augusti 2012, 23:38
av AntonB
Några mer tips/funderingar/frågor/lösningar? :/

Postat: 18 augusti 2012, 23:44
av Piitus96
om den nu inte startar så har du ju förmodligen fel munstycke?

Postat: 18 augusti 2012, 23:51
av AntonB
Piitus96 skrev:om den nu inte startar så har du ju förmodligen fel munstycke?
Har testat 78, 80, 82, 85, 90, 92 ..

Postat: 19 augusti 2012, 00:08
av Piitus96
om du har 78 istället, hur ser tändstiftet ut då? Om det blir svar/sotigt så har du ju för stort. Det bästa vore ju att köpa ett nytt tändstift, sätter i 78 munstycke o kör den 1km, vrider av tändningen i farten o kolla färgen på det

Postat: 19 augusti 2012, 00:11
av AntonB
Piitus96 skrev:om du har 78 istället, hur ser tändstiftet ut då? Om det blir svar/sotigt så har du ju för stort. Det bästa vore ju att köpa ett nytt tändstift, sätter i 78 munstycke o kör den 1km, vrider av tändningen i farten o kolla färgen på det
Det är det jag vill, att den ska gå, isåfall kan jag maxa ur den i några min och kolla tändstiftet men den startar ju inte ens :s

Postat: 19 augusti 2012, 01:38
av DiNozzan
Startgas!

Postat: 19 augusti 2012, 01:43
av Piitus96
De har något med röret o göra DiNozzan, vi snackade med han i chatten innan :)

Postat: 19 augusti 2012, 03:35
av typkhuung
Hade samma fel på min ! De kanske sitter en strypning i ljuddämparn , de gjorde de på mitt yasuni rör , de va bara några små hål där avgaserna skulle komma fast de va igentäppt så den starta inte för avgaserna kom inte fram , sök på guider på strypningar i ljuddämparn! Fast är inte säker på om zx rör har de !

Postat: 19 augusti 2012, 08:58
av rexzo
typkhuung skrev:Hade samma fel på min ! De kanske sitter en strypning i ljuddämparn , de gjorde de på mitt yasuni rör , de va bara några små hål där avgaserna skulle komma fast de va igentäppt så den starta inte för avgaserna kom inte fram , sök på guider på strypningar i ljuddämparn! Fast är inte säker på om zx rör har de !
Ingen strypning i ljuddämparen på zx, däremot har zx rören en katalysator som sitter mitt i röret. Kanske är den som har sotat igen eller nå liknande?

Postat: 19 augusti 2012, 21:53
av AntonB
rexzo skrev:
typkhuung skrev:Hade samma fel på min ! De kanske sitter en strypning i ljuddämparn , de gjorde de på mitt yasuni rör , de va bara några små hål där avgaserna skulle komma fast de va igentäppt så den starta inte för avgaserna kom inte fram , sök på guider på strypningar i ljuddämparn! Fast är inte säker på om zx rör har de !
Ingen strypning i ljuddämparen på zx, däremot har zx rören en katalysator som sitter mitt i röret. Kanske är den som har sotat igen eller nå liknande?
Tror faktiskt oxå att röret har sotat igen, imorn eller i övermorn ska jag fylla röret med kallavfettning och göra mig av med sotet och sedan se om den går.. Ska testa med en kompis zx rör imorn och se ifall det är moppen eller röret som är kasst, tror det är röret faktiskt..