Jag hade en Rieju med orginalvevm gått 900 urpluggade mil, kände på veven och den var hur fin som helst! Slängde först på enbart 70cc med org förgasaren och urpluggat ca 50 mil, Sen kom en 17.5mm förgasare, totalt 75mil. Slängde sen på 21mm och Thrower röret, höll halvvägs till flickvännen sen var motorn SKROT. Veven började glappa, så det resulterade i att kolven åkte upp i toppen och slog sönder: Kolv, topplock, tändstift, fick en fin reva i cylindern och en obrukbar vev...
MINIMUM vid 70cc skulle jag säga är nya ramlager, då dom nya kan ge vika närsom, oavsett om dom är fina just då, sakerna är slitna. Om du ändå klyver för att byta lager så är det en väldigt dum idé att snåla den där sista tusingen på en vev... 1000kr för att säkra hela mopedens värde är inte så dumt ändå... ^^ Jag förlorade halva värdet på min Rieju, inklusive allt trim. Slutsumma: Över 10000kr hårt införskaffade riksdaler.
Om du vill att sakerna ska hålla, byt vev!