Sida 1 av 1
Ketchup effekt på trimröret
Postat: 15 augusti 2012, 20:53
av DerbiFörarN
Jag har nyss bytt till ett leovince v6 underliggande rör för att få bort "ketchup effekten" om jag hade på mitt mk- rör, men enda skillnaden på den är att den låter annorlunda men den går nästan exakt lika! finns det nått annat ja kan byta för att unvika detta? munstycke har jag bytt! Tack på förhand

Postat: 15 augusti 2012, 20:57
av Axel
lär dig ligga i "rätt varvtal". V6 är ju lite högvarvigare än MK, men jag menar MK's ketchup känner du knappt. Har med ett V6 o man vänjer sig efter typ 2 dagar vid effekten o sen känner man inte de längre

Postat: 15 augusti 2012, 20:59
av DiNozzan
Om du känner av v6:ans kethcup råder jag dig att byta till 4-t.
Postat: 15 augusti 2012, 21:01
av DerbiFörarN
Axel skrev:lär dig ligga i "rätt varvtal". V6 är ju lite högvarvigare än MK, men jag menar MK's ketchup känner du knappt. Har med ett V6 o man vänjer sig efter typ 2 dagar vid effekten o sen känner man inte de längre

mitt mk gick sämre än orginal på låga varv och sen ryckte det till som fan! och jag kan växla! men vill ha bättre drag på lägre varv

Postat: 15 augusti 2012, 21:01
av Jansson´s DRD
Hur stor förgasare har du? har man en lite större så får man ofta lite sämre ork på lägre varv. Annars kan du ju dreva ner den lite så märker du inte av ketchupeffekten lika mkt. Annars får du försöka ställa in förgasaren annorlunda tex byta lågfartsmunstycke, sen har du ju luftskruven som ändrar mycket hur den går på lägre varv.
Självklart får du ju inte lika bra bottendrag i ett trimrör som i original röret, men har själv ett leovince v6 och tycker det är bra grunddrag i det. Dock blev det lite sämre när jag satte större förgasare men den varvar ur goare nu

Postat: 15 augusti 2012, 21:01
av DiNozzan
DerbiFörarN skrev:Axel skrev:lär dig ligga i "rätt varvtal". V6 är ju lite högvarvigare än MK, men jag menar MK's ketchup känner du knappt. Har med ett V6 o man vänjer sig efter typ 2 dagar vid effekten o sen känner man inte de längre

mitt mk gick sämre än orginal på låga varv och sen ryckte det till som fan! och jag kan växla! men vill ha bättre drag på lägre varv

dreva ner?
Postat: 15 augusti 2012, 21:01
av DerbiFörarN
DiNozzan skrev:Om du känner av v6:ans kethcup råder jag dig att byta till 4-t.
det känns nästan lika mkt som på mitt mk-thrower så? hhahahaah ...
Postat: 15 augusti 2012, 21:05
av david96
Släng på 80cc med all och sätt 11-51 så får du bottendrag:)
De är tvåtakt den jobbar på högavarv inte så mycket du kan göra åt de
Postat: 15 augusti 2012, 21:07
av DiNozzan
DerbiFörarN skrev:DiNozzan skrev:Om du känner av v6:ans kethcup råder jag dig att byta till 4-t.
det känns nästan lika mkt som på mitt mk-thrower så? hhahahaah ...
Jag körde med det innan (mk thrower) och jag kände inte av det alls.
Skulle tippa på för tung drevning eller fel inställd förgasare. Fattar inte vf du skrattar när jag försöker hjälpa dig? Testa byta upp lite i munstycke eller flytta nålen så den får lite mer bensin, kanske hjälper.
Postat: 15 augusti 2012, 21:14
av DerbiFörarN
Jansson´s DRD skrev:Hur stor förgasare har du? har man en lite större så får man ofta lite sämre ork på lägre varv. Annars kan du ju dreva ner den lite så märker du inte av ketchupeffekten lika mkt. Annars får du försöka ställa in förgasaren annorlunda tex byta lågfartsmunstycke, sen har du ju luftskruven som ändrar mycket hur den går på lägre varv.
Självklart får du ju inte lika bra bottendrag i ett trimrör som i original röret, men har själv ett leovince v6 och tycker det är bra grunddrag i det. Dock blev det lite sämre när jag satte större förgasare men den varvar ur goare nu

okej tack en som förstår mig! jag har 19mm tror ja?

ska byta lågfartsmunstycke men ska man gå upp i många storlekar?
DiNozzan skrev:DerbiFörarN skrev:Axel skrev:lär dig ligga i "rätt varvtal". V6 är ju lite högvarvigare än MK, men jag menar MK's ketchup känner du knappt. Har med ett V6 o man vänjer sig efter typ 2 dagar vid effekten o sen känner man inte de längre

mitt mk gick sämre än orginal på låga varv och sen ryckte det till som fan! och jag kan växla! men vill ha bättre drag på lägre varv

dreva ner?
jag har 12/56
DiNozzan skrev:DerbiFörarN skrev:DiNozzan skrev:Om du känner av v6:ans kethcup råder jag dig att byta till 4-t.
det känns nästan lika mkt som på mitt mk-thrower så? hhahahaah ...
Jag körde med det innan (mk thrower) och jag kände inte av det alls.
Skulle tippa på för tung drevning eller fel inställd förgasare. Fattar inte vf du skrattar när jag försöker hjälpa dig? Testa byta upp lite i munstycke eller flytta nålen så den får lite mer bensin, kanske hjälper.
okej ska prova 13 fram! men skratta åt att du tyckte jag skulle byta till 4-t

men sist ja hade isär förgasaren märkte ja att nålen var i dåligt skick värt att köpa ny?
david96 skrev:Släng på 80cc med all och sätt 11-51 så får du bottendrag:)
De är tvåtakt den jobbar på högavarv inte så mycket du kan göra åt de
okej men det vet jag

vill bara ha så jämt som möjligt
Edit : Multiposta ej /p0d1
Postat: 15 augusti 2012, 21:37
av Rangad
OT vad är kethup effekt?
Postat: 15 augusti 2012, 21:39
av DiNozzan
Rangad skrev:OT vad är kethup effekt?
Effekten kommer på högra varvtal. Tvärtom en 4-t.
Och akta trippelposter...
Postat: 15 augusti 2012, 21:49
av Ztraand
DiNozzan skrev:Rangad skrev:OT vad är kethup effekt?
Effekten kommer på högra varvtal. Tvärtom en 4-t.
Och akta trippelposter...
Mjaa, ketchupeffekt är väl när de först inte kommer något, sen öser de på rejält
Postat: 15 augusti 2012, 21:59
av Jansson´s DRD
DerbiFörarN skrev:Jansson´s DRD skrev:Hur stor förgasare har du? har man en lite större så får man ofta lite sämre ork på lägre varv. Annars kan du ju dreva ner den lite så märker du inte av ketchupeffekten lika mkt. Annars får du försöka ställa in förgasaren annorlunda tex byta lågfartsmunstycke, sen har du ju luftskruven som ändrar mycket hur den går på lägre varv.
Självklart får du ju inte lika bra bottendrag i ett trimrör som i original röret, men har själv ett leovince v6 och tycker det är bra grunddrag i det. Dock blev det lite sämre när jag satte större förgasare men den varvar ur goare nu

okej tack en som förstår mig! jag har 19mm tror ja?

ska byta lågfartsmunstycke men ska man gå upp i många storlekar?
Det enklaste sättet för o få mer grunddrag isf är att sätta på orignalförgasaren, men då kmr den förmodligen gå lite sämre. Men om det är grunddrag du prioriterar så kan det ju vara ett altenativ. Om du ska byta lågfart skulle ja rekommendera att köpa ett helt sett och testa dig fram.
Postat: 15 augusti 2012, 22:16
av DiNozzan
Ztraand skrev:DiNozzan skrev:Rangad skrev:OT vad är kethup effekt?
Effekten kommer på högra varvtal. Tvärtom en 4-t.
Och akta trippelposter...
Mjaa, ketchupeffekt är väl när de först inte kommer något, sen öser de på rejält
Precis det jag skrev. Effekten kommer på högre varvtal.
Funkar lika dant som i en ketchupflaska.
Postat: 15 augusti 2012, 22:18
av TheGrimReaper
ketchupeffekt kan lik gärna komma på låga varv....
Postat: 15 augusti 2012, 22:22
av DiNozzan
TheGrimReaper skrev:ketchupeffekt kan lik gärna komma på låga varv....
Förklara gärna då vad du menar. För det jag har fått lära mig är att den kommer på högre varvtal?
Postat: 15 augusti 2012, 22:26
av TheGrimReaper
DiNozzan skrev:TheGrimReaper skrev:ketchupeffekt kan lik gärna komma på låga varv....
Förklara gärna då vad du menar. För det jag har fått lära mig är att den kommer på högre varvtal?
har du tex ett lågvarvit rör så känner du när effekten kommer på låga var
Postat: 15 augusti 2012, 22:32
av DiNozzan
TheGrimReaper skrev:DiNozzan skrev:TheGrimReaper skrev:ketchupeffekt kan lik gärna komma på låga varv....
Förklara gärna då vad du menar. För det jag har fått lära mig är att den kommer på högre varvtal?
har du tex ett lågvarvit rör så känner du när effekten kommer på låga var
Fast det kommer ju ändå på relativt höga varv. Ett lågvarvigt rör börjar ju effekten komma på runt 6000 rpm. Och det är ju ändå ganska höga varv. Kanske inte för en moppe. Till skillnad mot en 4-t som effekten kommer redan på typ 2000 rpm.
Postat: 16 augusti 2012, 05:23
av DerbiFörarN
Jansson´s DRD skrev:DerbiFörarN skrev:Jansson´s DRD skrev:Hur stor förgasare har du? har man en lite större så får man ofta lite sämre ork på lägre varv. Annars kan du ju dreva ner den lite så märker du inte av ketchupeffekten lika mkt. Annars får du försöka ställa in förgasaren annorlunda tex byta lågfartsmunstycke, sen har du ju luftskruven som ändrar mycket hur den går på lägre varv.
Självklart får du ju inte lika bra bottendrag i ett trimrör som i original röret, men har själv ett leovince v6 och tycker det är bra grunddrag i det. Dock blev det lite sämre när jag satte större förgasare men den varvar ur goare nu

okej tack en som förstår mig! jag har 19mm tror ja?

ska byta lågfartsmunstycke men ska man gå upp i många storlekar?
Det enklaste sättet för o få mer grunddrag isf är att sätta på orignalförgasaren, men då kmr den förmodligen gå lite sämre. Men om det är grunddrag du prioriterar så kan det ju vara ett altenativ. Om du ska byta lågfart skulle ja rekommendera att köpa ett helt sett och testa dig fram.
okej nej men ska nog byta lågfarts munstycke! men sportluftsfilter har det nån funktion i detta?

Postat: 16 augusti 2012, 11:11
av potog
Gå upp 5 storlekar på låg fart om inte. Så kan du .
Ketchup effekt får man då det tar lång tid att bygga upp mot kompet i röret.
När du får rätt motkomp så kommer effekten.
Vill du få bort det helt så får du sätta. På vassare cylinder.
Men går du upp i lågfarts munstycke så kommer det mer bensin vilket kommer hjälpa att bygga upp kompet.
Hoppas detta hjälpte^^
Postat: 16 augusti 2012, 11:21
av bensinskalle
DerbiFörarN skrev:Axel skrev:lär dig ligga i "rätt varvtal". V6 är ju lite högvarvigare än MK, men jag menar MK's ketchup känner du knappt. Har med ett V6 o man vänjer sig efter typ 2 dagar vid effekten o sen känner man inte de längre

mitt mk gick sämre än orginal på låga varv och sen ryckte det till som fan! och jag kan växla! men vill ha bättre drag på lägre varv

Du kan inte få bättre bottendrag. Det ä såhär det blir när man hänger på trimrör. Enda anledningen till att moppen har lite bättre "bottendrag" med originalrör är för att det är så jävla nerstrypt.
Postat: 16 augusti 2012, 11:33
av Jansson´s DRD
DerbiFörarN skrev:Jansson´s DRD skrev:DerbiFörarN skrev:
okej tack en som förstår mig! jag har 19mm tror ja?

ska byta lågfartsmunstycke men ska man gå upp i många storlekar?
Det enklaste sättet för o få mer grunddrag isf är att sätta på
orignalförgasaren, men då kmr den förmodligen gå lite sämre. Men om det är grunddrag du prioriterar så kan det ju vara ett altenativ. Om du ska byta lågfart skulle ja rekommendera att köpa ett helt sett och testa dig fram.
okej nej men ska nog byta lågfarts munstycke! men sportluftsfilter har det nån funktion i detta?

om du har sportluftfilter på skulle du kunna testa att sätta på burken igen, brukar bli lite bättre grunddrag då

Postat: 16 augusti 2012, 20:52
av DerbiFörarN
Jansson´s DRD skrev:DerbiFörarN skrev:Jansson´s DRD skrev:
Det enklaste sättet för o få mer grunddrag isf är att sätta på
orignalförgasaren, men då kmr den förmodligen gå lite sämre. Men om det är grunddrag du prioriterar så kan det ju vara ett altenativ. Om du ska byta lågfart skulle ja rekommendera att köpa ett helt sett och testa dig fram.
okej nej men ska nog byta lågfarts munstycke! men sportluftsfilter har det nån funktion i detta?

om du har sportluftfilter på skulle du kunna testa att sätta på burken igen, brukar bli lite bättre grunddrag då

har burken kvar
