Sida 1 av 1
Aerox R 01 ryker och dör.
Postat: 13 augusti 2012, 16:55
av MrAndersson
Tjena!
Min polare har en aerox r 01a 30moppe som gått ~ 1500mil.
Hans setup är gianelli next, dragen vring o vikter. Ja den är bra inställd!
Hans problem är:
För någon dag sedan så åkte han och några polare till en sjö och bada, ca 2 mil. PÅvägen så började han aerox ryka från motorn och inte röret. Och den bööade ihop och la av.
Den startar och går men när man kör med den händer samma sak igen.
Är de någon här som har en aning om vad de kan va/är för fel?
Alla svar innan imorgon är mycket tacksamma!
MvH Andersson
Edit.
Den är vattenkyld.
Postat: 13 augusti 2012, 16:56
av viktor2000
vattenkyld ? kolla till topplockspackingen isåfall
Postat: 13 augusti 2012, 16:58
av MrAndersson
Japp den är vattenkyld! Tackar!
Alla andra förslag är välkomna också!
Postat: 13 augusti 2012, 17:27
av DtSnubben
kolla så att kylsystemet är helt och vattnet cirkulerar
Postat: 13 augusti 2012, 17:28
av Gröngöling
Säger som ovanstående, det är säkert topppackningen.
Postat: 13 augusti 2012, 17:28
av DiNozzan
Om det är vit rök så äre topplockspackingen.
Postat: 14 augusti 2012, 22:17
av MrAndersson
Tjena!
Bytte toplocks packningen idag på den. Funkade bra startade osv.
Körde sedan ca 5 km med den då hände samma sak, den dog, börja ryka och de lukta bränt gummi typ.
Någon som vet om de kan va något annat än toplocks packningen?
Eller varför den gick sönder igen?
Postat: 14 augusti 2012, 22:27
av DiNozzan
MrAndersson skrev:Tjena!
Bytte toplocks packningen idag på den. Funkade bra startade osv.
Körde sedan ca 5 km med den då hände samma sak, den dog, börja ryka och de lukta bränt gummi typ.
Någon som vet om de kan va något annat än toplocks packningen?
Eller varför den gick sönder igen?
Momentdrog ni toppen? Hur är ytan packingen ligger på?
Postat: 14 augusti 2012, 22:31
av -ReM-
Hur ser det ut med kylarvattnet, försvinner det nånting varje gång den gör så?
Min gjorde nämligen så en gång efter att jag nyligen satt ihop hela moppen, och då hade jag inte skruvat åt en av slangarna till vattenkylningen ordentligt, vilket ledde till att vattnet rann ut över avgasröret samt tändsystemet, det stod ett enormt rökmåln bakom och moppen dog.
Kolla innanför svänghjulet också innan ni åker en enda meter till. På brorsans DRD hade hela tändspolen lossnat av dåligt åtsatta skruvar, vilket ledde till att spolen la sig mot svänghjulet ibland och brändes som bara faen. luktade bränt gummi, kom rök från motorn och moppen dog av kortslutning i tändsystemet då även några kablar blev skavda.
Kolla det! Inte bara ännu en idiotisk idé utan det kan faktiskt va orsaken, och om det inte fixas kan det fan börja brinna
Mvh/Alex
Postat: 14 augusti 2012, 22:44
av MrAndersson
-ReM- skrev:Hur ser det ut med kylarvattnet, försvinner det nånting varje gång den gör så?
Min gjorde nämligen så en gång efter att jag nyligen satt ihop hela moppen, och då hade jag inte skruvat åt en av slangarna till vattenkylningen ordentligt, vilket ledde till att vattnet rann ut över avgasröret samt tändsystemet, det stod ett enormt rökmåln bakom och moppen dog.
Kolla innanför svänghjulet också innan ni åker en enda meter till. På brorsans DRD hade hela tändspolen lossnat av dåligt åtsatta skruvar, vilket ledde till att spolen la sig mot svänghjulet ibland och brändes som bara faen. luktade bränt gummi, kom rök från motorn och moppen dog av kortslutning i tändsystemet då även några kablar blev skavda.
Kolla det! Inte bara ännu en idiotisk idé utan det kan faktiskt va orsaken, och om det inte fixas kan det fan börja brinna
Mvh/Alex
Nej, de gör det ej! Förvinner inget vatten.
Hmm, inte för o verka dum nu men så jag slipper riva i onödan vart sitter svänghjulet/tändspolen på en aerox?
DiNozzan skrev:MrAndersson skrev:Tjena!
Bytte toplocks packningen idag på den. Funkade bra startade osv.
Körde sedan ca 5 km med den då hände samma sak, den dog, börja ryka och de lukta bränt gummi typ.
Någon som vet om de kan va något annat än toplocks packningen?
Eller varför den gick sönder igen?
Momentdrog ni toppen? Hur är ytan packingen ligger på?
Japp, korsdrog med moment lite i taget med rätt moment!
Ytan är fin inga "gropar" eller liknande utan platt jämt o fint!
Juste nu kom ja på en sak, de va även en gummi slang som gick från toppen in i toppen igen i ett u. Denna hade gått av så den bytte vi, förut.
Vad är de för slang o vad gör den?
Postat: 14 augusti 2012, 22:47
av TheGrimReaper
Svänghjulet sitter bakom vatten pumpen

Värmelampan lyser inte när moppen dör?
EDIT läste inte om slangen TROR den går till förgasaren när man har upvärd förgasare men när man inte har det så går slangen bara ihop? Om jag har rätt så har du nog hittat felet

Postat: 14 augusti 2012, 22:58
av Demuz
Blir kylaren varm när du kör då? För om den inte blir speciellt varm så kan det vara att termostaten inte öppnar och vattnet i cylindern börjar koka tills trycket blir så högt att packningarna brister.
EDIT:slangen som går som ett U in i toppen igen är som sagt till förgasarupvärmningen på originalförgasaren och det gör absolut ingenting att slangen sitter så

Postat: 14 augusti 2012, 23:12
av MrAndersson
demmuus95 skrev:Blir kylaren varm när du kör då? För om den inte blir speciellt varm så kan det vara att termostaten inte öppnar och vattnet i cylindern börjar koka tills trycket blir så högt att packningarna brister.
EDIT:slangen som går som ett U in i toppen igen är som sagt till förgasarupvärmningen på originalförgasaren och det gör absolut ingenting att slangen sitter så

Ja den blir varm!
Jaha, tackar! Nejdå visste att de inte gjorde något då den alltid suttit så o de funkar, undra bara vad de va
TheGrimReaper skrev:Svänghjulet sitter bakom vatten pumpen

Värmelampan lyser inte när moppen dör?
EDIT läste inte om slangen TROR den går till förgasaren när man har upvärd förgasare men när man inte har det så går slangen bara ihop? Om jag har rätt så har du nog hittat felet

SKämtar du med mig... HElvete då haha, tack iaf!
Vet ej, då det är nudebar på den!
Postat: 15 augusti 2012, 00:41
av Demuz
Tycker ändå du ska testa och ta loss termostaten och koka den för och se så den öppnar sig som den ska!

Postat: 15 augusti 2012, 01:04
av Ztraand
Är kylaren varm på både övre och undre delen?
Byt topplockspackning, kolla till termostaten. Lufta kylsystemet. Kolla så det inte är stopp nånstans. Kolla till kolv & cylinder lopp. 1500mil är rätt långt..
Postat: 15 augusti 2012, 01:15
av k-skåpet
Är det aluminiumtopp så kan den ha slagit sig när den kokade första gången o därav fungerar inte riktigt topplockspackningen skulle kunna stämma?

Postat: 15 augusti 2012, 12:21
av MrAndersson
k-skåpet skrev:Är det aluminiumtopp så kan den ha slagit sig när den kokade första gången o därav fungerar inte riktigt topplockspackningen skulle kunna stämma?

De vetefan asso, tror de är gjutjärn men har inte den blekaste. De är en aerox original 50cc cylinder iallafall!
Ztraand skrev:Är kylaren varm på både övre och undre delen?
Byt topplockspackning, kolla till termostaten. Lufta kylsystemet. Kolla så det inte är stopp nånstans. Kolla till kolv & cylinder lopp. 1500mil är rätt långt..
Ja, lite svalare där nere dock har jag för mig!
Bytte ju packningen igår, lufta systemet och kolla topp/kolv/cylinderlopp. Fintfint såg de ut, lite sot på kolven bara!
Får väll leta stopp i slangarna o termostaten!
demmuus95 skrev:Tycker ändå du ska testa och ta loss termostaten och koka den för och se så den öppnar sig som den ska!

Kan ja göra

Postat: 15 augusti 2012, 12:28
av KarlssoN^
MrAndersson skrev:k-skåpet skrev:Är det aluminiumtopp så kan den ha slagit sig när den kokade första gången o därav fungerar inte riktigt topplockspackningen skulle kunna stämma?

De vetefan asso, tror de är gjutjärn men har inte den blekaste. De är en aerox original 50cc cylinder iallafall!
Ztraand skrev:Är kylaren varm på både övre och undre delen?
Byt topplockspackning, kolla till termostaten. Lufta kylsystemet. Kolla så det inte är stopp nånstans. Kolla till kolv & cylinder lopp. 1500mil är rätt långt..
Ja, lite svalare där nere dock har jag för mig!
Bytte ju packningen igår, lufta systemet och kolla topp/kolv/cylinderlopp. Fintfint såg de ut, lite sot på kolven bara!
Får väll leta stopp i slangarna o termostaten!
demmuus95 skrev:Tycker ändå du ska testa och ta loss termostaten och koka den för och se så den öppnar sig som den ska!

Kan ja göra

Eller köra utan

Postat: 15 augusti 2012, 12:42
av MrAndersson
KarlssoN^ skrev:
Eller köra utan

Vad va de du svara på?

köra utan termostat?
