Sida 1 av 1

TMS Motard 50 -08, dör vid belastning och gaspådrag

Postat: 12 augusti 2012, 10:25
av Szwuntex
Har problem med min TMS Motard 50 -08 (2-takt).
Vi gaspådrag så "dör" den.
På första och andra växeln går den skapligt men på de högre växlarna så dör den så fort man belastar den.
Om man chokar den så går den lite bättre.
Det sitter en PZ19J-CL förgasare på den. Storlek på huvudmunstycket är 95 (är det standardstorlek?).
Nålen satt i näst nedersta spåret.
Blandningsskruven var i princip helt inskruvad.
Pluggen i kröken är fortfarande kvar.
Vore väldigt tacksam för hjälp med detta problem!


Den verkar få för mycket olja tror jag, den verkar gå väldigt fett. När jag skruvade isär kröken så rann det ut skapligt mycket olja.
Jag har inga problem med att köra oljan direkt i bensinen och skippa den separata oljefunktionen, men vad är bäst om man vill köra så? Bara att strunta att fylla i olja i den separata oljetanken? Kan oljepumpen skära då?
Hur mycket olja ska en sån här motor ha? 3%?

Postat: 13 augusti 2012, 22:43
av Szwuntex
Då svarar jag själv på min första fråga:
Jag gick upp i huvudmunstycke till 106 (Dellorto 6mm passar) och flyttade ner nålen max (klippset högst upp) och nu går motorn skapligt bra. Men det känns att strypningen i kröken är en riktig effektsänkare.

Jag undrar fortfarande över oljefrågorna.
Hur gör man för att "koppla bort" oljepumpen?
Vilken oljeblandning ska man köra på?

Postat: 13 augusti 2012, 22:48
av TheGrimReaper
du kan skruva bor oljepumpen sedan blandar du olja i tanken står på oljan hu mycket det ska vara brukar vara 1-5%

Postat: 14 augusti 2012, 13:04
av derbijocke
2%.. annars om du tänkt trimma kör 3% så får du fin blandning :)

Postat: 14 augusti 2012, 13:15
av Szwuntex
Tack för svaren!

Postat: 14 augusti 2012, 20:47
av Szwuntex
Oljepumpen är nu bortskruvad (se bild).
Bild

Tillverkade ett lock att sätta där pumpen tidigare satt.
Så nu kör jag utan oljepump. Skönt att slippa vara orolig för att den ska strula plus att den gav på tok för mycket olja.

Gick ner lite i storlek på huvudmunstycket (104) och nu går moppen som det är tänkt att göra ifrån fabrik.
Kör just nu på 3% oljeinblandning men kommer nog att gå ner till 2% (iaf så länge det körs otrimmat).

Jag tackar igen för den hjälp jag fått här.

Postat: 14 augusti 2012, 20:52
av rexzo
Du kan köra på 2% olja oavsett om du kör med pluggen eller om du har dragit pluggen går bara bättre än med 3% :)

Postat: 16 augusti 2012, 08:00
av Szwuntex
Ok, får bli 2% nästa gång jag tankar.

Är det någon som vet hur det är med strypningen i luftburken orginal på denna moppe?
På min satt det bara en strypning i den ena "snorkeln", ska det sitta strypningar i båda snorklarna?

Postat: 16 augusti 2012, 10:38
av slider_Alex
Szwuntex skrev:Ok, får bli 2% nästa gång jag tankar.

Är det någon som vet hur det är med strypningen i luftburken orginal på denna moppe?
På min satt det bara en strypning i den ena "snorkeln", ska det sitta strypningar i båda snorklarna?
de sitter typ som ett lock för ena ''snorkeln''

Postat: 19 augusti 2012, 10:25
av Szwuntex
slider_Alex skrev:de sitter typ som ett lock för ena ''snorkeln''
Ok.
Men på min satt det en sån här i endast den ena snorkeln.

Bild

Är det en sån du menar?

Postat: 19 augusti 2012, 10:50
av TheGrimReaper
Szwuntex skrev:
slider_Alex skrev:de sitter typ som ett lock för ena ''snorkeln''
Ok.
Men på min satt det en sån här i endast den ena snorkeln.

Bild

Är det en sån du menar?
Det är en strypning :) Men det är ingen snorkel.