Sida 1 av 1
Rieju rrx går inget bra
Postat: 7 augusti 2012, 18:42
av 16rieju16
hej, min moped (Rieju rrxsm) går skit nu efter jag börja byta till original delar och hoppas någon kan hjälpa mig med detta problem.
det börja som sagt med att jag bytte till lite mer original delar. till denna setup: ett ostrypt Hebo bufanda och sportluftfilter.
hastigheten är låg, går att komma upp i 10km/h om man har tur.
när man ska iväg "bööar" den och när man börjar köra uppför så "pepprar" den. den är helt orklös
munstycket är 102 nu, testat många under men den går inget bra.
vad händer om man höjer nålen en bit?
någon som kan hjälpa mig?
tack på förhand

Postat: 7 augusti 2012, 18:58
av FetaOsteN
original ligger väl på runt 70, så jag hade satsat på munstycken mellan 80-95 och testa mig fram.
Postat: 7 augusti 2012, 19:11
av 16rieju16
FetaOsteN skrev:original ligger väl på runt 70, så jag hade satsat på munstycken mellan 80-95 och testa mig fram.
har redan testat det, och den går inget bra
Postat: 7 augusti 2012, 19:17
av suzukiwheelier
den andas för mycket byt till orginal luftfiltrer
Postat: 7 augusti 2012, 19:35
av DEA!!
Kolla vad det är för färg på tändstiftet och utifrån det kan du avgöra hur blandningen är.
MVH
Postat: 7 augusti 2012, 19:57
av 16rieju16
haha antar att du menar att jag ska fortsätta arbeta mig uppåt i storlekar?
tändstiftet är gammalt så det ser alltid likadant ut
Postat: 7 augusti 2012, 19:58
av Piitus96
byt då?

Postat: 7 augusti 2012, 20:01
av 16rieju16
Piitus96 skrev:byt då?

får vell göra det, men undrar ifall dessa sympton uppkommer vid för litet eller för stort munstycke?

Postat: 7 augusti 2012, 20:46
av DRD Broms
det kanske får för mycket luft med det luftfiltret, testa skruva in luftskruven lite

Postat: 7 augusti 2012, 21:59
av 16rieju16
DRD Broms skrev:det kanske får för mycket luft med det luftfiltret, testa skruva in luftskruven lite

har testat men blir ingen skillnad.
någon som kan säga mig ,har jag för stort eller för litet munstycke!?
Postat: 7 augusti 2012, 22:02
av david96
blöddrar den =för stort
bööar den=för litet
Postat: 7 augusti 2012, 22:17
av 16rieju16
david96 skrev:blöddrar den =för stort
bööar den=för litet
Den säger ungefär böö när man kör eftersom man aldrig kommer upp i varv men sen när man kör i uppförsbacke så är det som att den skjuter snabba skott (pappa säger då att den blöddrar)
För stort eller för litet?
Postat: 17 augusti 2012, 08:19
av 16rieju16
Den är sjukt seg på låga varv. Vet att det är två takt men så trögt ska det inte gå.
Just nu sitter 98 i och den går bäst när luftskruven är helt inskruvad. (får den mindre bensin eller luft då?) Nålen sitter i mittenläge.
ibland så händer det ingenting när man gasar, den reagerar inte ens.
Är det någon som har någon teori varför den värmenöp på 102?
Testade 108 men då fick den för mycket bensin.
Ska testa mellan 98-105 när jag har tid.
Hur kollar man tjuvluft? Kan den värmenypa på grund av det?
Tacksam för hjälp:-)
Postat: 17 augusti 2012, 09:13
av david96
16rieju16 skrev:Den är sjukt seg på låga varv. Vet att det är två takt men så trögt ska det inte gå.
Just nu sitter 98 i och den går bäst när luftskruven är helt inskruvad. (får den mindre bensin eller luft då?) Nålen sitter i mittenläge.
ibland så händer det ingenting när man gasar, den reagerar inte ens.
Är det någon som har någon teori varför den värmenöp på 102?
Testade 108 men då fick den för mycket bensin.
Ska testa mellan 98-105 när jag har tid.
Hur kollar man tjuvluft? Kan den värmenypa på grund av det?
Tacksam för hjälp:-)
Ja den kan värmenypa av tjuvluft då den kan få mer luft då, köp startgas och spreja runt i suget/förgasarn och se fall den går upp i varv, den ska stå på tomgång när du kollar efter de och fall den går upp i varv när du sprutar så tar den tjuvluft
Postat: 17 augusti 2012, 09:22
av Meos
Kan vara så att luftfiltret är för tätt. Så var det på min mt5 iaf. Testa att byta till original.
Postat: 17 augusti 2012, 10:19
av 16rieju16
david96 skrev:
Ja den kan värmenypa av tjuvluft då den kan få mer luft då, köp startgas och spreja runt i suget/förgasarn och se fall den går upp i varv, den ska stå på tomgång när du kollar efter de och fall den går upp i varv när du sprutar så tar den tjuvluft
ska gå ut och testa det sen då, hur åtgärdar man tjuvluft? och är det bara framför förgasaren den kan dra tjuvluft?
luftfiltret är helt nytt så borde inte vara något fel på det. har inte original kvar heller så
Postat: 17 augusti 2012, 10:56
av david96
Typ runt insuget/membranet (längst ner på insuget) kolla över allt där de är liksom springor
Postat: 17 augusti 2012, 14:15
av 16rieju16
david96 skrev:Typ runt insuget/membranet (längst ner på insuget) kolla över allt där de är liksom springor
hitta inget vad jag kunde se, om luftskruven är helt inskruvad, vad betyder det då? mer/ mindre luft/bensin?
någon får gärna förklara hur man lägger upp film också så kan ni få höra ljudet som uppstår
Postat: 17 augusti 2012, 21:10
av 16rieju16
16rieju16 skrev:david96 skrev:Typ runt insuget/membranet (längst ner på insuget) kolla över allt där de är liksom springor
hitta inget vad jag kunde se, om luftskruven är helt inskruvad, vad betyder det då? mer/ mindre luft/bensin?
någon får gärna förklara hur man lägger upp film också så kan ni få höra ljudet som uppstår
Någon som vet?
Postat: 19 augusti 2012, 14:19
av 16rieju16
Munstycket just nu är 98.
Luftskruven inskruvad= riktigt slö på låga varv men på höga drar den iväg
Luftskruven utskruvad= Starkare på låga men när man gasar på så börjar den peppra (låter normalt-slutar låta-låter normalt-slutar låta...osv) får den för mycket eller för lite då?
Postat: 19 augusti 2012, 14:23
av Börniee
Testa med 78 i munstycke
Postat: 26 augusti 2012, 20:14
av 16rieju16
behöver verkligen hjälp. testat mindre munstycken nu men då pepprar den bara ännu mer?
jag fick den att gå bra på låga varv men drog men på så pepprar den.
drar man i choken när detta händer så går den dock renare
och nej, den bluddrar inte. lärde mig idag hur det lät och det låter inte likadant som detta

Postat: 27 augusti 2012, 20:02
av 16rieju16
någon som vill lära mig att lägga upp film eller? så att ni lättare skulle kunna höra vad felet kan bero på
Postat: 18 september 2012, 19:55
av 16rieju16
bytte till biltemas fiddy filter förut. "så att den inte ska andas" lika mycket.
hade då 105 i och den starta knappt, starta den så dog den ifall man gasa. tog ur stiftet och det såg ganska blött ut.
gick ner till 85. då startar den men gasa man så small det från avgasröret.
vad kan detta vara tecken för? riktigt kasst inställd förgasare?
Postat: 20 september 2012, 15:25
av 16rieju16
efter att jag bytte till biltemas filter så har den börjat baktända? SNÄLLA någon kan vell svara på vad det kan bero på iaf..