Sida 1 av 1
XT125, XR125, DT125 - Vilken passar bäst?
Postat: 6 augusti 2012, 19:09
av GasresarN
Hej igen!
Har nu bestämt mig för A1 kort!
Andra problemet blir ju då vad för cykel man ska ha...
Alla 3 har ju för och nackdelar! Så irreterande, borde bara finnas 1 hoj ^^
Men mina tankar kring dom olika nudå:
XR125- Jag älskar ljudet med ett slippon på! Har även hört att den skall vara skön långa turer och kännas som en 'större hoj' Frågor: DT'n sägs ju vara en slitvarg, gäller det även XR125'an? Eller blir det motorhaveri om man lägger av en burnout? Slö?
XT125- Även där så har vi det fina 4T ljudet. Aningen slöare än XR'en? Kvalietet?
DT125- Slitvargen! Finns många goda recensioner kring denna. Hur pass mycket grövre register har igentligen denna gemfört med 4Taktarna? Strypt såsom ostrypt.
Alla 3: Service intervaller? Vilken är mest ekonomisk?
Vill jättegärna höra era egna erfarenheter, eller din kompis erfarenheter!
Tack som satan på förhand!

Re: XT125, XR125, DT125 - Vilken passar bäst?
Postat: 6 augusti 2012, 19:39
av p0d1
Nu får jag dock förvarna att jag har en DT, och kommer nog vara lite partisk, älskar verkligen min pärla..
XR125 - Den hade jag som övningskörningshoj och körde en del med den på körskolan, man satt skönt på den, kanske lite för mjuk sadel, slö som satan var den tyckte jag, vart dragen utav en Rieju på landsväg förut.
Skulle svänga in på en landsväg(hade stopplikt) så dycker en moped upp bredvid mig och min lärare, jag kör ut på vägen, varvar ur ettan, mopeden är förbi mig då, varvar ur tvåan och slänger i 70 km/h ungefär och då är mopeden flera meter framför mig(LOL) så slö anser jag den verkligen vara jämfört med min DT.
XT125 - Aldrig kört en sådan, vet med mig en 'kompis' som har en sådan, och om den är slöare så är det skamligt anser jag.. Ljudet är inte allt när det kommer till motorcykeln.
Mycket handlar om att hitta det man gillar, utseendet(allt går att göra fint med lite pengar), bekvämligheten, syftet med hojen, pendla mycket, ha effekt, köra enduro etcetc..
DT125 - Min egna lilla hoj, har provkört KTM Duke, Aprilia RS125, CBR125, WR125, DT125X(ostrypt), CBF125, XR125 fler hojar jag inte kommer på i dagsläget, min DT har varit kvickare i starten än alla andra hojar, och känns som den går mycket bättre när man vrider om på rullen om man räknar bort DT125X som är ostryp och RS125an som också är ostrypt, så har min varit bättre än alla dessa i axxet, från att gå på känsla när man provkör och varvar ur hojen eller när man har kört vid lysena så har jag vunnit varje gång på att vara iväg först, de gångerna jag har blivit dragen har varit efter 40 km/h då Aprilian kommer igång eller redan ifrån start där DT125Xn drar iväg..
DT - Serviceintervaller.
Kolv efter 2000 mil ungefär, kanske 1500-1600 om den är ostrypt, vet med mig att DT125X har gått över 2200 mil med samma kolv ostrypt all the time förmodligen..
Tändstift ska kontrolleras/bytas efter 600 mil.
Luftfilter rengöras vid 600 mil, samt 1200 mil.
Förgasare Kontroll/justering efter 100, 600, 1200 mil.
Växellådsolja byte vid 2400 mil, jag brukar byta innan jag ställer av hojen, samt när jag ställer på den igen.
Bromsar - kontroll vid 600 samt 1200 mil, min DT har gått 950 mil, och har flera millimeter på beläggen, både fram och bak..
Bakgaffellagr - smörjas 2400 mil.
Fjädr.länk kontroll 100, 600 samt 1200 mil.
Hjullager kontroll 600 samt 1200 mil.
Styrlager, packa in med fett varje 2400 mil.
Kylsystem - Byte vätska 2400 mil.
Kedja kontr./smörjning 50 mil.
Allt som står i min manual är antingen att man ska kontrollera något, eller byta, typ tändstift ska bytas, växellådsolja ska bytas, sen ska oljepumpen luftas, förgasare justerar, det är det typ, väldigt lite att göra på den om man ska gå efter manualen.
Men bäst ekonomiskt är nog fyrtaktarna när det kommer till bensinförburkningen då de lär dra runt 0,3 - 0,4.
Visserligen så drar min DT det också ungefär när jag kör på kurvig vägar och ligger på runt 6000 till 8000 RPM som standard, men ibland så får man den att dra runt 0,7 - 0,8 men då är det mycket stadskörning, full gas framåt, bromsa ner, repetera osv så egentligen kan jag få förburkningen att ligga på 0,4, antagligen lägre ifall jag väljer att fisköra men det är tråkigt..
Edit : Fyller i att jag även provkört KTM EXC125 från 2009, har läst/hört att de har runt 40 hästar, gryyyyyyyyyyyyymt jävla roligt, men det kostar...
Postat: 6 augusti 2012, 19:50
av GasresarN
p0d1 Stor j*vla kram borde du ha! Långa och utföliga svar på både den här tråden och min förra gällande A1 kort. Helt grymt att du orkar lägga ner tiden!

Mina tankar har alltid lutat åt DT då jag är en busare, dock känns det lite halvt då jag vet att det blir ostrypt direkt efter uppkörningen. Med en XR så blir det ju orginal all the way och för engångsskull i mitt liv så slipper man glo i backspegeln efter den blåa faran. Är även ganska inställd på DT125X, dock finns dom i begränsad upplaga här i sverige... borde jag inte snöa in mig så värst på X'en tycker du?
Återigen, stort tack för fint svar!
Postat: 6 augusti 2012, 19:57
av Jog R
Dt.
Den skönaste moppen jag har kört!
Har 2 vänner som har DT125MX och DT50MX och båda är lika sköna! 125an går verkligen bra. Men skulle valt GASGAS 125!
Postat: 6 augusti 2012, 20:02
av p0d1
GasresarN skrev:p0d1 Stor j*vla kram borde du ha! Långa och utföliga svar på både den här tråden och min förra gällande A1 kort. Helt grymt att du orkar lägga ner tiden!

Mina tankar har alltid lutat åt DT då jag är en busare, dock känns det lite halvt då jag vet att det blir ostrypt direkt efter uppkörningen. Med en XR så blir det ju orginal all the way och för engångsskull i mitt liv så slipper man glo i backspegeln efter den blåa faran. Är även ganska inställd på DT125X, dock finns dom i begränsad upplaga här i sverige... borde jag inte snöa in mig så värst på X'en tycker du?
Återigen, stort tack för fint svar!
Varsegod. du har PM btw..

Jag tycker det bara är roligt att kunna hjälpa till, speciellt när man kan tillföra något och inte ge ett halv kasst svar som många andra brukar göra.
DTn blir nog ett bra val faktiskt, fast fundera över vad du vill göra, ska du pendla 20 mil per dag så är en fyrtaktare antagligen bättre då de brukar vibrera mindre och på något sätt kännas skönare att köra längre sträckor.
De två senaste dagarna har jag plöjt 50 mil på kurviga landsvägar, det känns i röven varje kväll och i garaget ser det ut som att jag ber när jag är på alla fyra och ligger ner för det är så skönt att inte sitta.
Ska du köpa ett rör ostrypt eller kapa upp det original då?
För jag kan dock säga dig att köpa rör är faktiskt dyrt, HGS(som är rostfritt) kostar närmare 5.000 kronor har jag för mig, fast HGS är ganska kända för att ha en ketchupeffekt och gött ljud, så det lär väl vara väl investerade pengar, speciellt ifall du kommer ha hojen i två år ungefär.
Ska du köpa ifrån svenska återförsäljare så räkna med en tillverkningstid på fyra till tolv veckor, HGS har 6-12 har jag för mig, vilket är ett par veckor, men samtidigt så får du möjlighet till att träna och lära känna hojen innan du skaffar tio hästar till.
Du behöver inte vara speciellt orolig för polisen på en 125a, då de inte kan bevisa att den är ostrypt, bara för du har ett HGS-rör betyder inte det att den är ostrypt då en strypning följer med(i alla fall HGS), en 125a får gå hur snabbt som helst, men inte ha mer än 11 kw, sen är det få poliser som har MC-kort som skulle kunna få provköra den.
DT125X är en fin hoj, no snack about it tbh, skön att sitta på och är riktigt, riktigt jävla rolig ostrypt, efter ha provkört den så var jag som en 12-åring igen och var bokstavligen hyper "Fan, fan, fan!!! SKA VI BYTA HOJ ELLER?!" "Ostrypt is the shiet!!" halvskrev jag rakt ut(lol)..
Fördelen med DT125X är du har ett tuffare utseende samt att den har SM-däck redan från början medans DT125R har on/offroad däck, min har dock SM-däck bak och on/offroad fram, har inte ens gått 50 mil det bakdäcket, har sjuuuukt bra grepp i det.
Snöa in dig på den hojen du vill ha, jag hade bestämt mig sex månader tidigare att det var en DT125R jag skulle ha, no matter what, åkte 100 mil med släp och köpte den, så inställd var jag.
Postat: 6 augusti 2012, 20:32
av GasresarN
Hehe

Blir troligen en Dt! Fyller 16 den 30 nov, så dom har lite tid på sig att slänga ut sina DT125X på blocket minsann!
Återigen, tack!

Postat: 6 augusti 2012, 20:37
av bensinskalle
Om man säger såhär. XR och XT är, ber om förlåtelse om jag sårar någon nu, riktiga skithojar. Dels är de dyngfula, och motorerna är det slöaste som finns. Undvik dessa så långt det går.
Vill du åka fyrtakt ska du kika på en fyrventilare, men då får man gå upp i årsmodell och därav högre priser tyvärr. Vet inte vad du har för budget, men vad du än gör köp ingen tvåventilare för du kommer ångra dig stenhårt.
Tvåtakt, DT är ett bra val. Nu har det redan sagts men det är en hållbar motor och kräver inte mer service än en fyrtakt. Bara hålla i 2t olja och åka. Jag vet inte vilka årsmodeller du kikat på men om det är 90-tal så finns ju annars honda crm också.
Annars om du vill ha lite värre, kika om du kan hitta en aprilia mx. De är inte så fasligt dyra. Det blir mer service än en dt eller annan äldre hoj, men du kommer ha jävligt skoj på den.
Postat: 6 augusti 2012, 21:00
av ValoPallo
Kan varmt rekommendera XT, men du ska leta up en 80-talare, dom nya är faktiskt ruskigt fula.
Man sitter förbannat bra på den, mjuk och låg sits, också får man ju justrera styre och pedaler hur man behagar. Jag har flyttat upp växelpeten så mycket det går för att jag ska få plats med crosskängorna, blir så bökigt att växla annars. Enda man kan klaga på egentligen är att den är tung, eller om det är jag som är svag. I skogen så kan det bli spännande när man saktar ner, minsta antydan till lutning så bär det iväg ganska snabbt och man måste parera med fötterna, men nu ska vi väl inte köra så långsamt heller?
Rent motormässigt så är det ju ingen fartmaskin, men det är inte därför man köper en XT. Ska du köra i skogen så är den hur mysig som helst sålänge du har lite fart på, och dessutom så kan du nästan släppa gasen och smyga runt på tomgång om du behagar.
Om du köper en DT tror jag inte du blir besviken, underbar hoj det, ville ha en sån först men den enda till salu här på ön var dubbla min budget så det fick vara. Om du är som jag och nöjer dig med 90-100/kmh och tycker om att köra i skogen med en slitstark och ekonomisk hoj så tror jag inte att du lär bli besviken med XT heller

Postat: 6 augusti 2012, 21:05
av Macko96
håller med bensinis... xr är slö och ful (enligt min åsikt) Har kört på körskolans xr nu innan uppköriningen och på broms test 90 kan man inte göra för den topp glada 85. Så funderar du på en xr så säger jag. Köp ett trimmrör till din befintliga moped. samma för xt 125 i och med dom bygger på samma sak typ. Rekomenderar Dt för det på + sidan är
-billig
-bensinsnål
-inte så klen som dom andra hojarna i samma prisklass
-rolig (men om du ska ha pendlarhoj och tänker ha tråkigt under tiden du kör och ångra att du sålde moppen så köp en xr 125)
Det på - sidan är:
-kanske inte den snyggaste hojen
-original inte bra ljud men med ny ljuddämpare så blir det grejor!
Och om något pajar så kostar det mycket mer än att laga din moppe så håll det i tankarna!
Postat: 6 augusti 2012, 22:19
av GasresarN
Tackar tackar för alla fina svar!
Någon som har en bra affära / sida där dom har stort utbud av reservdelar till DT och XR? Lellesmc?
Postat: 6 augusti 2012, 22:30
av p0d1
GasresarN skrev:Tackar tackar för alla fina svar!
Någon som har en bra affära / sida där dom har stort utbud av reservdelar till DT och XR? Lellesmc?
Mascotmotors.com
http://www.motorcycleproducts.co.uk/cat ... 8b8a5cf8db är dock 1990 till 2003, tror att du kan hitta till de du har spanat in på.
http://www.adrenalin-pedstop.co.uk/cp-D ... 3-887.aspx
Postat: 6 augusti 2012, 23:28
av ValoPallo
Macko96 skrev:Det på - sidan är:
-kanske inte den snyggaste hojen
-original inte bra ljud men med ny ljuddämpare så blir det grejor!
Sånt är lätt åtgärdat med en liten underbar italiensk plåtrulle
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=066g-6tDAw0[/youtube]
Postat: 7 augusti 2012, 08:10
av Macko96
Men om du vill köpa en annan bra hoj uöver dt så crm 125.... den som bensinskalle har till salu!