skruva ut luftskruven 1.5 varv UT, sedan så kusterar du den däremellan upp till 3 varv ut tills den når max varvtal.... Då är den rättinställd.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Jag testade att skruva ut den 1, 5 varv.
Men när jag står på tomgång och gasar över 6000 varv , börjar mopeden ibland att varva upp mer och mer av sig själv !
Mopeden går bäst om skruven är utskruvad precis innan ett varv.
Då går mopeden kanske 5 minuter men till slut puffar de ur avgasröret och mopeden dör
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Kalletheboy skrev:Jag testade att skruva ut den 1, 5 varv.
Men när jag står på tomgång och gasar över 6000 varv , börjar mopeden ibland att varva upp mer och mer av sig själv !
Då går mopeden kanske 5 minuter men till slut puffar de ur avgasröret och mopeden dör
Men det är ingen annan här som har lärt sig att ställa in den på tomgången än... Skrivit det på forumet några ggr men ingen har lärt sig...
Ställ in luftskruven på tomgången annars går tomgången ojämnt...
Kalletheboy skrev:Jag testade att skruva ut den 1, 5 varv.
Men det är ingen annan här som har lärt sig att ställa in den på tomgången än... Skrivit det på forumet några ggr men ingen har lärt sig...
Ställ in luftskruven på tomgången annars går tomgången ojämnt...
Förstår inte hur du menar , va menar du att jag ska göra ?
guide för luftskruv: målet att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m.
Nu skall vi justera luft/bränsleskruven Gasa ca 1/8 gas.
Skruva sakta IN luftskruven och motorn skall då börja gå ojämt så att man måste "leka" med gasen för att hålla den vid liv.
Justera sedan luftskruven sakta UT 1/4 varv åt gången tills du når max varvtal (1-3 varv ut).
Grundinställning luft/bränsleskruven:
Vacuumförgasare ca 2,5 varv ut (sitter oftast på 4-takts moppar)
Slidförgasare ca 1,5 varv ut (sitter oftast på 2-takts moppar
Guide för tomgången:
tomgångsskruven
Nu skall vi lustera tomgångsskruven
Motorn ska ha ett lämpligt varvtal för lågt varvtal då blir den svårstartad
för högt varvtal då "drar" den iväg för tidigt
Moppen ska vara VARM, alltså gasa med den eller kör en runda i cirka 5 min tills den är varm
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Nu är det såhär : jag skruvade in luftsskruven max och sedan ut 1, 5 varv.
Då går den perfekt på tomgång men när jag kör iväg så böar den mest..
Om jag lägger i choken så går mopeden perfekt men den tappar all tomgång , alltså den dör så fort man inte gasar ungefär.
Då går den perfekt på tomgång men när jag kör iväg så böar den mest..
Om jag lägger i choken så går mopeden perfekt men den tappar all tomgång , alltså den dör så fort man inte gasar ungefär.
Inte så att munstycksstorleken är för stor/liten?
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Original och drevad 14 / 53
Förra ägaren trimmade den , kan ju vara fel munstycke nu ja de e sant.
Vad är original munstycke? På Derbi Senda extreme 08?