Sida 1 av 1

CDI, räcker de och vilken?

Postat: 19 juli 2012, 23:00
av tS
Jag igen då.. helvete

Var ute o körde o märkte att lysena dog (fram) såg att kabeln var lossnat från sockerbiten, satte i den igen men måste satt fel för efter jag kört halv minut avgaspuffa den o dog och börja ryka som fan vid batterit..
Stängde av tändningen o de sluta med lite vatten.
Drog hem den och såg att det kom från CDIn , tyckte att säkringen borde gått men hade den inte, dock sitter de en 23 säkring?? är itne de aldeles för stor?
Ska väl ligga runt 7 har ja för mig?
Kopplade ur lampan fram och testade sätta på tändningen men då börja de ryka från samma ställe..

Så vad tror ni har hänt och hur stor skada kan de ha gett?
Plockade av cdin och sjävla stiftet ser fint ut och kablarna ser hela ut.
CDIn har ett brännhål typ , kan komma med bild imorgon ifall de behövs
Kan de bara ha varit CDIn som paja?
Och de måste väl berott på lampan som jag antagligen koppla fel eller?

Tacksam för svar..

Postat: 20 juli 2012, 00:49
av derbeyy
kortslutning i batteriet, blev så när jag hade satt en kabel i klämm mellan sadeln..

Postat: 20 juli 2012, 01:09
av G-son
CDIn är på nästan alla moppar inte alls kopplad till batteriet, säkert att det är den du pratar om?

Sockerbitar har man för övrigt i kaffet, i elsystem har man kontakter.

Postat: 20 juli 2012, 01:36
av Piitus96
Du, detta kan bli dyrt, för du kan ha bränt sönder ditt elsystem nu, exakt samma sak hände min polare, o han fick betala 6000-7000 för att få allting bytt.....

Postat: 20 juli 2012, 01:46
av Fredd_e
Piitus96 skrev:Du, detta kan bli dyrt, för du kan ha bränt sönder ditt elsystem nu, exakt samma sak hände min polare, o han fick betala 6000-7000 för att få allting bytt.....
man är ju helt bränd om man betalar 6-7k för ett nytt el system...

Postat: 20 juli 2012, 01:50
av Piitus96
elssystem, samt batteri, CDI o generator o skit

Postat: 20 juli 2012, 09:03
av antonpg94
Erik_ skrev:CDIn är på nästan alla moppar inte alls kopplad till batteriet, säkert att det är den du pratar om?

Sockerbitar har man för övrigt i kaffet, i elsystem har man kontakter.
"socker bitar" borde du veta som är tsr mekaniker..?

Det är ju ett annat ord för förgrenings kontakt :)

Postat: 20 juli 2012, 09:22
av Z-K
Fredd_e skrev:
Piitus96 skrev:Du, detta kan bli dyrt, för du kan ha bränt sönder ditt elsystem nu, exakt samma sak hände min polare, o han fick betala 6000-7000 för att få allting bytt.....
man är ju helt bränd om man betalar 6-7k för ett nytt el system...
True story, beggat för 2k :)

Postat: 20 juli 2012, 11:41
av tS
Aa de är cdin..
Men ser man om hela el systemet bränt?
Dock lyser lamporna om jag sätter på tändningen?
Och de kom endast rök från cdin
Fick även med en cdi men vet inte om den passar, sen vilken säkring dka sitta i?

Postat: 20 juli 2012, 12:06
av TheGrimReaper
Inte alls säkert att hela elsystemet är transit kan bara ara cdin... Det blir att kolla så alt sitter rät föst :?

Postat: 20 juli 2012, 12:13
av tS
Batterit funkar fortfarande iaf, och den sladden jag kopplade in kopplade ur de första jag gjorde.
Men ifall jag köper en CDI box och kopplar in, sen byter säkring till en mindre
kan man väl testa?

Postat: 20 juli 2012, 12:25
av G-son
antonpg94 skrev:"socker bitar" borde du veta som är tsr mekaniker..?

Det är ju ett annat ord för förgrenings kontakt :)
Riktig sockerbit:
Bild

Kopplingsplint, sedan länge kallad sockerbit, avsedd för att enkelt skruva ihop elkablar i torra och någorlunda vibrationsfria miljöer - alltså INTE på mopeder trots att fuckon brukar använda dom där:
Bild

Det som sitter i elsystem på moppen är kontakter. Fuckon verkar felaktigt ha börjat kalla dom sockerbitar efter ovanstående skräp eller deras vita kantiga form (varför kallas Volvo 740 inte sockerbit också då, den är ofta vit och kantig...), och när jag får möjlighet sparkar jag dom på smalbenet för att lära dom att dom inte ska kalla dom så.

Postat: 20 juli 2012, 12:35
av tS
Kopplingslist har jag där fram till lampor etc, satt på när jag köpte , ingen aning om de är bra eller dåligt . Vad ska man ha för kopplingar då?
Sen var inte detta jag undrade över utan om ni tror de bara är cdin som är paj..
Får beställa hem en ny cdi , tänkte denna : http://twostroke.se/product.asp?product=14160
Den ska väl passsa iom att jag har denna på nu: http://twostroke.se/product.asp?product=21300 ?

Har en sådan hemma Bild
Bild
Men är ju somsagt itne samma stift så går väl inte få på denna på nåt sätt antar jag..

Postat: 20 juli 2012, 12:44
av G-son
När en del i ett elsystem börjar ryka eller brinna är det ganska säkert att anta att dom är trasiga. Problemet för dig är att ta reda på om det bara är den som är trasig, om den skadade något annat när den gick sönder, eller om det faktiskt var något annat som gick sönder först och sedan brände boxen.

Att bara plugga in en ny box utan att kolla över resten av grejerna kan sluta med besvikelse, om den också släpper ut den magiska rök* som finns inbyggd i all elektronik för att något annat var trasigt...


* All elektronik innehåller magisk rök. Det är denna rök som gör att elektroniken fungerar, läcker den ut upphör elektroniken fungera. Eftersom den magiska röken läckt ut ur din nuvarande box behöver den ersättas. :lol:

Postat: 20 juli 2012, 12:51
av tS
Okej, men tror du inte de beror på kabeln jag kopplade fel?
Och att anledningen till att säkringen inte gick var för att den var för ''hög'' säkring?
Lägger inte några bilder ifall de kan hjälpa..?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 20 juli 2012, 13:54
av Piitus96
Byt CDI o kolla efter om den slutar ryka då, men om den nya börjar med det med så är det stor chans att du bränt elsystemet

Postat: 20 juli 2012, 14:05
av tS
Piitus96 skrev:Byt CDI o kolla efter om den slutar ryka då, men om den nya börjar med det med så är det stor chans att du bränt elsystemet
Får beställa en cdi , men hur kan man annars se om de bränt?
För säg att de var för ja koppla in fel på lampan så de gick för mycke ström till cdin o den paja för säkringen inte gick då den var för hög. De var ju bara cdin som rök och ifall jag sätter på tändningen med cdin ikopplad, börjar den ryka igen, så allstå går de fortfarande ström till cdin iallafall?
Skulle de gjort de ifall systeme var bränt?

Postat: 20 juli 2012, 14:36
av Piitus96
som sagt, om bara själva CDI:n är bränd så kmr den ryka även då den är rätt inkopplad. byt cdi och säkring o se efter

Postat: 20 juli 2012, 17:15
av tS
Piitus96 skrev:som sagt, om bara själva CDI:n är bränd så kmr den ryka även då den är rätt inkopplad. byt cdi och säkring o se efter
Jo men menar ifall el systemet bränt, då funkar väl inte elen i de? :o
För antagligen får cdin fortfarande ström när tändningen är på, då måste ju de gå ström till cdin?

Men som du säger får jag testa byta cdi och säkring

Postat: 28 juli 2012, 12:29
av tS
Bump, ska beställa nu , men vad tror ni , räcker de med ny cdi och sen byta säkring förstås?
Nästan säker på att den paja för jag koppla fel
Edit, vilken tycker ni av domma:
http://twostroke.se/product.asp?product=14160 stage 6
Eller
http://twostroke.se/product.asp?product=21505 stylepro ?