Yamaha slider 2 konstiga ljud från frambromsen

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped

Yamaha slider 2 konstiga ljud från frambromsen

Inlägg av Pontus.g »

Hej,

Jo har 2 problem med frambromsen på min slider.
Om man rullar moppen fram normalt och bromsar till gör den ett konstigt ljud alltså så som jag uppfattar det är de ett skrikade ljud så att säga.

Sedan så tickar bromsen när man kör alltså helt enkelt ett tickande ljud hela tiden inte speciellt jätte högt men det hörs ändå. Är ganska säker att det är frambromsen de med eftersom att de kommer därifrån.
Hoppas att ni förstår hur jag menar så att säga kan även tilläga att den är från 2009.
Jag har själv haft tankar på att bromsbeläggen är slitna eller är jag helt ute och cyklar?
Eller att bromskivan är sne?
Något som e trasigt och behöver bytas ut?

Uppskattar alla svar! :)
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

gnisslar den även då du nt håller inne bromsen o bara rullar den?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
Benjaa14
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Benjaa14 »

angående tickandet ..

Min tickar när jag rullar bakåt. ibland närj ag kör och det är bromsbeläggen som är helt slut på min. Så förmodligen är det dina bromsbelägg som måste bytas. det kan även ha med det skrickande ljudet att göra oxå :) Men kolla dina belägg och byt om det är nödvändigt.

Lycka till :)
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped

Inlägg av Pontus.g »

Piitus96 skrev:gnisslar den även då du nt håller inne bromsen o bara rullar den?
Nej då gnisslar den inte vad jag förstått bara om du bromsar så skriker den till så att säga, fast de tickande ljudet hörs när man bara rullar den också.
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped

Inlägg av Pontus.g »

Benjaa14 skrev:angående tickandet ..

Min tickar när jag rullar bakåt. ibland närj ag kör och det är bromsbeläggen som är helt slut på min. Så förmodligen är det dina bromsbelägg som måste bytas. det kan även ha med det skrickande ljudet att göra oxå :) Men kolla dina belägg och byt om det är nödvändigt.

Jo precis har haft tankar om att de är bromsbeläggen som är helt slut och behöver bytas ut. Hur tittar jag om de är slitna då? Är nämligen ganska ny till moppe området. Har du även tips på nya bromsbelägg som jag borde köpa?

Tack :)
Användarens profilbild
Benjaa14
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Benjaa14 »

YASliderNG skrev:

Jo precis har haft tankar om att de är bromsbeläggen som är helt slut och behöver bytas ut. Hur tittar jag om de är slitna då? Är nämligen ganska ny till moppe området. Har du även tips på nya bromsbelägg som jag borde köpa?

Nej bromsbelägg har jag ingen aning om vilka du borde ha. Kolla runt lite på www.Twostroke.se

Måste byta på mina. Kolla på dom du lär se om dom är slita. Dom har slipats ner. Och har bromsarna blivit trögare? Asså hårdare ?
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped

Inlägg av Pontus.g »

Benjaa14 skrev:
YASliderNG skrev:

Nej bromsbelägg har jag ingen aning om vilka du borde ha. Kolla runt lite på www.Twostroke.se

Måste byta på mina. Kolla på dom du lär se om dom är slita. Dom har slipats ner. Och har bromsarna blivit trögare? Asså hårdare ?
Okej jo har gjort de men tänkte mer på storlekar och sånt att jag inte visste de. Nej att de blivit trögare har jag inte tänkt på så förmodligen inte.

Tack igen!
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped

Inlägg av Pontus.g »

Någon som har tips på bra bromsbelägg som funkar bra till slider? Tänker på storlek och sådant så att allt funkar :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

YASliderNG skrev:Någon som har tips på bra bromsbelägg som funkar bra till slider? Tänker på storlek och sådant så att allt funkar :)
Mina bromsar tickade också, och då var det sprillans nya bromsklossar! det är normalt!
Helt Räser
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped

Inlägg av Pontus.g »

AndreWidestedt skrev:
YASliderNG skrev:Någon som har tips på bra bromsbelägg som funkar bra till slider? Tänker på storlek och sådant så att allt funkar :)
Mina bromsar tickade också, och då var det sprillans nya bromsklossar! det är normalt!
Men går ljudet över då?
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped

Inlägg av Pontus.g »

Var och tittade lite nogrannare idag och kan faktiskt inte se att bromsbeläggen är slitna i mitt tycke. De ligger mot bromsen bra verkar de som. Men är som sagt inte säker.

Borde jag göra en video så ni kan se och höra ljuden? :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

YASliderNG skrev:
AndreWidestedt skrev:
Men går ljudet över då?
Det är normalt, jag byte till nya klossar, och det klickade endå.
Helt Räser
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped

Inlägg av Pontus.g »

AndreWidestedt skrev:
YASliderNG skrev:
AndreWidestedt skrev: Mina bromsar tickade också, och då var det sprillans nya bromsklossar! det är normalt!
Men går ljudet över då?
Det är normalt, jag byte till nya klossar, och det klickade endå.
Jaha okej förstår vad du menar men då kanske det inte är klossarna som gör att det låter så då? Kan ju vara något annat ju.
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av AndersoNN »

Det "klickande" kan vara ifrån hastighets mätarsensorn nere vid hjulet :)
Samma på min!
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped

Inlägg av Pontus.g »

AndersoNN skrev:Det "klickande" kan vara ifrån hastighets mätarsensorn nere vid hjulet :)
Samma på min!
Jaha det har jag inte tänkt på men de ska jag kolla upp, men om det nu är så kan man få bort det på något sätt ganska irriterande ljud ju :)
Skriv svar