Luftläckage på bromscylindern?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Flugheden
Elmoped

Luftläckage på bromscylindern?

Inlägg av Flugheden »

Tjenare Twostrokers, vore sjukt tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta!

Derbi X-treme SM 06

Efter att jag kört bakbromsen torr (glömde fylla på bromsolja) så har jag fyllt på ny olja och försökt lufta men får inte något tryck överhuvudtaget, fanskapet går i botten varje gång.

Det bubblar nere vid bromscylindern, vid gummidelen:

http://twostroke.se/product.asp?product=18862 till höger där, där det går in en liten metallpinne som ger tryck ifrån pedalen, kan detta vara problemet?

Jag har även tagit bort den svarta gummisaken, som av någon orsak satt i bromsvätskebehållaren (filter?)

Hjälp twostroke, det är svårt att sladda på grus med frambromsen, och det gör ont! ;)
Trinity
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Trinity »

vet inte om den hjälper men hasse gör fina guider så den borde hjälpa dig

http://www.twostrokerider.se/lufta-skivbromsar/
till att klia dig i röven med..

VA FAN TROR DU? de står ju för helvete FJÄDERVERKTYG!

Alltså du måste ju läsa själv oxå imellanåt
Flugheden
Elmoped

Inlägg av Flugheden »

Nu har jag upptäckt att det är bromscylindern som läcker! Det droppar olja ifrån gummipackningen längst till höger i bild på i första posten, som jag skrev.

Måste jag köpa en helt ny bromscylinder nu, eller räcker det med att byta packningen?

Kom igen nu Twostrokeriders, gör mig inte besviken :(
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

borde räcka med att byta packningen, tror det finns renoverings satser så kan du byta alla packningar när du ändå håller på :)
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robeee »

Flugheden skrev:Nu har jag upptäckt att det är bromscylindern som läcker! Det droppar olja ifrån gummipackningen längst till höger i bild på i första posten, som jag skrev.

Måste jag köpa en helt ny bromscylinder nu, eller räcker det med att byta packningen?

Kom igen nu Twostrokeriders, gör mig inte besviken :(
Det till höger är INTE en packning, det är snarare ett skydd för att det inte skall komma in skit i bromscylindern vilket senare leder till att packningarna/packboxarna(kalla det vad du vill) börjar läcka på kolven in i bromscylindern, det är nu troligen frågan om den, alltså kolven som börjat läcka. Det finns ett reparationsskit till att fixa detta, som innehåller en ny kolv och sånt, fanns en tid på twostroke.se men tog antagligen slut sedan, själv köpte jag ett sådant av min lokala MC-återförsäljare och kostade ca. 30-40euro = ca. 300-400kr.

Ta loss bromscylindern och ta bort det svarta skyddet, sen ser du ett clips som du ska ta bort, sen får du ut allt från cylindern, ta med dig kolven till återförsäljarn så hjälper de dig, putsa också ur bromscylindern och blås igenom på alla ställen du kan för att va säker att det inte är skit nånstans.

Det här är alltså min teori på problemet och jag har varit med om liknande förr så det skall nog lösa sig ;)

Om du är händig så tar det inte alls länge att fixa.

Hoppas jag var till hjälp :)
streamjr skrev:borde räcka med att byta packningen, tror det finns renoverings satser så kan du byta alla packningar när du ändå håller på
Det svarta är alltså INTE en packning, packningarna eller packboxarna(kalla dem vad ni vill) sitter på kolven och går nog inte att få loss utan att förstöra dem, i renoveringssatsen följer det med en ny kolv som har på sig nya packningar :)
Skriv svar