Träna helt enkelt. Ut och gå och springa kommer nog de flesta säga, men det är inte allra bäst.
Bäst är nog att gå in på gymmet eller göra några simpla övningar hemma, sedan är cardio (löpning, cyckling, gång, simmning) något bra emellanåt. I början brukar man satsa på styrkeövningar då det ger snabbast resultat, sen när lite har försvunnit så kan det vara bra med cardio.
Anledningen till detta är att när du styrketränar (simpla övningar hemma med egenkroppsvikt, eller på gym) så bygger du upp muskler av det lagrade fettet. Men en viktig detalj är att du ska träna rätt! Gör övningarna rätt o.s.v.
När du ska bränns fett genom styrketräning på gym så är medeltunga vikter att föredra. Ha set (omgångar med vila mellan) på ca 11-15 reps (antal gånger du t.ex. lyfter hanteln).
Ett extra tips är att träna alla muskelgrupper, alltså inte bara biceps, bröst och triceps för att se biff ut. Stora muskler såsom ben och rygg behöver mycket fett för att återhämta sig.
Banting är inte bra! När kroppen går utan mat en längre stund så sänks ämnesomsättningen (kroppen tror att du börjar svälta, och omsätter då en mindre del näring och lägger istället på sig fett som en slags reserv). Det är detta man syftar på när man säger att frukosten är viktigaste målet på dagen. Samt att kroppen främst återhämtar sig när du sover, och då går det åt mycket näring, denna näring fyller man då på med frukost.
Tips när du ska kolla efter resultat. Kolla dig själv i spegeln, inte på vågen! Om vågen visar en mindre siffra så är ju det kanon, men du behöver inte bli orolig om du fortsätter väga lite mycket. När du tränar (även cardio) så bygger du muskler. Och muskler är tyngre än fett, därför kan man stå still på samma vikt ett tag, men det är väldigt vanligt.
Bli inte deppig om du inte ser resultat direkt, träning tar tid. Men det är inte något som du ska bli omotiverad av. Varje gång jag har tränat (t.om. om det bara är på idrotten i skolan) så ska du tänka "Fan va bra gjort av mig! Nu fick jag lite mer träning, det kanske inte gjorde mig till muskelbyggare men det gjorde ju såklart något.".
Skit i om du inte ser skillnad, bara du har i tanken att du faktiskt tränar så kan du börja "känna" dig smalare eller nyttigare. Och det är ju din känsla av dig själv du vill förbättra

Bry dig inte så mycket om vad andra tänker, om de dömmer dig för att du har lite fett på magen så är det ju dom som är idioter och då förtjänar dom helt enkelt inte din energi!
Bjuder på felstavningar, grammatiska fel samt annat som folk kan klaga på.
Hoppas du kommer känna dig bättre med din kropp om ett tag, oavsett om den är mindre eller inte
Jetforce
*EDIT* Glöm inte att det inte finns något i någon som helst väg som punktbränner fett. Du kan inte bränna fett från just magen, oavsett om du springer eller gör situps. Det bränner fett från hela kroppen oavsett hur du tränar. Och låt INGEN intala dig något annat.