Sida 1 av 1
beta rr 01
Postat: 3 juli 2012, 23:16
av TuZx
tjena.kommer köpa en gammal beta rr som ett nytt projekt men det sitter ktm-motor på (säger ägaren)
så hur är ktm motorer? är dom okej eller rena shiten?
Postat: 3 juli 2012, 23:17
av MartinGro
har hört att dom är bättre än dom nya iaf

Postat: 3 juli 2012, 23:19
av TuZx
MartinGro skrev:har hört att dom är bättre än dom nya iaf

okej dom går inte sönder lätt? (har hört att dom e rena shiten) ?
Postat: 3 juli 2012, 23:40
av Bananpuckel
vad jag har hört går dom sönder lätt
Postat: 3 juli 2012, 23:42
av MartinGro
TuZx skrev:MartinGro skrev:har hört att dom är bättre än dom nya iaf

okej dom går inte sönder lätt? (har hört att dom e rena shiten) ?
jag har hört att det är ktms 65 motorer och dom ska klara mer

men det är bara vad jag har hört

Postat: 3 juli 2012, 23:45
av TuZx
Bananpuckel skrev:vad jag har hört går dom sönder lätt
ah okej.men om man vårdar den så borde den klara lika mycket som en AM6?
Postat: 3 juli 2012, 23:46
av NeosTobbe
Ja, dom håller. Men går nått sönder är det dyrare än AM6 att laga.
Postat: 3 juli 2012, 23:52
av TuZx
NeosTobbe skrev:Ja, dom håller. Men går nått sönder är det dyrare än AM6 att laga.
av okej

men tänkte mest bara sätta ihop moppen o typ sälja men kan vara bra o veta lite om motorn

+ eftersom det är en 01 och på ts står det 1999-2001 (AM6 motor) på avgasrör.ska men ta dom äldre modellerna då?
Postat: 3 juli 2012, 23:56
av Ztraand
Har för mig att den motorn är lite vassare, aningen mer vrid kanske. Men tror de är rätt dyra att laga, då det KTM's motor, så kanske verkstäder inte är lika kunniga på "crossmotorer" som moppe. OCh även reservdelar kan vara en nackdel. En polare hade en sån, han var riktigt nöjd över den:)
Postat: 4 juli 2012, 13:48
av TuZx
Ztraand skrev:Har för mig att den motorn är lite vassare, aningen mer vrid kanske. Men tror de är rätt dyra att laga, då det KTM's motor, så kanske verkstäder inte är lika kunniga på "crossmotorer" som moppe. OCh även reservdelar kan vara en nackdel. En polare hade en sån, han var riktigt nöjd över den:)
okej går den bra urpluggat?
någon som vet något mer om ktm motorer?
Postat: 4 juli 2012, 13:53
av david96
dom fick ju inte längre användas dom då dom blev förstarka för att godkännas enligt reglerna så ja dem går bra

sen håller dom bra bara dyrt att laga dem.
Postat: 4 juli 2012, 13:55
av mrderbiguy
Min brors kompis hade en beta rr 00 med 65cc från ktm och ett eget homemade svetsat rör

den gick så ini helvede bra kan jag ta och säga dig och ja den motorn är bra , som alla andra säger är den dyrare att laga om saker å ting går i sönder

Postat: 4 juli 2012, 14:37
av TuZx
mrderbiguy skrev:Min brors kompis hade en beta rr 00 med 65cc från ktm och ett eget homemade svetsat rör

den gick så ini helvede bra kan jag ta och säga dig och ja den motorn är bra , som alla andra säger är den dyrare att laga om saker å ting går i sönder

okej tack vet du vart han köpte den cylindern?
david.det borde finnas delar till en sån?
Postat: 4 juli 2012, 14:51
av HondaPojkeN
TuZx skrev:mrderbiguy skrev:Min brors kompis hade en beta rr 00 med 65cc från ktm och ett eget homemade svetsat rör

den gick så ini helvede bra kan jag ta och säga dig och ja den motorn är bra , som alla andra säger är den dyrare att laga om saker å ting går i sönder

okej tack vet du vart han köpte den cylindern?

cylindern tar man bara från en gammal ktm sx 50

och ja dom motorena går bra men om något går sönder så e det dyrt, tändplattorna brukar gå, har det ifall gjort på 2 kompisars
Postat: 4 juli 2012, 14:53
av TuZx
HondaPojkeN skrev:TuZx skrev:mrderbiguy skrev:Min brors kompis hade en beta rr 00 med 65cc från ktm och ett eget homemade svetsat rör

den gick så ini helvede bra kan jag ta och säga dig och ja den motorn är bra , som alla andra säger är den dyrare att laga om saker å ting går i sönder

okej tack vet du vart han köpte den cylindern?

cylindern tar man bara från en gammal ktm sx 50

och ja dom motorena går bra men om något går sönder så e det dyrt, tändplattorna brukar gå, har det ifall gjort på 2 kompisars
okej jag får med 3st orginal cylindrar så man har lite reserv iaf

okej tack ska kolla lite på ktm sx

Postat: 4 juli 2012, 15:01
av p4ck
Det sitter Beta's egna motor på dem som KTM köpte och satte dit en 65cc cylinder. Dom håller nog, och om du vill trimma så får du kolla efter KTM 65cc cylinder så kommer den säkert gå som ett as.

Postat: 4 juli 2012, 15:04
av k-skåpet
Köpte själv en sån beta häromdagen, det jobbiga med den motorn är reservdelar, märkte det redan med växelpeten att man måste ha special. Sen var växellådan kass i den med, gav ioförsig bara 500 för den. Polaren har en likadan som efter en total motorrenovering efter köp funkat klockrent...

Postat: 4 juli 2012, 15:04
av TuZx
p4ck skrev:Det sitter Beta's egna motor på dem som KTM köpte och satte dit en 65cc cylinder. Dom håller nog, och om du vill trimma så får du kolla efter KTM 65cc cylinder så kommer den säkert gå som ett as.

okej ska kolla lite på blocket osv

eller vet ni vart som säljer 65cc?
Postat: 4 juli 2012, 15:16
av mrderbiguy
TuZx skrev:p4ck skrev:Det sitter Beta's egna motor på dem som KTM köpte och satte dit en 65cc cylinder. Dom håller nog, och om du vill trimma så får du kolla efter KTM 65cc cylinder så kommer den säkert gå som ett as.

okej ska kolla lite på blocket osv

eller vet ni vart som säljer 65cc?
Dom tog den från en ktm dom hade hittat och den piskade som ett as

Postat: 4 juli 2012, 15:18
av TuZx
k-skåpet skrev:Köpte själv en sån beta häromdagen, det jobbiga med den motorn är reservdelar, märkte det redan med växelpeten att man måste ha special. Sen var växellådan kass i den med, gav ioförsig bara 500 för den. Polaren har en likadan som efter en total motorrenovering efter köp funkat klockrent...

okej det var ju lite synd.men ägaren har renoverat hela motor det ända han inte har är kolv o nålager
mrderbiguy. gött byta han vev eller nåt eller klarar orginal veven 65?
Postat: 4 juli 2012, 15:43
av mrderbiguy
Dom gjorde iordning hela motorn , dom körde oftast inte ens mopeder utan mestadels crossar såsom kawasaki, suzuki ,husqvarna å aa du vet

Postat: 4 juli 2012, 19:27
av TuZx
mrderbiguy skrev:Dom gjorde iordning hela motorn , dom körde oftast inte ens mopeder utan mestadels crossar såsom kawasaki, suzuki ,husqvarna å aa du vet

okej.tänkte mest bara sätta ihop moppen (den är i delar) sen sälja men kanske köra lite tills sommarn e slut
kan någon säga fördelar och nackdelar med ktm motor?

Postat: 4 juli 2012, 19:41
av k-skåpet
Postat: 4 juli 2012, 19:42
av TuZx
okej tack
har redan en beta 07 så kan ju prova en ktm motor med

Postat: 25 juli 2012, 22:55
av ghponken
Gammal tråd kanske men svarar ändå.
Jag har en beta rr 00 och kan säga att ktm motorn inte är dålig min toppar runt 90 med dragen plugg.
Sen kan du ju ha otur och köpa en riktigt sliten motor som inte blivit servad på 5-10 år och då sitter man ju i klistret med reservdelarna som blir att inhandla ifrån ktm återförsäljare.
Postat: 26 juli 2012, 00:32
av TuZx
ghponken skrev:Gammal tråd kanske men svarar ändå.
Jag har en beta rr 00 och kan säga att ktm motorn inte är dålig min toppar runt 90 med dragen plugg.
Sen kan du ju ha otur och köpa en riktigt sliten motor som inte blivit servad på 5-10 år och då sitter man ju i klistret med reservdelarna som blir att inhandla ifrån ktm återförsäljare.
tack för infon

men de blir ingen för måste få bort en annan moppe ^^