Sida 1 av 1
vad behövs när jag har skaffat metrakit handmade 70cc?
Postat: 2 juli 2012, 00:24
av generictriggersm
Tjeena! har skärt min moppe ett par gånger nu och är trött på skiten så tänker köpa ett Metrakit handmade 70cc! tänker inte köra hårt me cylindern så undrar vad jag kan behöva att bya ut.
Min setup nu är: TK överliggande, 13/55 drevning, 17.5mm förgasare med 100 munstycke och sportluftfilter.
Ny vev och förgasare vet jag att jag inte kommer att behöva köpa, men beöhver jag köpa nya och hårdare kopplingsfjädrar? och är ett nytt nållager ett måste? det som sitter på nu har nog gått en 400 mil.
Och sen till inkörningen, innan när jag har kört in så har jag kört 50 mil med originalrör och sen en 10 mil med pluggat effektrör, hur ska jag göra nu på 70cc? blir det bra med urpluggat effektrör om jag kör lugnt? eller borde jag köra med pluggen i effektröret den första biten? för orginalröret ska väll inte behöva användas?
Om jag behöver nytt nållager, kan någon linka ett ifrån twostroke som passar orginal vevar?
tack!
Postat: 2 juli 2012, 00:54
av TuZx
när jag körde in min cylinder så köra jag trimmat o bestämmde en max hastehet.för mig blev det 60km/h och jag axxa lugnt osv.så du kan köra trimmat men det e ju inte rekommenderat om du ska göra en fin in körning
kör pluggat i orginal rör i ca 20-30mil iaf

Postat: 2 juli 2012, 01:06
av Demuz
Varför ska man över huvud taget sätta på originalrör/plugga röret när man kör in en trimcylinder?
Starta upp den med den nya cylindern och låt den bli varm. Sen kan du puttra iväg lite försiktigt och ta en kort runda så du märker att den går bra, verkar allt vara som det ska så är det bara ut och åka. Kanske ta det lite försiktigt i ett par timmar bara men sen ska du nog kunna varva utan och oroa dig, om du nu har en korrekt inställd förgasare förstås..
Postat: 2 juli 2012, 01:21
av TuZx
demmuus95 skrev:Varför ska man över huvud taget sätta på originalrör/plugga röret när man kör in en trimcylinder?
Starta upp den med den nya cylindern och låt den bli varm. Sen kan du puttra iväg lite försiktigt och ta en kort runda så du märker att den går bra, verkar allt vara som det ska så är det bara ut och åka. Kanske ta det lite försiktigt i ett par timmar bara men sen ska du nog kunna varva utan och oroa dig, om du nu har en korrekt inställd förgasare förstås..
jag skrev vad ''JAG'' gjorde -.- och skulle ha gjort sen spelar det ingen roll om han gör det.
Postat: 2 juli 2012, 08:16
av david96
Alla har fattat in körning fel, du kan ge fullgas men du ska undvika att pressa den allt för mycket, varmkör den och sen kör du typ 50 mil med att inte ligga och maxa en längre sträcka. Desto mer du pressar den under inkörning desto bättre komp blir de då kolvringar expanderas men fall du kör lugnt håller den längre för då expanerar dom inte lika mycket och slits inte lika snabbt, du ska inte ligga på max varv en längre bit och varmkör den alltid innan du gasar på. Sen ska du undvika att ligga på samma varvtal en längre stund
Postat: 2 juli 2012, 12:21
av generictriggersm
okej tack! då vet jag hur jag ska köra in den.
Men har ni nån aning om jag måste byta kopplingsfjädrar? och nållager?
Och när jag plockade ner cylindern igår så saknades 1 knaster på kolven, jag letade ner emmelan veven men kunde inte hitta nåt. jag skakade på moppen och kickade lite försiktigt men kan inte hitta nåt, är det viktigt så att jag måste klyva motorn för att se om det kanske ligger längst ner i motorn? eller gör det inte så mycket?
Eller kan det följa me ut när jag byter olja ?
Postat: 2 juli 2012, 12:28
av david96
Fall du inte tar ut de kan de ju förstöra hela den nya cylindern, kör på mbalossis kopplings fjädrar. Ja de är bra att byta nållager
Postat: 2 juli 2012, 12:30
av generictriggersm
Så det blir alltså till att klyva motorn? har aldrig gjort det innan, måste man ha nåt specielt värktyg för att ta vek svänghjulet? eller är det bara på derbis?
och har ni några tipps på hur jag kan göra det lätt?
Postat: 2 juli 2012, 12:31
av CaToXXo
Ang inkörning: [youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=Ikwvo1Hq_rY[/youtube]
Nållager är bra att byta samtidigt som cylinder/kolv etc, kostar inte många kronor och kan spara mycket grejer.
Munstycket behöver du byta upp när du har större cylinder.
Kopplingsfjädrar byter du till starkare om kopplingen börjar slira, annars är det lugnt.
Har du tappat ner ett knaster i vevhuset så är det riktigt illa, kolla om du verkligen inte kan få ut det på nåt sätt... Det kommer inte komma ut med växellådan då växellådan och vevhuset är 2 skilda "kammare".
Postat: 2 juli 2012, 12:34
av generictriggersm
okej tack! men det konstiga är att knastret var borta när jag plockade av cylindern, det kan ju ha luggit nere i motorn en bra stund? och efter att cylindern skärde så kunde jag fortfarande köra hem vilket var runt en halv mil, men det gick förjävla slött.
det hade låssnat små "remsor" eller va man ska säga ifrån kolven som satt fast i cylindern och kolvringarna hade gått av på en sida av kolven, rakt åvanför där knastret ska sitta, kan knastret ha flygit av och lagt sig ner emellan då?
Postat: 2 juli 2012, 14:35
av Z-K
byt nästan allt så är du säker att kunna göra.
Postat: 2 juli 2012, 16:17
av Douglasson
generictriggersm skrev:okej tack! då vet jag hur jag ska köra in den.
Men har ni nån aning om jag måste byta kopplingsfjädrar? och nållager?
Och när jag plockade ner cylindern igår så saknades 1 knaster på kolven, jag letade ner emmelan veven men kunde inte hitta nåt. jag skakade på moppen och kickade lite försiktigt men kan inte hitta nåt, är det viktigt så att jag måste klyva motorn för att se om det kanske ligger längst ner i motorn? eller gör det inte så mycket?
Eller kan det följa me ut när jag byter olja ?
Om det ligger i vevhuset så testa med en magnet penna

Postat: 2 juli 2012, 18:04
av generictriggersm
håller på och plockar ner allt runt om moppen, har tängt att jag ska tömma den på oljan, vilket jag endå hade tängt o byta. och vända den upp och ner och röra lite lätt me motorn och se om nåt tittar fram!
har ingen magnet penna längre:(
Postat: 6 juli 2012, 00:15
av generictriggersm
tjaa igen! kan säga att cylindern går bra me min 17,5 förgasare och 95 munstycke och sportluftfilter , skulle nog behövt ett 92/93 men det får gå
enda som är o göra är o strypa av membranet / insuget !
och knastret fanns inte , klyvde aldrig motorn men plockade av o skakade upp o ner o lite skit men det har inte visat sig än iaf! tror det blåste ut ur röret, gjort så för en kompis innan:)
tja :)
Postat: 6 juli 2012, 04:53
av draceN96
garanterat: byta munstycke, membram, insuget är ju bra om det är ostrypt.. asså klart du kan byta en jävla msaaa så sett också för att få bäst prestanda och att motorn ska må bra. kör du inte hårt behöver du inte byta vev men är ju alltid bra att byta till en vev som klarar mer

Postat: 6 juli 2012, 11:24
av Roxxen96
Passar detta i projekttråden tycker du?

Nej det gör det faktiskt inte, flyttar till
2T-CSRV. Trimning!
Läs reglerna, står i min signatur.
Postat: 6 juli 2012, 13:16
av generictriggersm
Roxxen96 skrev:Passar detta i projekttråden tycker du?

Nej det gör det faktiskt inte, flyttar till
2T-CSRV. Trimning!
Läs reglerna, står i min signatur.
ah bra:) trodde jag hade kommit till rätt ställe

men tack!