Varför går topplockspackningen sönder??

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Apriliarx07
Elmoped

Varför går topplockspackningen sönder??

Inlägg av Apriliarx07 »

Tja, Nu ryker moppen igen efter exakt en månad sedan jag bytte topplockspackningen då den hade gått på en airsal 50cc till Derbi.
Det syntes inte att den var trasig senast men den slutade ryka vitt efter bytet. Har inte kollat hur den ser ut nu, men det är samma symptom. Nu till frågan: Varför går topplockspackningarnna sönder för mig? korsdrog toppen med moment 19nm.

Det hände båda gångerna när jag körde fullt i nerförsbacke, så den blir väl kanske överhettad och smälter.. Kan det kanske bero på att jag inte luftat den så bra. fylde först vatten i slangen till cylindern sedan i kylaren fullt och sen i kylarvattensbehållaren och lät den stå på tomgång en stund utan locket. Gör jag fel? Kan nån förklara hur jag skall göra isåfall. tackar för svar
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp

Inlägg av derbeyy »

lyser inte temp mätaren?

har du kollat om den dricker glykol?
Apriliarx07
Elmoped

Inlägg av Apriliarx07 »

nån som har dragit bort temp mätar sladden så den funkar inte och den dricker inte märkbart glykol men det gjorde den inte senast heller och då var det topplockspackningen
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Kolla så inte toppen är skev eller liknande, känn efter ojämnheter i spåren där packningarna ligger.
Kör du med eller utan termostat i toppen?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Apriliarx07
Elmoped

Inlägg av Apriliarx07 »

kör utan termostat men har en adapter där istället som medföljde cylinder set:et
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Efter drar du ? Iom med att packningen lägger sig till rätta efter att den har varit varm ett par gånger.
Skriv svar