Effektökning av större förgasare och ostrypt insug?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
akarlsson
Elmoped

Effektökning av större förgasare och ostrypt insug?

Inlägg av akarlsson »

Jag har tankar på att byta upp mig lite i storlek på förgasaren och även köpa ett ostrypt insug, tjänar jag nåt på det med orginal cylindern?
Jag tänkte byta från min orginal 16 mm PHVA till en 17,5 mm PHVA...
Kommer nån gång lite längre fram byta till en 50 cc racing cylinder så pengarna är ju ändå inte bortkastade!
Min övriga setup ser ni i signaturen!

Mvh // Alex
CPI Oliver City, 2012, Avstrypt Luftfilterbox, Technigas Trek, 5,5g Vikter,
Huvudmunstycke stl 80, +1000 rpm tryckfjäder, Naraku HS Racing Variator,
Glidhylsa 1,0mm kortare.
–------------------------------------------------------------------------------------------
Jinlun Fighter, 2007, 139qma, Avstrypt, PD19J, Huvudmunstycke stl 102.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Skulle personligen aldrig få för mig att byta till en 17,5mm utan ta steget till 19 direkt.
bibapeolola
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög

Inlägg av Drivenx »

AxxxeL skrev:Skulle personligen aldrig få för mig att byta till en 17,5mm utan ta steget till 19 direkt.
Sant! kör själv med dellorto 19mm o de blir en jäkla skillnad bara genom att byta förgasare! ;)
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

skulle jag vara dig (vilket jag inte e XD) så skulle jag alldrig lägga pengar på 50 sport utan ta steget till 70cc och 21mm fögg
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

saile96 skrev:skulle jag vara dig (vilket jag inte e XD) så skulle jag alldrig lägga pengar på 50 sport utan ta steget till 70cc och 21mm fögg
Amen to that!

Du får ju större effektökning av att göra som Elias ovan mig skrev
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

Mattyyy skrev:
saile96 skrev:skulle jag vara dig (vilket jag inte e XD) så skulle jag alldrig lägga pengar på 50 sport utan ta steget till 70cc och 21mm fögg
Amen to that!

Du får ju större effektökning av att göra som Elias ovan mig skrev

jag bytta till 70cc av en slump (åf hadde intee 19mm fögg och jag skull skaffa sport cylinder, men dom hadde 21mm fögg och vips så köpte jag en 70cc och kommer alldrig köra 50 igen)
så vill du ha skylnad så köp 70 och 21mm förgasare för pengarna
1 roligare
2mindre slitage på motorn
3 kanske viktigast, mindre risk att bli tagen av snuten då man behöver ligga på mindre varvtal

så LÄGG FÖR FAN PENGARNA PÅ VÄTTIGARE SAKER ÄN 50 SPORT SOM DU KANSKE VINNER 5 KMH PÅ

8)
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

50 sport är kassa...
men om du inte får köpa mera än 50cc som mig är det lönnt men köp en 19 eller 21mm

1.5mm ger ingen effektökning...
akarlsson
Elmoped

Inlägg av akarlsson »

Okey, tack för alla svar!
Då får de nog bli en 19 mm förgasare direkt då, va lite orolig att de skulle bli för stort till orginal cylindern men om de funkar e de ju lika bra!
Är snart 30 så de e enbart jag som styr vad jag får eller inte får göra, hade dock en tanke med att köpa en 50cc racing, kör ganska mycket i stan och eftersom en sån cylinder har effekten på riktigt höga varv så är den kanske lättare att ligga o mysköra med i 30 men de va bara en teori, kanske ska satsa på 70cc direkt istället! :-D
Glidhylsa 1,0mm kortare.
–------------------------------------------------------------------------------------------
Feelo
Elmoped

Inlägg av Feelo »

ot. tror ni det skulle göra stor skillnad att sätta på en motoforce 17,5 mm på min beta ark (liggande minarelli) med 12 org? har förövrigt portad org cylinder, rör och andra vikter och munstycke :)
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Feelo skrev:ot. tror ni det skulle göra stor skillnad att sätta på en motoforce 17,5 mm på min beta ark (liggande minarelli) med 12 org? har förövrigt portad org cylinder, rör och andra vikter och munstycke :)
Ja det trycker jag. Bytte till en 17.5mm ifrån 12mm på min Neos, nu gjorde den 75 km/h på mätaren istället för 65 km/h på samma ställe o samma ansats sträcka. Dock var detta inte toppfart(nu gick den nästan i botten utan problem, istället för att stanna runt 80 på mätaren), utan en svag uppförsbacke, brukar använda denna uppförsbacke som mätsticka efter trimning :)

Fördelen med 17.5mm jämfört med 19mm är att 17.5mm säljs med både olje och vacuum anslutning på vissa modeller. Vilket 19mm oftast inte har. Därför är 17.5mm mycket smidigare att ha på en "org" moppe. Då de flesta inte blandar i tanken lr har manuell bensin kran på original cylinder :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

jarken skrev:
Feelo skrev:ot. tror ni det skulle göra stor skillnad att sätta på en motoforce 17,5 mm på min beta ark (liggande minarelli) med 12 org? har förövrigt portad org cylinder, rör och andra vikter och munstycke :)
Ja det trycker jag. Bytte till en 17.5mm ifrån 12mm på min Neos, nu gjorde den 75 km/h på mätaren istället för 65 km/h på samma ställe o samma ansats sträcka. Dock var detta inte toppfart(nu gick den nästan i botten utan problem, istället för att stanna runt 80 på mätaren), utan en svag uppförsbacke, brukar använda denna uppförsbacke som mätsticka efter trimning :)

Fördelen med 17.5mm jämfört med 19mm är att 17.5mm säljs med både olje och vacuum anslutning på vissa modeller. Vilket 19mm oftast inte har. Därför är 17.5mm mycket smidigare att ha på en "org" moppe. Då de flesta inte blandar i tanken lr har manuell bensin kran på original cylinder :)
köp en dellortto då kinakopior av förgasare ger inte oftast ut all effekt! :)
Det stämmer att 17.5 har oljeanslutning men från 16mm till 17.5mm löns inte att byta :D
akarlsson
Elmoped

Inlägg av akarlsson »

Okey, tackar! :-)

Mvh // Alex
Glidhylsa 1,0mm kortare.
akarlsson
Elmoped

Inlägg av akarlsson »

Nu fick jag låna en 17,5 mm förgasare av en vän så jag smällde dit den, känns dock som att moppen vart slöare på lågvarv och lite starkare på höga varv!
Får se men som de känns nu kommer jag nog byta tillbax eller så får jag byta vikter så jag får upp varvet lite...

Va en nästan helt ny Naraku 17,5 mm PHVA förgasare, kvalitén på den är ganska tveksam, alla packningar är för stora, tomgångsskruven för lång alt fjädern som låser för kort...
Glidhylsa 1,0mm kortare.
Skriv svar