Vevaxel muttern gängorna trasig.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Drazharm
Varnad

Vevaxel muttern gängorna trasig.

Inlägg av Drazharm »

Tjenare!

Min vevaxel, muttern som sitter längst ut gängorna på vevaxeln muttern har pajjat på den så när man sätter på mutterdragarn slirar den bara för den får inget fäste.

Någon som har något tips hur jag kan göra?

Har hört att man kan ta en vinkelslip och göra sönder muttern ?
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd

Inlägg av TechnoMen »

Gänga om? :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Livelawe »

Tjenare, Då muttern är paj så kan gängorna på axeln också skadats, hade exakt samma problem på min yamaha aerox då främre drivaxeln i variatorn gänga sönder. Antar att du menar den, Min pappa köpte en gängfil. Som passa mellan gängorna på drivaxeln.
Ser ut såhär
http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv& ... 40&bih=764

Sen när han har filat klart runt gängorna så gör han egna gängor med hjälp av ett gängsnitt.
Ser ut såhär
http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv& ... 40&bih=764.

Och det ska vara M8 x 1,25. Det är själva gängans storlek i muttern som ska sitta på axeln.

Vi gjorde det och det gick SKIT bra ! Så råder dig att göra det på detta sätt. Är din nya mutter paj så köp bara en ny någonstans i närheten eller på twostroke. Har ingenaning om vad du har för moppe... Men det bör vara samma gänga men kolla upp det först !
Drazharm
Varnad

Inlägg av Drazharm »

Muttern kan ju inte gå av p.ga av att mutterdragarn bara slirar då den inte får något fäste. måste få av muttern på något sätt..
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd

Inlägg av TechnoMen »

Drazharm skrev:Muttern kan ju inte gå av p.ga av att mutterdragarn bara slirar då den inte får något fäste. måste få av muttern på något sätt..
Ta en vinkelslip riktigt försiktigt och ta av den i två delar :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Testa att skruva in muttern sedan ut igen. Upprepa det några ggr. Annars kanske du får ta en vanlig nyckel och trycka utåt samtidigt som du försöker skruva av den.

Men jag fattar inte riktigt vad du menar? Snurrar muttern eller sitter den fast där? Om det snurrar så lär ju gängorna i veven också vara slut så antingen köp ny vev, eller skit i att meka med det du tänkte.
twsboy
Elmoped

Inlägg av twsboy »

som jag förstår så är det muttern som är rundad som gör att du inte får nåt fäste, har jag fattat rätt ?
sliderjoel
Avstängd

Inlägg av sliderjoel »

twsboy skrev:som jag förstår så är det muttern som är rundad som gör att du inte får nåt fäste, har jag fattat rätt ?
Låter som att den är rundad.

OT: Om GÄNGORNA är trasiga är de på insidan av muttern, där verktygen inte tar. Liksom, om muttern är en *fult ord*, så e gängorna där du sätter in *fult ord*, och din *fult ord* är gängorna på en mutter tex. (därav ordet "gänga" ;) )
SETUP:

Längre gasvajer för bättre aks
blandade vikter för hårdare kopplingsfjädrar
mindre munstycke för ökad luftfuktighet
nerslipade hemmagjorda slicks för högre topp
slanglösa däck för mjuka fälgar
11mm dellortoförgasare
Soundboard
blåeloxerad fälgtejp
Snabbgas för sämre bottendrag
Drazharm
Varnad

Inlägg av Drazharm »

Ja det är muttern utanpå som är sönder asså. nej pallar inte köpa ny vevaxel för blir typ 1200k sen så vill jag inte lämna in den för att dom ska sätta på den för det tar typ fett mkt stålar i plonkan. Har ingen erfarenhet attt byta vevaxel.

Nej kan inte köra runt sp här mer, har 3,9g vikter i och 5,8g .. jag vet skit-blandning men testade mej 6 gånger sen så orkar jag inte dra mer av historien. den dör vid 40 p.ga av vikterna sen kommer igång i nerförsbacke. med 3,9g vikter så varvar bara hela moppen över och den går skit.

får la försöka med vinkelslip(farsan får göra det för mitt bonde meck är katastrofalt) men vah vill inte byta vev.
Skriv svar