Sida 1 av 1

HJÄLP min speedfight 2 startar inte

Postat: 24 juni 2012, 17:35
av callesteez
Hej , ja har en speedfight 2 årsmodell -02 som ja har stylat med nytt kåpset och ett trimrör och lackat v-kåpan. När allt var klart så åkte ja i kanske 2 veckor med den. Jag var uppe i 55 km/h. Sen skulle ja och min kompis kolla om v ringen var tagen. Den var tagen. Så satte vi dit v-kåpan igen sen funka inte el starten men ja visste ju va som var felet de var startmotorn som satt fel. Sen använde jag elstartet men den lät konstigt fast den starta ju och så så ja brydde mig inte sen körde ja runt på den samma kväll och den vart bara segare och segare.
Och nu startar den ej. min pappa hjälpte mig och fixa den. Vi köpte nya saker som.
-Tändspole, kabel o hatt.
-Cdi box
-Tändplatta
-Ny förgasare och membranblock
-Tändstift, testat med 3 st.
-Luftfilter
-ny cylinder + kolv
men den startar fortfarande inte kolven hade typ brunit eller någe och den böt vi men den startar fortfarande inte snälla hjälp!!!

Förgasaren är std.
Luftfiltret är standard.
Den funkade innan med effektavgassystemet.
Inget är bytt som påverkar effekten.
Antagligen var cylindern(som vi bytte sist) problemet. Kolvringarna var fastbrända=Dålig kompression.
Gnistan ser bra ut.
Provade med att spruta startgas i förgasaren. Ingen reaktion.
Provade att spruta in startgas i Tändstiftshålet, och provade. Ingen reaktion?
Den verkar inte tända överhuvudtaget, oavsett vad vi gör med bensin, startgas osv.? Ändå ser gnistan fin ut.
Vi har bytt allt nu. :evil:

Postat: 24 juni 2012, 17:36
av david96
bytte du uppp dig i munstycke ?
börja fel sök får den bensin ? får den gnista ? har den komp

Postat: 24 juni 2012, 17:46
av callesteez
original munstycke bensin får den gnista är de komp är de

Postat: 24 juni 2012, 17:48
av david96
du har trimrör+sportluftfilter och du har orginal musntycke ? gå upp ca 20 storlekar och jobba dig neråt

Postat: 24 juni 2012, 18:51
av callesteez
Uppdaterad Trådstart.
Faan va det suger detta!
Någon som vet vad det skall vara för kompressionstryck i en Speedfight(för att den överhuvudtaget skall tända)?

Postat: 28 juni 2012, 22:18
av somlow
callesteez skrev:Uppdaterad Trådstart.
Faan va det suger detta!
Någon som vet vad det skall vara för kompressionstryck i en Speedfight(för att den överhuvudtaget skall tända)?
Kompet ska väll ligga runt 10-11? Rätta mig om jag har fel var så pass länge sen jag hade min speedfight.

Postat: 28 juni 2012, 22:25
av david96
Fall den nypt så många gånger så kolla hur cylinder ser ut, du ser rätt snabbt fall de är felet elr inte

Postat: 28 juni 2012, 22:26
av MrAndersson
Hur är reedsen? Vad är de för spel dom?
Hur långt går bensinen?
Vad har du för komp?
Va de några repor i cylinderloppet?
Är kolven rätt monterad?
Vad är de för färg på gnistan?
Går veven runt?
Ser allt bra ut i variatorn?
Har ni prövat o kicka igång den eller bara med elstarten?

Postat: 29 juni 2012, 20:44
av callesteez
MrAndersson skrev:Hur är reedsen? Vad är de för spel dom?
Hur långt går bensinen?
Vad har du för komp?
Va de några repor i cylinderloppet?
Är kolven rätt monterad?
Vad är de för färg på gnistan?
Går veven runt?
Ser allt bra ut i variatorn?
Har ni prövat o kicka igång den eller bara med elstarten?
Reedsen är nya
Bensin får den. bra sug i vevhuset. Fuggen är ny.
Kompet var nog dålig då kolvringarna var fast nypna i kolven.
Cylinder och kolv/ringar är nytt nu.
Kolven sitter rätt, knastren bakåt.
Gnistan är blåaktig. Precis allt som har med tändningen att göra är nytt.
Veven går runt.
Har provat att kicka och elstartat.
Har variatorn något med motorfunktionen att göra?? Ska väl starta även om variatorn är kass/fel??

Får en komp.mätare imorgon. Skall då se vad den visar. Möjligt att den nya cylindern/kolven också är skit!?
Ingen som provat/vet vad komptrycket skall vara? 10-11 trodde någon?

Postat: 30 juni 2012, 16:32
av callesteez
Vi mätte kompet, det var 4-5 kg !! På nya cylindersatsen. Från Kina dock, kanske därför?
Slog i lite tvåtaktsolja i tändstiftshålet. Gav då ca: 14 kg!!
Startade direkt efter det. Gick dock oerhört illa pga. svintaskiga komp.
Skall därför nu sätta dit org.cylindern samt ny kolv.
Fortsättning följer......

Postat: 12 juli 2012, 18:17
av callesteez
nya kolvringar i org cylindern gjorde susen.
nu går den som den skall. dock efter rengörning av flottörnålen.
mycket grejsning med att hitta rätt munstycke också.