Sida 1 av 1
Tips vid avtagning av motor, Derbi
Postat: 24 juni 2012, 13:16
av ZX
tjenare ska nu sätta på en 70cc och 21mm förgasare och sånt på min Derbi DRD Racing -05 och tycker att det är så jävla trångt att komma åt med allt man gör på dom så hade tänkt ta av hela motorn för att göra det enklare
Så undrar nu om det är nått särskilt man ska tänka på när man gör det?

Vet självklart att man ska tömma ut kylar vattnet och bensinen och sånt men undrar om det är något mer man ska tänka på
Sen undrar jag hur själva motorn sitter fast och sånt
Det är d50b0 motorn

Postat: 24 juni 2012, 13:19
av larsniklas
Jag har en Derbi Senda X-Treme 04. Tror inte att det är så stor skillnad i design mellan dom.
Tag av sadeln, tanken och oljetanken så har du tillräckligt med plats.
Annars, när vevhuset är öppet, täck det med papper eller en trasa.
Postat: 24 juni 2012, 13:19
av MrAndersson
Ta loss svänghjulskåpan, ta bort förgasaren och koppla bort cdin och till sist lossa kylarslangen som går till vattenpumpen, OBS va beredd på att de kommer kylarvatten så ha en behållare under.
Sen lossar du alla motorfästen, tror de är 4 stycken Sen är de bara o lyfta bort motorn, du behöver inte tömma bensinen eller kylarvätskan. Då dessa är i separata tankar.
Postat: 24 juni 2012, 13:59
av yamaha2pwn
ta bort sadel och bensin tank kanske olje tanken så har du utrymme så de räcker o blir över.
om du ändå ska ta bort motorn så skulle jag passat på att byta vevpartiet till ett tåligare om du tänker fortsätta uppgradera trimmet

Postat: 24 juni 2012, 14:06
av ZX
yamaha2pwn skrev:ta bort sadel och bensin tank kanske olje tanken så har du utrymme så de räcker o blir över.
om du ändå ska ta bort motorn så skulle jag passat på att byta vevpartiet till ett tåligare om du tänker fortsätta uppgradera trimmet

Tyvärr räcker inte pengarna till så jag måste vänta till jag får pengar i typ juli
MrAndersson skrev:Ta loss svänghjulskåpan, ta bort förgasaren och koppla bort cdin och till sist lossa kylarslangen som går till vattenpumpen, OBS va beredd på att de kommer kylarvatten så ha en behållare under
Måste man verkligen ta bort svänghjulskåpan?

och cdi:n visst är det typ en kontakt man drar så man inte måste löda om?
