Sida 1 av 1
Håller motorn
Postat: 17 juni 2012, 00:10
av adamjadeby
hej har en Derbi Senda x-treme 07:a. Har dragit på ett turbokit rör, ostrypt cdi och huvudmunstycke 78. Undrar hur hårt jag kan köra med denna trimning utan att vevstacken ska gå sönder. När jag kommer upp i 80-90 och varvar drygt 12 000rpm låter det som motorn ska sprängas. Vill inte att något i motorn ska paja men vill ändå kunna hålla en ganska hög hastighet. När man drar upp på bakan varvar den utahelvete och är orolig att nåt kommer paja. Förslag på åtgärder?

Postat: 17 juni 2012, 00:11
av byYn
Dreva om du inte har gjort de?
Postat: 17 juni 2012, 00:15
av david96
Finns tusen trådar om detta, du behöver n bra 70 innan du bör byta vev... Vf underskattar alla original veven?
Postat: 17 juni 2012, 00:16
av CaToXXo
Se till så att du inte har för litet munstycke bara, så den går snålt. Då kan kolven ryka ganska fort.
Dreva upp den nån kugg fram om den orkar det, och då kommer du kunna ligga i samma hastighet på lägre varvtal.
Det är ju kanske onödigt att ligga o pressa fullgas i en halvmil, kör med förstånd så kommer motorn hålla för dig.
Det är väldigt sällan som nån kör vevras på en effektrörsmoppe, rätt inställd.
Postat: 17 juni 2012, 00:40
av tuning-::-jontte
du måste byta munstycke
Re: Håller motorn
Postat: 17 juni 2012, 01:42
av Mertz
adamjadeby skrev:hej har en Derbi Senda x-treme 07:a. Har dragit på ett turbokit rör, ostrypt cdi och huvudmunstycke 78. Undrar hur hårt jag kan köra med denna trimning utan att vevstacken ska gå sönder. När jag kommer upp i 80-90 och varvar drygt 12 000rpm låter det som motorn ska sprängas. Vill inte att något i motorn ska paja men vill ändå kunna hålla en ganska hög hastighet. När man drar upp på bakan varvar den utahelvete och är orolig att nåt kommer paja. Förslag på åtgärder?

Det är lungt! komisen kör med portad airsal 70cc MK, Prorace rör & 24mm på originalveven och de om något borde visa att originalveven håller då den inte är balanserad för den kolven.
Postat: 17 juni 2012, 05:21
av Ztraand
Motorn håller. Se till att ställa in förgasaren bra, för ligger du på 12k bensin med en väldigt magerblandning, (mycket luft, lite bensin) Så finns chansen att den skär.
Du kan ju dreva den , sätt på 2 storlekar större fram :)
Postat: 17 juni 2012, 12:52
av adamjadeby
har originaldrev bak och strl 13 fram. sen är den fett trött på att varva upp ändå

Postat: 17 juni 2012, 13:09
av DerbiKoffe
adamjadeby skrev:har originaldrev bak och strl 13 fram. sen är den fett trött på att varva upp ändå

Hur fan kan den vara trött med dom dreven? min e fan nästan helt orginal å min e stark som fan med 14-65 drev så du ska inte klaga om du har 13-65!
Postat: 17 juni 2012, 13:13
av Victorh
DerbiKoffe skrev:adamjadeby skrev:har originaldrev bak och strl 13 fram. sen är den fett trött på att varva upp ändå

Hur fan kan den vara trött med dom dreven? min e fan nästan helt orginal å min e stark som fan med 14-65 drev så du ska inte klaga om du har 13-65!
din är inte stark... du bara inbillar dig isåfall!
Postat: 17 juni 2012, 13:16
av DerbiKoffe
Victorh skrev:DerbiKoffe skrev:adamjadeby skrev:har originaldrev bak och strl 13 fram. sen är den fett trött på att varva upp ändå

Hur fan kan den vara trött med dom dreven? min e fan nästan helt orginal å min e stark som fan med 14-65 drev så du ska inte klaga om du har 13-65!
din är inte stark... du bara inbillar dig isåfall!
jo den e stark för att vara orginal med 14-65 drev, axxar förbi många andra med nyare Derbi (har en 04) å de sitter 12-65 på orginal så stark e den nog
Postat: 17 juni 2012, 14:37
av G30FF123
Hur svara är nya mopeder egentligen? Jag drog en bob med en tjockis på ca 80kg efter min puch dakota med drev 14/35, dessutom var det sommar, den orkade utan några problem och var starkt och varvade bra. kan någon förklara varför dom nya är så känsliga för drev?