Sida 1 av 1

Går ändå segt med 72cc

Postat: 9 juni 2012, 18:38
av Mackan93:an
Tjena, jag har en boatian sprint.

Men jag tycker att den går lite segt fastän jag bytte till en 72cc cylinder.
Jag skapar denna tråd pga jag vill ha lite råd om hur jag ska kunna förbättra den ännu mer.

Jag har:
  • - 100% ostrypt (v-ring, varv strypningen är borta)
    - Original variation vikter
    - 92 i munstycke i original förgasaren.
    - Sport luftfilter(originalen gick sönder :/ )
Just nu går den max ca 70km/h på platt mark (mätt med GPS).

Så har nån något tips för att den ska öka i toppfart?

Postat: 9 juni 2012, 18:40
av StylizhRazer
bytt till lättare vikter

Postat: 9 juni 2012, 18:43
av CaToXXo
Varför köper man 4takt scooter om man vill ha fart...
Men jag tycker det är helt ok fart ändå för den setupen?

Postat: 9 juni 2012, 18:51
av ArvidsZon
72cc i 4takt har faktiskt inte mycket att krämas ur.

Postat: 9 juni 2012, 19:08
av SickRazer
lättare vikter så kanske du får dig ett par extra kilometer, men hoppas inte på för mycket när det gäller 4takt.

Postat: 9 juni 2012, 20:24
av HasSse666
Kolla min tråd nedan ställ gärna frågor där
Länk: Trimma din 4-taktare steg för steg

Postat: 10 juni 2012, 01:44
av Mackan93:an
HasSse666:
mjoo jag har kollat den tråden några gånger:) andlednigen varför jag gjorde en ny tråd är för att den skulle få lite uppmärksamhet :)
Om du vill kan jag stänga tråden och posta i din tråd istället.

Till alla er andra: Joo jag vet att 4taktar är inte så bra men jag hade inte direkt så mycket pengar att spendera på när jag köpte moppen:P Plus så är det min första moppe så jag visste inte ett skit om moppar då, jag tänkte på priset bara :/


Lättare vikter: Ökar inte lättar vikter bara accelerationen och inte toppfarten? Tyckte jag läste det förut, men jag har spanat in på Dr. Pullys 5,5g vikter.
Ska jag ta lättare eller tyngre vikter än 5,5?


Tack för alla svar <3 trodde att det skulle ta en vecka innan någon ville svara på min jobbiga tråd.

Postat: 10 juni 2012, 08:14
av matte1
jag har 50cc orginal munstycke och hörgasare, sportluftfilter 3.7grams vikter 1500rpms tryckfjedrar och den går 70 på slet mark

Postat: 10 juni 2012, 08:55
av GreckE
matte1 skrev:jag har 50cc orginal munstycke och hörgasare, sportluftfilter 3.7grams vikter 1500rpms tryckfjedrar och den går 70 på slet mark
haru orginal munstycke näru har sportluft..?

Postat: 10 juni 2012, 09:26
av ArvidsZon
Mackan93:an skrev:Lättare vikter: Ökar inte lättar vikter bara accelerationen och inte toppfarten? Tyckte jag läste det förut, men jag har spanat in på Dr. Pullys 5,5g vikter.
Ska jag ta lättare eller tyngre vikter än 5,5?
Det stämmer till viss del, men har du för tunga vikter så kommer du aldrig upp i toppfart, sen som ovanstående frågade är 92 original munstycke eller är det bytt?
Det kan vara så att du har för tunga vikter och för stort munstycke.
För om du har för stort så orkar den inte upp i toppfart som nog förstås.

Postat: 10 juni 2012, 12:50
av SickRazer
Original vikter brukar oftast vara för tunga, därför ska du gå till lite lättare men inte för lätta, annars kommer den inte orka någonting så länge det inte är nerförsbacke.

Postat: 14 juni 2012, 01:28
av Mackan93:an
Jag satte på ett par 4,4gramare.
Blev inte någon bättre skillnad.
Samma hastighet i uppförsbacke och på plattmark, det blev faktiskt långsammare än när jag körde med 6gramarna :(

Är det någon som har en boatian och vill dela med sig sin setup?

Postat: 14 juni 2012, 01:51
av Smolle94
vad har du för förgasare(mm), och så kan det vara varv strypningen fortfarande stryper då min går i 70 mätt med gps. har 20mm förgasare( ingen aning vad jag har för munstycke), sportluftfilter och har ostrypt cdi box. annars så har jag alla pluggar

edit: kolla även ventilerna

Postat: 14 juni 2012, 01:52
av david96
det är fyrtakt, ledsen och säga de kommer inte gå så mycket bättre :P
köpte du topp med elr bara cylindern ?

Postat: 14 juni 2012, 14:30
av Mackan93:an
david96 skrev:det är fyrtakt, ledsen och säga de kommer inte gå så mycket bättre :P
köpte du topp med elr bara cylindern ?
Jag köpte cylindern och fick med topp och kolv, jag testade montera toppen men den passade inte till ventilerna.
Smolle94 skrev:vad har du för förgasare(mm), och så kan det vara varv strypningen fortfarande stryper då min går i 70 mätt med gps. har 20mm förgasare( ingen aning vad jag har för munstycke), sportluftfilter och har ostrypt cdi box. annars så har jag alla pluggar

edit: kolla även ventilerna
Allt strypningar är borta och som jag sa jag har originalförgasare, min går också i 70 med gps :)

Re: Går ändå segt med 72cc

Postat: 12 juli 2012, 10:59
av Pelle Carlsson
Mackan93:an skrev:Tjena, jag har en boatian sprint.

Men jag tycker att den går lite segt fastän jag bytte till en 72cc cylinder.
Jag skapar denna tråd pga jag vill ha lite råd om hur jag ska kunna förbättra den ännu mer.

Jag har:
  • - 100% ostrypt (v-ring, varv strypningen är borta)
    - Original variation vikter
    - 92 i munstycke i original förgasaren.
    - Sport luftfilter(originalen gick sönder :/ )
Just nu går den max ca 70km/h på platt mark (mätt med GPS).

Så har nån något tips för att den ska öka i toppfart?

Tja!
Har en setup här åt dig som skulle sitta finfint

Naraku 72cc hade du ju så läg till dessa delarna så lär den gå goare;

- Naraku Crossover rör
- Naraku Touring Kamaxel
- Polini Speedcontrol, (exprimentera me olika vikter)
- Och större förgasare!
;)