Läcker kylarvatten...

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Läcker kylarvatten...

Inlägg av kr002 »

Cha!

Min kylarslang som gick ifrån kylaren till topplocket gick sönder, jag köpte en ny slang å satte på, passa även på att byta alla packningar i cylindern.

Men nu när jag testar den så går den som vanligt, startade på första kicken efter montering av cylinder, men den läcker lite lite extremt LITE... Jag ser inte vart... :(

Någon som har någon aning? Jag tog bort kylarslangarna till förgasaren, men det är väl inget problem eller?

Uppskattar svar! :)

Mvh: kr002
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

UPDATE!

Jag tror att jag kan ha hittat problemet! Det värkar rinna ut kylarvatten ur den dräneringsslangen uppe vid locket... även om det inte är över kanten?

SNÄLLA HJÄLP! Jag vill gärna använda moppen innan sommaren! :(
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Ta de lugnt med bump är 7 dagar sen kolla så alla packningar är hela och fall dom är de så skruva åt de hårdare bara?
Vänta nu ska inte sitta någon dränerringsslang där:o elr? Men när pumpen pumpar in kylarvätskan kommer de ju mer? Än vad som finns när den är inte på
Senast redigerad av david96 den 9 juni 2012, 14:13, redigerad totalt 1 gånger.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

men du får ju göra allt 100% torrt, och rent sen borde de gå att se vart vattnet kommer ifrån. varför bytte du cylinder packningar när kylarslangen var trasig?
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

Alla packningar är nybytta! så det borde ju inte vara ett problem! :o Det sitter en slang där iaf! Å när jag drar upp motorn i varv åker det ur vatten ur den slangen! :(

Kommer det in luft i systemet på ngt sätt?

Jag fick byta packningar för de andra va dåliga! :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Säkert den slangen inte ska sitta någonstans för ska inte vara så.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

Japp! Men jag kan ta ett foto! :) Bild

Bild

EDIT: JAG täppte till slangen med en stripes då började komma ut vatten ur dräneringsskruven å delar av topplocket! :(

Det måste alltså komma ut ngt tryck ifrån cylindern? Vad kan det bero på? dåliga packningar? :o fel monterade kanske?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

kr002 skrev:Japp! Men jag kan ta ett foto! :) Bild

Bild

EDIT: JAG täppte till slangen med en stripes då började komma ut vatten ur dräneringsskruven å delar av topplocket! :(

Det måste alltså komma ut ngt tryck ifrån cylindern? Vad kan det bero på? dåliga packningar? :o fel monterade kanske?

För mycket vatten i systemet, inget att oroa sig över.
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

KarlssoN^ skrev:

Bild

Men det brukar väl inte att försvinna vatten ur systemet? :(
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kr002 skrev:
KarlssoN^ skrev:

Bild

Har du inget expansionskärl?

I alla fall, när motorn blir varm blir kylvätskan varm, och vätskan utvidgar sig när den värms upp. Har du ett tätt system som är helt fyllt måste vattnet komma ut någonstans. I locket sitter det en fjäderbelastad ventil som är till för att släppa efter när det blir för högt tryck.

Det är därför man har ett expansionskärl, då har man ett utrymme där man har lite luft där vätskan kan få plats att expandera utan att rinna ut någonstans. Har man inget expansionskärl får man ha lite luft i toppen av kylaren för att låta vätskan utvidgas.

I ditt fall har du förmodligen fyllt kylaren helt full? Då trycker systemet ur sig vätska när det blir varmt, och sedan när det svalnar sugs det in luft och du får den luftficka som kommer låta vätskan expandera sig nästa gång motorn värms upp.

En annan grej kan ju vara att du har luftfickor i systemet för att du inte fyllt ordentligt och det börjar koka och det är därför det trycker ur sig vätska.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kr002
Elmoped

Inlägg av kr002 »

bensinskalle skrev:
kr002 skrev:
KarlssoN^ skrev:
Har du inget expansionskärl?

I alla fall, när motorn blir varm blir kylvätskan varm, och vätskan utvidgar sig när den värms upp. Har du ett tätt system som är helt fyllt måste vattnet komma ut någonstans. I locket sitter det en fjäderbelastad ventil som är till för att släppa efter när det blir för högt tryck.

Det är därför man har ett expansionskärl, då har man ett utrymme där man har lite luft där vätskan kan få plats att expandera utan att rinna ut någonstans. Har man inget expansionskärl får man ha lite luft i toppen av kylaren för att låta vätskan utvidgas.

I ditt fall har du förmodligen fyllt kylaren helt full? Då trycker systemet ur sig vätska när det blir varmt, och sedan när det svalnar sugs det in luft och du får den luftficka som kommer låta vätskan expandera sig nästa gång motorn värms upp.

En annan grej kan ju vara att du har luftfickor i systemet för att du inte fyllt ordentligt och det börjar koka och det är därför det trycker ur sig vätska.
Vart ska det expansionkärlet sitta isf?

Jag har ett sådant lock! Och jag granskade moppen nu! Och du hade rätt, vattnet som försvann behövde det för att skapa en luftficka, för att vattnet skulle expandera!

Tack för det jättebra svaret! Ännu en gång visar det sig att detta forum är Sveriges bästa! :)
Skriv svar