kr002 skrev:KarlssoN^ skrev:kr002 skrev:Japp! Men jag kan ta ett foto!
EDIT: JAG täppte till slangen med en stripes då började komma ut vatten ur dräneringsskruven å delar av topplocket!
Det måste alltså komma ut ngt tryck ifrån cylindern? Vad kan det bero på? dåliga packningar?

fel monterade kanske?
För mycket vatten i systemet, inget att oroa sig över.
Men det brukar väl inte att försvinna vatten ur systemet?

Har du inget expansionskärl?
I alla fall, när motorn blir varm blir kylvätskan varm, och vätskan utvidgar sig när den värms upp. Har du ett tätt system som är helt fyllt måste vattnet komma ut någonstans. I locket sitter det en fjäderbelastad ventil som är till för att släppa efter när det blir för högt tryck.
Det är därför man har ett expansionskärl, då har man ett utrymme där man har lite luft där vätskan kan få plats att expandera utan att rinna ut någonstans. Har man inget expansionskärl får man ha lite luft i toppen av kylaren för att låta vätskan utvidgas.
I ditt fall har du förmodligen fyllt kylaren helt full? Då trycker systemet ur sig vätska när det blir varmt, och sedan när det svalnar sugs det in luft och du får den luftficka som kommer låta vätskan expandera sig nästa gång motorn värms upp.
En annan grej kan ju vara att du har luftfickor i systemet för att du inte fyllt ordentligt och det börjar koka och det är därför det trycker ur sig vätska.