Sida 1 av 1

Diskret trimning

Postat: 7 juni 2012, 19:21
av FilleTheKid
Tja, har en drac sm och undrar om det finns någon diskret trimning? Alltså att den inte låter mycket eller att den går över drivet fort :)

Postat: 7 juni 2012, 19:37
av QviW
Plugga ur röret, ändra drevning

Postat: 7 juni 2012, 19:37
av Hebbe
Dreva den, plana toppen, fila lite på avgaspluggen. Då kan det lätt gå 70 med skönt acc. Och låter lite lite mer än original. Hur fort vill du att den ska gå? Är det 30 eller EU?

Postat: 7 juni 2012, 19:40
av Hebbe
Hebbe skrev:Dreva den, plana toppen, fila lite på avgaspluggen. Då kan det lätt gå 70 med skönt acc. Och låter lite lite mer än original. Hur fort vill du att den ska gå? Är det 30 eller EU?
Plana ca 1,5mm. Dreva den 12/13-53 fila lite på pluggen byt 5-7 storlekar munstycke. Då gör den 70-75 och låter original.

Postat: 7 juni 2012, 19:44
av CalleRobertsson
Vet nån vad som är diskret till en yamaha slider 07a? :?: :D

Postat: 7 juni 2012, 19:48
av Hebbe
CalleRobertsson skrev:Vet nån vad som är diskret till en yamaha slider 07a? :?: :D
Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.

Postat: 7 juni 2012, 19:54
av CalleRobertsson
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:Vet nån vad som är diskret till en yamaha slider 07a? :?: :D
Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D

Postat: 7 juni 2012, 19:57
av Mura
plana toppen och fila avgasporten osvosv inte lönt... dom nyare motorerna har redan fin komp.. ta bort pluggen alternativt bara ta bort lite ur den så går den fint :)

Postat: 7 juni 2012, 20:01
av Hebbe
CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:Vet nån vad som är diskret till en yamaha slider 07a? :?: :D
Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D

Postat: 7 juni 2012, 20:18
av kjelle
Mura skrev:plana toppen och fila avgasporten osvosv inte lönt... dom nyare motorerna har redan fin komp.. ta bort pluggen alternativt bara ta bort lite ur den så går den fint :)
Plana är onödigt, men portning kan man inte vara utan! ;)
att köra med en oportad org.cylinder är som att sparka på en död häst, oavsett vilket trimmrör mm. du lägger på! :)

Postat: 7 juni 2012, 20:57
av DerbiKoffe
lånar tråden lite, någon som kan ett billigt sätt (helst enkelt) sätt att få fart på min Derbi Senda sm x-treme? den ska helst låta så lite som möjligt ;)

Postat: 7 juni 2012, 21:35
av Victorh
kjelle skrev:
Mura skrev:plana toppen och fila avgasporten osvosv inte lönt... dom nyare motorerna har redan fin komp.. ta bort pluggen alternativt bara ta bort lite ur den så går den fint :)
Plana är onödigt, men portning kan man inte vara utan! ;)
att köra med en oportad org.cylinder är som att sparka på en död häst, oavsett vilket trimmrör mm. du lägger på! :)
portning är onödigt om du inte kan det ;) bättre träna på en anna cylinder som får förstöras i början sen kanske porta moppen :)

Postat: 8 juni 2012, 06:30
av CalleRobertsson
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev: Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D
Gracias :D

Postat: 8 juni 2012, 11:18
av Hebbe
DerbiKoffe skrev:lånar tråden lite, någon som kan ett billigt sätt (helst enkelt) sätt att få fart på min Derbi Senda sm x-treme? den ska helst låta så lite som möjligt ;)

Det är jag expert på!

Steg 1. Dreva. 16-65 motsvarar 13-53 vilket är en utmärkt drevning.
Steg 2. Köp ett MK trowher. Sen gör du som i guiden http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37000
Steg 3. Byt munstycke 79-84 borde bli bra.
Steg 4. Ta bort insugsventilen på luftfilterboxen.

Om du gör det så går moppen 80 vid 10 000rpm och accar RIKTIGT gött!

Postat: 8 juni 2012, 14:48
av ArvidsZon
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev: Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D
hahah, kallar du det där att trimma riktigt?

Postat: 8 juni 2012, 19:51
av DerbiKoffe
Hebbe skrev:
DerbiKoffe skrev:lånar tråden lite, någon som kan ett billigt sätt (helst enkelt) sätt att få fart på min Derbi Senda sm x-treme? den ska helst låta så lite som möjligt ;)

Det är jag expert på!

Steg 1. Dreva. 16-65 motsvarar 13-53 vilket är en utmärkt drevning.
Steg 2. Köp ett MK trowher. Sen gör du som i guiden http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37000
Steg 3. Byt munstycke 79-84 borde bli bra.
Steg 4. Ta bort insugsventilen på luftfilterboxen.

Om du gör det så går moppen 80 vid 10 000rpm och accar RIKTIGT gött!
Har 14-65 drevning på nu så vad kommer den göra med dom dreven? för vill att den ska göra typ 70 å inte 80 då de e roligare å trimma mer å mer ;)

Edit: en annan fråga, kommer den låta som fan med orginaldämparen? och borde jag packa om den då den är riktigt gammal?

Postat: 8 juni 2012, 20:44
av derbeyy
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev: Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D

du hebbe, har du planat din topp? blire typ någon skillnad? :O

Postat: 8 juni 2012, 21:42
av YamahaMarcus
svårt att komma upp på bakan då ? :D
svårt o komma upp på bakan me slider? neeee tror inte de va :)

Postat: 8 juni 2012, 23:39
av Hebbe
derbeyy skrev:
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev: svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D

du hebbe, har du planat din topp? blire typ någon skillnad? :O
Det ända jag hade gjort på min innan jag planade toppen var att dreva den 13-53 och byta till ett 68 munstycke. När jag planade toppen märktes det att den var lite piggare än tidigare. Inte mycket men tillräckligt för att vara värt det.

Postat: 8 juni 2012, 23:41
av Hebbe
ArvidsZon skrev:
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev: svårt att komma upp på bakan då ? :D
Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D
hahah, kallar du det där att trimma riktigt?
Det är absolut på riktigt om man jämför med att fila lite på pluggar och ta bort v-ringen. De va så jag menade ;)

Postat: 8 juni 2012, 23:45
av Riejuman
Hebbe skrev:
ArvidsZon skrev:
Hebbe skrev: Beror lite på vikterna du väljer. Jag kan inte rekomendera några eftersom jag inte är så insatt i scooter. Men svaret är nej. Du borde absolut kunna lära dig köra på bakhjulet med det "trimmet". Det jag nämnt ovan är i princip gratis om du har kompisar som du kan få köpa billiga vikter av. Men annars skulle en annan koppling göra stor skillnad. Och om du vill börja trimma på riktigt så köper du de här.


Vev: Motoforce.
Cylinder: Stage6 70cc Sport pro.
Avgasrör: Yasuni R.
Förgasare: 21mm Dellorto Black Editon.
Membran: Original med Stage6 läppar.
CDI: Ostrypt Motoforce.
Luftfilter: Ck sportluft.
Variator: Polini Speed Control.
Vikter: 4,9g Polini.

Jag har de på min slider och den gör över 110 och har gasres till 40-50 :D
hahah, kallar du det där att trimma riktigt?
Det är absolut på riktigt om man jämför med att fila lite på pluggar och ta bort v-ringen. De va så jag menade ;)
nästan en helt vanlig setup som alla har nu förtiden så tycker inte riktigt att det är att trimma påriktigt

Postat: 14 juni 2012, 11:19
av AndreWidestedt
CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev:
CalleRobertsson skrev:Vet nån vad som är diskret till en yamaha slider 07a? :?: :D
Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Tar du blindröret också så är det nästan gasres... Bara att sitta längre bak gasa å dra lite i styret.

Postat: 14 juni 2012, 11:33
av Victorh
AndreWidestedt skrev:
CalleRobertsson skrev:
Hebbe skrev: Plana toppen, fila på avgaspluggen, byt munstycke 5-7 storlekar, dra v-ringen, byt vikter. Då gör den ca 70 med gött acc. Kostar inte mycket heller. Kommer låta original dessutom.
svårt att komma upp på bakan då ? :D
Tar du blindröret också så är det nästan gasres... Bara att sitta längre bak gasa å dra lite i styret.
skojjar du? Sitt längre bak och ryk upp i styret? de gör man väl då man skall åka på bakan alltid? så gasres är det väl inte... :D

ooops sluta med oft nu rubriken var diskret trimmning inte hurdant trimm man har! :)