Sida 1 av 1

Vad är dessa 2 slangar?

Postat: 6 juni 2012, 16:16
av M0on
Tja, upptäckte idag att 2 slangar hände under motorn!

Jag har ingen aning vart de ska sitta (trodde först d var i förgasaren men vet inte) är det alltså någon j*vel som har kopplat ur dom? Skulle va tacksam för hjälp!

lite OT också, tycker ni att kedjan ser för slapp ut? Känns som d när jag kör..



Bild

Postat: 6 juni 2012, 16:18
av YamahaMarcus
Bild kanske? Hur ska vi veta vilka slangar det är? ena kanske är spillolja slangen

Postat: 6 juni 2012, 16:19
av PcCrazyMods
Bild på kedjan också? :lol:

Postat: 6 juni 2012, 16:54
av Reijurrx96
Det ska vara slangar under motorn för att oljan ska kunna rinna ur om det blir för mkt den andra vet jag inte, sen kedjan ska du bara kunna röra på max 1cm upp och ner om den ska vara spänd.

Postat: 6 juni 2012, 17:40
av Reijurrx96
Dom två är spill slangar dom ska vara så. Och kedjan måste spännas ja den ska kunna röras upp och ner ca 1cm max.

Postat: 6 juni 2012, 17:50
av rasmusborg
Ena slangen är till för ifall du fyller på för mycket bensin. Då rinner det ut i ena slangen.

Och den andra slangen är till för ifall förgasaren skulle flöda över. Vilket kan hända ifall moppen skulle ramla eller om "saken" som guppar där inne skulle hänga sig. Alltså fastna eller så.

Det är i alla fall de slangarna till för som sitter på min moppe. Dock är min en Yamaha Aerox men lär ha samma funktion..

Slangarna är i alla fall till för ifall det blir överflöde i några av funktionerna. :)

Postat: 6 juni 2012, 17:56
av Jansson´s DRD
Reijurrx96 skrev:Det ska vara slangar under motorn för att oljan ska kunna rinna ur om det blir för mkt den andra vet jag inte, sen kedjan ska du bara kunna röra på max 1cm upp och ner om den ska vara spänd.
är du dum på riktigt eller, eller gillar du att byta kedjor? ska vara ca 4 cm glapp mitt emellan dreven

Postat: 6 juni 2012, 18:00
av potog
Jansson´s DRD skrev:
Reijurrx96 skrev:Det ska vara slangar under motorn för att oljan ska kunna rinna ur om det blir för mkt den andra vet jag inte, sen kedjan ska du bara kunna röra på max 1cm upp och ner om den ska vara spänd.
är du dum på riktigt eller, eller gillar du att byta kedjor? ska vara ca 4 cm glapp mitt emellan dreven
ÄÄÄÄÄÄäääää smutsa inte ner forumet med å säga att folk är dumma i hövvet han må ha fel men det ger inte dej rätten att bete dej illa.

Ont

slangarna ska sitta så dom är till som många ha skrivit ovan att om det kommer för mycket bensin/olja så ska det kunna rinna över å inte bilda tryck.

Postat: 6 juni 2012, 18:02
av PcCrazyMods
En del säger 1 cm en del säger 4 cm. Jag har hört att det ska vara 3cm frispel. Alltså inte 3cm upp och 3cm ner utan 3cm totalt. 3cm står det även i min manual :D

Postat: 6 juni 2012, 18:03
av CaToXXo
Kolla vart slangarna går, det är inte sååå svårt att kolla varifrån dom kommer.

Ang kedjan
Kedjan ska ha ett spel på 2-3cm upp och ner, på undersidan av svingen, när du sitter på den.

Postat: 6 juni 2012, 18:06
av M0on
Tack för svaren jättesnällt :)

Postat: 6 juni 2012, 18:12
av PK
jag kör personligen med 2cm toralt. det är skönast imo.


angående slangarna. brukar på de flesta moppar vara ett litet hål vid tanklocket ifall man tankar över så ska det rinna ner genom slangen och ner på bakcken iställer för på moppen.

andra vet jag ej men kan tänka mig något liknande för kylarvätska.

Postat: 6 juni 2012, 19:11
av TheGrimReaper
Är inte den ena slangen "ventilation" i motorn? :lol:

Postat: 6 juni 2012, 19:19
av chrillez
När en kedja är rätt spänd så ska du få in två fingrar vid kedje styraren på ovansidan.

Postat: 11 juni 2012, 01:08
av Zabera
potog skrev:
Jansson´s DRD skrev:
Reijurrx96 skrev:Det ska vara slangar under motorn för att oljan ska kunna rinna ur om det blir för mkt den andra vet jag inte, sen kedjan ska du bara kunna röra på max 1cm upp och ner om den ska vara spänd.
är du dum på riktigt eller, eller gillar du att byta kedjor? ska vara ca 4 cm glapp mitt emellan dreven
ÄÄÄÄÄÄäääää smutsa inte ner forumet med å säga att folk är dumma i hövvet han må ha fel men det ger inte dej rätten att bete dej illa.

Ont

slangarna ska sitta så dom är till som många ha skrivit ovan att om det kommer för mycket bensin/olja så ska det kunna rinna över å inte bilda tryck.
Han kallade inte honom dum i huvudet, han frågade bara :)

Postat: 11 juni 2012, 06:49
av potog
Zabera skrev:
potog skrev:
Jansson´s DRD skrev: är du dum på riktigt eller, eller gillar du att byta kedjor? ska vara ca 4 cm glapp mitt emellan dreven
ÄÄÄÄÄÄäääää smutsa inte ner forumet med å säga att folk är dumma i hövvet han må ha fel men det ger inte dej rätten att bete dej illa.

Ont

slangarna ska sitta så dom är till som många ha skrivit ovan att om det kommer för mycket bensin/olja så ska det kunna rinna över å inte bilda tryck.
Han kallade inte honom dum i huvudet, han frågade bara :)
E man dum så är man ofta det i hövet.
Eller e du dum i foten eller?

Du kanske märker att det inte låter så trevligt om man frågar om dom är dumma.
Men du har han frågade om pöjken va dum ;)

Postat: 11 juni 2012, 07:18
av Gröngöling
Jag har 3 stycken såna, en från oljetanken/pumpen, en från förgasaren och en från bensintanken... :P

Postat: 11 juni 2012, 07:52
av HasSse666
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VpqPguU06jA[/youtube]

Kontroll av sträckning
- Sök upp det ställe på kedjan där du har minst rörlighet upp och ner.
- Mät mitt emellan dreven 35- 45mm spel för Rieju - Drac 50 RR Sport & Spike

Läs mer i länken nedan
http://www.twostrokerider.se/drivpaket- ... djespelet/