Vad för ampere på säkring?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
GW
Svårstartad skrothög

Vad för ampere på säkring?

Inlägg av GW »

Gör en ny tråd pga den andra blev felpostad :D

Hej! Har letat efter svar men har ej hittat något.

Behöver beställa en ny säkring till min Derbi DRD 03 och undrar vart man kan hitta ett sådant och undrar också vilken ampere man ska ta?

Tack på förhud

Mvh GW
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Vill minnas att de står 4ampere i Manualen, fast de är svårt att hitta i Sverige så köp en 5 amp så blir de kalas!

Jag har även bytt ut glasskitsäkringsskit till en flatstiftsäkrings hållare på min Derbi. Då jag tycker de är behändigare med flatstift än glassäkringar =) En sån flatstiftshållare kostar 20kr på OKQ8 t.ex. :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Ta med dig säkringen och åk till närmaste mack och säg att du vill ha en likadan.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Har suttit 7.5 ampere säkringar på ALLA mopeder jag pillat och grejat med, har varken sett högre eller lägre i en moppe faktiskt.. 7.5 ampere har jag alltid kört på också.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Roxxen96 skrev:Har suttit 7.5 ampere säkringar på ALLA mopeder jag pillat och grejat med, har varken sett högre eller lägre i en moppe faktiskt.. 7.5 ampere har jag alltid kört på också.
En kompis hade 4 ampere.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
klimpe95
Elmoped

Inlägg av klimpe95 »

På min Derbi -03 står det 4 ampere i sprängskissen. Finns att köpa 5 amperes på biltema om jag inte har fel. :)
Användarens profilbild
GW
Svårstartad skrothög

Inlägg av GW »

Haha äre nån som vet om det är glasstift eller flatstift original?

Var ute och kollade förut och då gick + kabeln från batteriet in i nån "tunnel" som förmodligen ser ut som ett glasstift.

Så om man köper flatstift måste man då byta ut till flatstiftshållare?
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

GW skrev:Haha äre nån som vet om det är glasstift eller flatstift original?

Var ute och kollade förut och då gick + kabeln från batteriet in i nån "tunnel" som förmodligen ser ut som ett glasstift.

De är glas original på Derbi, inne i den där "Tunneln" sitter glasstiftet =)

De är bara att knipsa bort "tunneln" o skarva dit flatstiftshållare på samma sladd som glassäkringshållaren satt på.
Användarens profilbild
GW
Svårstartad skrothög

Inlägg av GW »

jarken skrev:

De är bara att knipsa bort "tunneln" o skarva dit flatstiftshållare på samma sladd som glassäkringshållaren satt på.
Då beställer jag alltså en
http://www.twostroke.se/product.asp?product=25586

och en

http://www.twostroke.se/product.asp?product=18906
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

...eller så knatar du in på biltema och köper samma grejer för mindre pengar och slipper betala frakt... om du bor nära biltema alltså.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Erik_ skrev:...eller så knatar du in på biltema och köper samma grejer för mindre pengar och slipper betala frakt... om du bor nära biltema alltså.
...eller OKQ8, säkringshållare 20:- o flatstift någon enstaka krona.
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Robeee »

jarken skrev:

Finns derbin med flatstift original också, det är nog Drd, limited, evo, pro osv. som har glasstift.

Men i alla fall, som ovan sa, onödigt att handla från TS då du kan åka till biltema/nån mack och handla istället.

Sen är det knappast så stor skillnad om du köper en par större ampere säkring än vad du har nu. Jag hade original 7.5 men var tvungen att byta upp mig till 10 eftersom jag hade led baklampa och bilnkers vilket gjorde att säkringen gick hela tiden...
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

...glasstift...
Glasrörssäkring.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Vad är det för säkring vi pratar om? På min Aerox är det nämligen (kan va fel) en säkring som det står 15 på, alltså 15A. på morsans sitter på sladden till pluspolen en säkring med 10A. Ovanligt eller snackar vi om olika säkringar? :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
GW
Svårstartad skrothög

Inlägg av GW »

Tänkte beställa ett LED-Relä så därför jag tänkt köpa från twostroke, men finns det relä'n på macker och sånt också då eller?
Skriv svar