Derbi luftplugg

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
ahermansson8
Elmoped
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 mars 2012, 17:46
Kontakt:

Derbi luftplugg

Inlägg av ahermansson8 »

Vart sitter luftburkspluggen på en Derbi xtreme? Finns de nån guide eller är de nån som kan ta bild/förklara
Användarens profilbild
ThePowerDerbi
Derbi Crew
Inlägg: 508
Blev medlem: 21 juni 2011, 23:50
Ort: Inte för att skryta men Värmdö ;)

Inlägg av ThePowerDerbi »

Först tar du bort sadeln. Och då ser du en svart box, och det är luftboxen. På den så sitter det en grej med tre rör. Det är luftpluggen. Den drar du bara bort, men dra försiktigt. Sen är det bara att byta upp mustycket med ungefär 4 storlekar :)
Bild

Svarar gärna på frågor via pm :) Pm:a också för mer info angående Derbi Crew :D
Användarens profilbild
ahermansson8
Elmoped
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 mars 2012, 17:46
Kontakt:

Inlägg av ahermansson8 »

Drog den och de gav 7 km/h utan att ha bytt munstycke och helt original för övrigt (än så länge), och den stryps inte i nedförsbackar på samma sätt
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

ahermansson8 skrev:Drog den och de gav 7 km/h utan att ha bytt munstycke och helt original för övrigt (än så länge), och den stryps inte i nedförsbackar på samma sätt
Du skulle förmodligen få ett par kilometer till om du byter munstycke, och motorn mår bättre av att du byter det också.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
ahermansson8
Elmoped
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 mars 2012, 17:46
Kontakt:

Inlägg av ahermansson8 »

CaToXXo skrev:
ahermansson8 skrev:Drog den och de gav 7 km/h utan att ha bytt munstycke och helt original för övrigt (än så länge), och den stryps inte i nedförsbackar på samma sätt
Du skulle förmodligen få ett par kilometer till om du byter munstycke, och motorn mår bättre av att du byter det också.
Det vet jag, bara skrev de för trodde inte de gjorde nån hastighetsökning alls genom att dra den, så va de nämligen på min skoter
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Årsmodell på din X-Treme? Gav det så pass mycket alltså? Bara limma tillbaka om vill ha tillbaka pluggen väl? Vad har du för munstycke i just nu?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

PcCrazyMods skrev:Årsmodell på din X-Treme? Gav det så pass mycket alltså? Bara limma tillbaka om vill ha tillbaka pluggen väl? Vad har du för munstycke i just nu?
ts har en 06a.
Det är lite olika, på min kompis moppe (gilera rcr 07, samma motor som ni har) gjorde det ingen som helst skillnad, bara lät mer och behövde mer soppa.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Men om det inte gör någon skilldnad för mig så är det väl bara limma tillbaka den med nåt super lim eller dylikt..?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Ja de är de elr annars kan man bara trycka tillbaks Den i vissa fall:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Kaukula
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 6 juni 2012, 12:04

Inlägg av Kaukula »

Jag lyckades trycka tillbaks den, det krävs bara en del våld :)

Om du har en 17.5mm förgasare sitter det också en guldig bricka i förgasaren som stryper luften.
Användarens profilbild
RammeA
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 729
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av RammeA »

Måste man gå upp i munstycke om man tar bort pluggen? Vad händer om man inte gör det?
Användarens profilbild
Kaukula
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 6 juni 2012, 12:04

Inlägg av Kaukula »

Ja, om man får mer luft behöver man mer bensin. Tror det finns en liten risk att motorn kan skära annars.
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Du ska HELST byta munstycke, men du behöver inte. Om du inte byter, så kommer den gå snålt, dvs säga att den kommer få en mager bränsleblandning, för mycket luft, för lite bensin. Så du kmr inte kunna varva ur den helt. Byter du till ett större munstycke, så kmr den inte gå lite snålt( mindre risk att den skär ) och den kmr gå litelite snabbare, jämnare, bättre :)

Bättre att ha ett lite för stort munstycke, än ett för litet:)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Skriv svar