eco-driving viktigt?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

eco-driving viktigt?

Inlägg av PK »

Sha!

Jo, övningskör ofta nu och har gjort i ungefär ett halvår. går riktigt bra bara parkeringen som behöver finslipas.


MEN min far säger att eco-driving är VÄLDIGT viltigt när man tar kortet sen och man blir underkänd om man ej gör rätt. stämmer det?

för enligt honom får man ej bromsa när man svänger utan man ska motorbromsa endast och man får ej vara över 2k varv osv.



Detta är ett stort problem för mig då jag drar koppling och bromsar och när jag ska göra detta känner jag mig osäker då jag ej har foten på bromsen och håller på med växel när jag ska svänga och det och jag tycker alltså INTE om det.



så måste man göra detta eller blir det anmärkning?
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

eco-driving blir viktigare och kommer troligen vara viktigare i framtiden när man tar körkort men just nu är det mer som en bra att kunna sak. har inte tagit mitt körkort än men håller på med det samt att jag går fordon transport på gymnasiet där vi har haft lite eco-driving teori men ingen praktik över huvud taget om det.
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad
Inlägg: 948
Blev medlem: 16 november 2010, 21:31
Ort: Rossön

Inlägg av Bergsten »

Har själv börjat övningsköra lite, och det är som din far säger. Eco-driving skiten är viktigt, vet dock inte om man kuggar sig om man inte "eco-kör"... Morsan (hon som jag övningskör med) säger att man kuggar sig om man inte gör det då det väl är dags...
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

det finns ju inget negativt med att lära sig det så det är bara att dra ut och börja eco-drajva
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

okej!

men det blir så mycket krångligare. visst, man kan lära sig det men det är inget jag kommer använda senare i livet.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

PK skrev:...man kan lära sig det men det är inget jag kommer använda senare i livet.
Vi får väl se när du får lägga en tredjedel av lönen på soppa för att åka till och från jobbet om ett par år. :wink:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
macbang
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 augusti 2011, 15:20

Re: eco-driving viktigt?

Inlägg av macbang »

PK skrev:Sha!

Jo, övningskör ofta nu och har gjort i ungefär ett halvår. går riktigt bra bara parkeringen som behöver finslipas.


MEN min far säger att eco-driving är VÄLDIGT viltigt när man tar kortet sen och man blir underkänd om man ej gör rätt. stämmer det?

för enligt honom får man ej bromsa när man svänger utan man ska motorbromsa endast och man får ej vara över 2k varv osv.



Detta är ett stort problem för mig då jag drar koppling och bromsar och när jag ska göra detta känner jag mig osäker då jag ej har foten på bromsen och håller på med växel när jag ska svänga och det och jag tycker alltså INTE om det.



så måste man göra detta eller blir det anmärkning?

När jag körde på körskola ( 2008 ) skulle växling ske under 3000 RPM.

Vid uppkörning med bli bryr sig inte inte uppkörnings ledaren om ECO driving. Det viktiga är att du kan framföra fordonet säkert.

Då ska du hellre passa dig för " skitstop ", då det visa på osäkerhet och dålig körvana. Dock krävs det en " hel del " skitstop för att bli kuggad
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Re: eco-driving viktigt?

Inlägg av PK »

Erik_ skrev:
PK skrev:...man kan lära sig det men det är inget jag kommer använda senare i livet.
Vi får väl se när du får lägga en tredjedel av lönen på soppa för att åka till och från jobbet om ett par år. :wink:
Tro mig, när jag har min supra sen kommer 2/3 av lönen till soppa och resten bildelar ;)

macbang skrev: När jag körde på körskola ( 2008 ) skulle växling ske under 3000 RPM.

Vid uppkörning med bli bryr sig inte inte uppkörnings ledaren om ECO driving. Det viktiga är att du kan framföra fordonet säkert.

Då ska du hellre passa dig för " skitstop ", då det visa på osäkerhet och dålig körvana. Dock krävs det en " hel del " skitstop för att bli kuggad
ja det är det jag menar. bättre att jag har kontroll än att någon miljönisse blir glad.


PS: varför skulle det vara mer miljövänligt att motorbromsa än att ha friläge och bromsa? speciellt på gammla förgasarbilar? :O
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

när ja gick handledarkursen så sa de att man blev kuggad om man nu inte kan eco driving o framförat. så träne lite påt men det är ju sällan man använder det ;). Lycka till me att köre bil :wink:
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Tänk lite längre, killar...
Klart föräldrar/körlärare säger att dom kan kugga er om ni inte eco-kör, dom vill ju att ni ska det, och då skrämmer dom upp er så att ni ska lära er och vänja er vid att köra så.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Ärligt talat så ja, det är faktiskt viktigt. Vid uppkörningen så tänker dem mycket på det nu för tiden. Jag säger inte att du måste köra så, men jag råder dig till att iaf göra det på uppkörningen ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Aladdin
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 maj 2012, 17:47

Inlägg av Aladdin »

Det är ju bara att sakta ner tidigare och motorbromsa mer, gasa försiktigare och hoppa någon växel ibland, det är inte svårt alls.
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

tog mitt för någon månad sen. vist, det är ett pluss i kanten. men du kan INTE kugga på det. fan vissa bilar rör sig ju knappt om du inte får varva över 4k
vafan en Rieju gör 110 bara man drar en plugg i röret:P så det ä inte så jävla otrolig hastigeht.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Jag har haft körkort nu i snart ett halvår.
Jag tror att de kan kugga dig för det, för det är ju meningen att vi ska minska utsläppen.
Men du får överstiga 2 000 varv. Ska du köra om vill de att du varvar ur ordentligt nog för att kunna behålla farten till växel 5/6.

Du ska hoppa växlar upp till den hastighet du vill ha, där lägger du i sista växeln. När du börjar ta kurser med körskolan kommer det att bli lättare, då detta kommer att gås igenom. (Om du nu inte ska köra privat?)

Till en korsning/rondell/utfart vill dom att du motorbromsar på 2:a växeln. När du snart är framme ska du bromsa utan att koppla, så bilen håller på att "dö".
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Tänkte sätta upp kamera i bilen när jag övningskör någon dag :)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Re: eco-driving viktigt?

Inlägg av p0d1 »

PK skrev:Sha!

Jo, övningskör ofta nu och har gjort i ungefär ett halvår. går riktigt bra bara parkeringen som behöver finslipas.


MEN min far säger att eco-driving är VÄLDIGT viltigt när man tar kortet sen och man blir underkänd om man ej gör rätt. stämmer det?

för enligt honom får man ej bromsa när man svänger utan man ska motorbromsa endast och man får ej vara över 2k varv osv.



Detta är ett stort problem för mig då jag drar koppling och bromsar och när jag ska göra detta känner jag mig osäker då jag ej har foten på bromsen och håller på med växel när jag ska svänga och det och jag tycker alltså INTE om det.



så måste man göra detta eller blir det anmärkning?
ECO-driving är relativt viktigt jag, och det är något de lär ut på körskolan och något man måste kunna på uppkörningen, både bra och dåligt.
Bra om man tänker på miljön.
Men dåligt ifall man tänker på hur de som övningskör med körskolor kör, kör upp till 50 km/h på cirka en minut, släpper gasen och motorbromsar från 50 km/h till 20 km/h som de kan ta kurvan i, skapar bara irritation.

Tycker du ska ta en lektion med körskolan just specifikt om ECO-driving så får du korrekt uppgifter ifrån den körskolan du är med.
Man ska bromsa in i en kurva och gasa ut ur den, att man ska motorbromsa låter bara konstigt..
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Släpper man gasen på en bil med elektronisk insprutning känner elektroniken av att motorn inte är på tomgångsvarvtal, och stänger således av bränslet helt. Du kommer alltså flera hundra meter helt gratis.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Man kan kuggas om man inte eco kör. Det är bra att göra också då det blir mycket mer ekonomiskt. Hur mycket du "får" varva beror på bil (bensin/diesel) men max 2500-3000varv under en uppkörning brukar vara en tumregel. En acceleration ska ske bestämt och inte så segdraget för det drar bara mer då utan man ska accelerera bestämt (men inte tokvarva och fullgas) till hastighetsmålet och max 3/4 gas. Skippa gärna växlar, typ 2-4, 3-5 etc. Ett tips är att gå till körskolan och ta några lektioner bara för att få ett hum om vad de vill att du ska kunna på uppkörningen. Kostar lite men att kugga uppkörningar och sånt är inte billigt det heller. Körde mest privat själv då det är mycket billigare men det är bra att ta några lektioner också bara för att få ett uppfattning vad de vill åt. Har ju haft mitt kort i snart 3 år och de har säkert blivit ännu hårdare med ecodriving på den tiden.

Själv hade jag och min övningskörare på körskolan ganska kul ihop, körde väl inte mer än 4-5 gånger max iofs men vi skämtade mycket och jag körde mycket ecodriving som uppskattades men en gång så bestämde jag mig bara för skojs skull att överdriva det där med att hoppa växlar så jag körde upp på ettan till 50 och lade i 5an direkt och gav kommentaren "eco driving och hoppa 3 växar funkar ju utmärkt" med glimten i ögat och fick bara ett skratt och hon sa att det är väl inte sättet att göra på uppkörningen bara. Gäller att ta det mer seriöst på uppkörningen bara. Då är det inte heller samma person du kommer köra med men det är du säkert medveten om utan det är inte ens något från körskolan utan trafikverket.

Men till saken så är ecodriving viktigt och det bevisar också att du har kontroll på hur bilen fungerar och kan hantera bilen med att köra ordentlig ecodriving. Men att inte använda bromsarna är inte sant för 5 öre, däremot ska du motorbromsa fram till en korsning men du kan motorbromsa under tiden som du använder bromsen också. Du kan ju dessutom ha foten på bromsen medans du motorbromsar, det är väl inget problem?
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Öva som du gör nu dock kan du ju tänka lite eco. Men när du blir mer säker kommer det inte va nåra problem alls! Du har tid på dig :)

[spoiler]btw är bästa stället att växla vid varvstopp, lovar!! :roll: [/spoiler]
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Re: eco-driving viktigt?

Inlägg av bensinskalle »

PK skrev:
Erik_ skrev:
PK skrev:...man kan lära sig det men det är inget jag kommer använda senare i livet.
Vi får väl se när du får lägga en tredjedel av lönen på soppa för att åka till och från jobbet om ett par år. :wink:
Tro mig, när jag har min supra sen kommer 2/3 av lönen till soppa och resten bildelar ;)

Glöm inte avbetalningen på lånet ;)

Ecodriving är ju inte precis avancerat, de är ju bara att släppa gasen och motorbromsa? Ha så hög växel som möjligt så bilen bromsar så lite som möjligt. Vill man ha mer motorbroms växla ner.

Att man måste hålla sig under 2 eller 3000 varv är skitsnack. När man accar måste man gå över det för det är svårt att gå från trean till femman annars när man eco.accar (hoppar över växlar). Men katalysatorn är som mest effektivast under 3000 varv och när man inte accelererar ska man självklart ha så lågt varvtal som möjligt.

Och ja, de kollar att du kör någorlunda effektivt. Du blir inte kuggad om du inte motorbromsar 2km, men släppa gasen och planera körningen kommer de kolla på.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar