Sida 1 av 1
Yamaha 125 är kolven körd? Updatate
Postat: 29 maj 2012, 21:48
av D3nnis
Tjena. Har en kommpis som har en yamaha 125cc 02a. Det är så att han inte är de minsta kunnig om motorer så nu har hans motor dött och han vill sälja crosen till mig för 5k. Den är inte den snyggaste men den duger helt klart.
Till problemet.
Den går as lätt att kicka alltå så måste kolven eller cylindern vara körd eller?
jag kunde trycka ner kicken med lill fingret så de lär väll vara det som är problemet? Han körde med crossen bara sen stängde hhan av den sedan des har den itne startat,
Så alltså är det kolven som är körd efter som den inte har komp?
Sen så om de nu är så att kolven är körd så undrar jag om de är tor rik att cylindern oxå är det. För den går ju liksom lätt och så ingen konstigt hugg eller något i cylindern bara att den inte har komp. Har ingen större lusst att köpa en ny cylinder för 6 K
Updatate! har hållt på med crossen och allt ser fint ut i cylindern osv. Altså är den inte skuren. Den har fin komp med nu den får gnista som en jude och de kommer bensin till cylindern men den vill fan inte gå. Den startar inte ens. Jag har gjort rent förgasaren kollat slangar och allt möjligt. Jag har även gett den en sup men den vill fortfarande inte ens tända till, Någon som vet vad som kan va fel? Stav fel bjuder jag på.
Postat: 29 maj 2012, 21:51
av david96
Du vet inte för an du har kollat
Postat: 29 maj 2012, 22:04
av p0d1
Öppna och kolla, annars kan du väl sälja den i delar.
Eventuellt att ha som projekt och kanske modda in en moppemotor eller dylikt?

Postat: 29 maj 2012, 22:12
av Fredd_e
öppna den och kolla ?

är ju inte svårt att lyfta på topen och cylindern och ta en titt

köp den och kör runt och stegra

Postat: 29 maj 2012, 22:58
av D3nnis
Jomen jag vill ju inte köpa skiten sen måste jag lägga ner mer pengar på den än vad den igentligen är värd.. Känner inte killen så pass bra men satt bara och funderade om de är stor chans att cylindern är trsig efter som kolven rör ig fint i cylindern. Iaf ingeting man kännder när man kickar att de tar stopp eller något. Men blir nog att köpa den

Postat: 30 maj 2012, 00:17
av G-son
Många gånger överlever cylindern utan nämnvärda skador, och eftersom det är ett tio år gammalt as utgår jag från att du inte har några krav på att skicket på grejerna ska vara perfekt - du är antagligen nöjd så länge den fungerar även om den saknar ett par av de hästar den en gång i tiden hade. Även om cylindern är för skadad för att köras finns det företag som reparerar dom, skadat nicasil ersätts med nytt och vid behov svetsas större skador. Kostar nånstans runt 2-3000kr beroende på vad som behöver göras, alltså betydligt billigare än nya cylindrar till denna typ av motor.
Postat: 30 maj 2012, 07:56
av D3nnis
Erik_ skrev:Många gånger överlever cylindern utan nämnvärda skador, och eftersom det är ett tio år gammalt as utgår jag från att du inte har några krav på att skicket på grejerna ska vara perfekt - du är antagligen nöjd så länge den fungerar även om den saknar ett par av de hästar den en gång i tiden hade. Även om cylindern är för skadad för att köras finns det företag som reparerar dom, skadat nicasil ersätts med nytt och vid behov svetsas större skador. Kostar nånstans runt 2-3000kr beroende på vad som behöver göras, alltså betydligt billigare än nya cylindrar till denna typ av motor.
slipper köpa en ny då
Okej vad bra. Då kanske jag har så tur så den klarar sig.
Postat: 3 juni 2012, 19:08
av D3nnis
buuuuuump
Postat: 3 juni 2012, 19:13
av ArvidsZon
kolla så inte kolvringarna nypt fast i kolven.
Postat: 3 juni 2012, 19:14
av D3nnis
ArvidsZon skrev:kolla så inte kolvringarna nypt fast i kolven.
Nepp de har dom inte gjort.

Postat: 3 juni 2012, 19:15
av stunt 4 life
kan inte tändningen va fuckad då?
Postat: 3 juni 2012, 19:21
av D3nnis
stunt 4 life skrev:kan inte tändningen va fuckad då?
Chansen fins väll. Saken är de att den bara la av en gång så kickade han efter någon timme så hoppaden igång sen stängde han av den sen dess har den aldrig startat så vette fan alltså

Postat: 3 juni 2012, 19:24
av yamaha2pwn
har du vevhus komp då?
känn med handen bakom förgasaren (luftfiltersidan) om de suger innåt. de ska vara rätt så kraftigt.
han tänder inte på startgas heller?
Postat: 3 juni 2012, 20:14
av D3nnis
[quote="yamaha2pwn"]har du vevhus komp då?
känn med handen bakom förgasaren (luftfiltersidan) om de suger innåt. de ska vara rätt så kraftigt.
han tänder inte på startgas heller?[/quote
Jodå den suger bra där. Nästan så man vill trycka dit snoppen. Nejmen den suger fint där. Jämförde med killens andra 125 som går klockrent och de var väll lika bra sug. Nej den tänder inte till på startgas. Den kan tända till lite grann men inte mycket alls. Jag vet inte om de har någon betydelse men de kommer avgaser ur röret och ibland kommer de avgas smällar.
Postat: 3 juni 2012, 20:20
av yamaha2pwn
vätske kyld eller? försvinner de vatten? är de pärlor på tändstiftet? (bensin flyter alltid ut, om de är små droppare är de vatten) känns som den skulle kunna ta in vatten, eller att den tänder alldeles för sent.
Postat: 3 juni 2012, 20:42
av D3nnis
yamaha2pwn skrev:vätske kyld eller? försvinner de vatten? är de pärlor på tändstiftet? (bensin flyter alltid ut, om de är små droppare är de vatten) känns som den skulle kunna ta in vatten, eller att den tänder alldeles för sent.
Japp den är vatten kyld. stiftet ser fint ut. Förstod inte riktigt vad du menar men

Postat: 3 juni 2012, 21:13
av yamaha2pwn
absolut ingen risk att vatten kan ha läckt in i cylindern?
om du kickar lite och kikar på stiftet och de ser ut som om de är små droppar på det så är de dropparna vatten, då bensin inte bildar droppar utan flyter ut.
de luktar inte avgaser i kylarvattnet eller flyter vitt/grått gegg i kylvätskan?
sen kan de ha hänt nått så tändplattan har vridit sig (om den nu är justerbar)
du kan ju öppna och se hur de ser ut på svänghjulet osv.
Postat: 3 juni 2012, 21:40
av D3nnis
yamaha2pwn skrev:absolut ingen risk att vatten kan ha läckt in i cylindern?
om du kickar lite och kikar på stiftet och de ser ut som om de är små droppar på det så är de dropparna vatten, då bensin inte bildar droppar utan flyter ut.
de luktar inte avgaser i kylarvattnet eller flyter vitt/grått gegg i kylvätskan?
sen kan de ha hänt nått så tändplattan har vridit sig (om den nu är justerbar)
du kan ju öppna och se hur de ser ut på svänghjulet osv.
Jaha du menar så. Ne de är väll inget sånt på stiftet vad jag har sett iaf. Men kan kolla upp de där med tändplattan. Är de svårt att justera den? :)
Postat: 3 juni 2012, 21:45
av yamaha2pwn
vet inte ens om den är justerbar på din modell, men du kan ju börja med att se hur det ser ut, kanske posta en bild?

Postat: 3 juni 2012, 22:16
av meckARN96
Leta upp en lång och ganska brant nerförsbacke sen sätter du dig på crossen och drar i typ 3:An 4:an eller något och försöker rulla igång den (om de ens går) =) Brukar vara bra att få lite snurr på grejerna..
Postat: 3 juni 2012, 22:32
av D3nnis
meckARN96 skrev:Leta upp en lång och ganska brant nerförsbacke sen sätter du dig på crossen och drar i typ 3:An 4:an eller något och försöker rulla igång den (om de ens går) =) Brukar vara bra att få lite snurr på grejerna..
har prövat sprungit igång den på 2an men inget speciellt händ förutom att den låter som att den ska starta tills man slutar springa

Postat: 3 juni 2012, 22:37
av StylizhRazer
D3nnis skrev:meckARN96 skrev:Leta upp en lång och ganska brant nerförsbacke sen sätter du dig på crossen och drar i typ 3:An 4:an eller något och försöker rulla igång den (om de ens går) =) Brukar vara bra att få lite snurr på grejerna..
har prövat sprungit igång den på 2an men inget speciellt händ förutom att den låter som att den ska starta tills man slutar springa

forsätt att springa tills den startar

om inte så är det ju bra träning iaf en kompis gamle moped som han trimmade gick inte igång förens han sprang med den långt så in i helvete och efter det så har den funkat bra
Postat: 3 juni 2012, 22:42
av yamaha2pwn
eller så kan man bogsera igång den, vira repet underifrån genom gaffelkronan upp runt styret (ingen knut) så håller du i änden på repet så släpper du om de går åt helvete.
se bara till så han har fått smörjning (droppa gärna ner lite extra genom tändstifts hålet)
Postat: 3 juni 2012, 22:54
av D3nnis
yamaha2pwn skrev:eller så kan man bogsera igång den, vira repet underifrån genom gaffelkronan upp runt styret (ingen knut) så håller du i änden på repet så släpper du om de går åt helvete.
se bara till så han har fått smörjning (droppa gärna ner lite extra genom tändstifts hålet)
Okej. Men borde den hoppa igång isf? :)
Postat: 4 juni 2012, 06:03
av meckARN96
du måste spring ganska långst med den, pga av att flottören måste fyllas med bensin
Postat: 4 juni 2012, 11:26
av yamaha2pwn
de vet man ju aldrig, men det känns som om den borde starta om du har gnista, soppa och komp.
tändstiftet är väll nybytt (ingen annan som frågat detta innan så

)
jag hade ett stift som gjorde att moppen inte startade förrens man hade sprungit typ 500meter ( antog att de behövde lite högre temp) sen när den va varm startade den direkt och den hade gnista när man provade.
edit: flottören börjar fyllas såfort du vrider på soppa kranen (om du har vakum kran så äre bara att suga i vakumanslutningen så flottören fylls så slipper du springa innan den fyllts.)
Postat: 4 juni 2012, 21:25
av meckARN96
yamaha2pwn skrev:edit: flottören börjar fyllas såfort du vrider på soppa kranen (om du har vakum kran så äre bara att suga i vakumanslutningen så flottören fylls så slipper du springa innan den fyllts.)
Juste crossar kan ju ha manuell kran också.. sorry =)
Postat: 4 juni 2012, 21:39
av D3nnis
yamaha2pwn skrev:de vet man ju aldrig, men det känns som om den borde starta om du har gnista, soppa och komp.
tändstiftet är väll nybytt (ingen annan som frågat detta innan så

)
jag hade ett stift som gjorde att moppen inte startade förrens man hade sprungit typ 500meter ( antog att de behövde lite högre temp) sen när den va varm startade den direkt och den hade gnista när man provade.
edit: flottören börjar fyllas såfort du vrider på soppa kranen (om du har vakum kran så äre bara att suga i vakumanslutningen så flottören fylls så slipper du springa innan den fyllts.)
Flötören fylls fint med oppa. Ska springa ett litet maraton i morrn och försöka få den att gå

tack för allt hjälp hitils
