Sida 1 av 1
sp och ramlager?
Postat: 22 december 2007, 00:02
av Derbi_rider
funderar nu på sp cylindern och räcker de inte bara att byta ramlager och dom som sitter på veven då? för ja har alldrig hört att en vev gått av

och vrf ska man byta vev när de räcker att byta ramlagrerna?
Re: sp och ramlager?
Postat: 22 december 2007, 00:29
av Dracen
byt vev,, när du ändå har isär motorn så är det lika bra att byta vev.
Postat: 22 december 2007, 00:52
av chifen
det är inte bara ramlagret som slits då originalveven bara är balanserad för ett vists varvtal
Postat: 22 december 2007, 01:27
av xps_joachim
chifen skrev:det är inte bara ramlagret som slits då originalveven bara är balanserad för ett vists varvtal
Veven hade klarat av många många tusen varv mer än en sp någonsin kommer leverera! Men den klarar inte av för mycket effekt!
Om man har en pryl som varvar 20000 men bara har 2hk så går det hur bra som helst men skulle samma vev varva 20000 och ha 100hk så hade veven inte pallat det, fattar du?

Postat: 22 december 2007, 01:59
av chifen
hästarna spelar ingen större roll, varv och komprition spelar roll

du är ute och cyklar lite du

Postat: 22 december 2007, 03:41
av haselhoff
Ökad kolvhastighet dödar veven.
Kör du men en vev som e balanserad för max 12000 varv o max 12hk så holler den jävla länge med en cylinder som varvar 6ooo o har endast 3hk.
Men klämmer du på en hyper-race cylinder som ligger o arbetar mellan 13000-15000 varv o pumpar ut minst 12.1-28hk så kommer det ökade varvet o kraften ta kål på veven.
Vist du kan använda org veven om du kör under 12000varv o inte produserar mer en 12hk under en längre tid, men fort du går över vad veven klarar av så säjer veven upp sig.
Postat: 22 december 2007, 14:56
av chifen
ja

men häst spelar inte roll, varv spelar roll

Postat: 22 december 2007, 18:51
av haselhoff
Fins inget som heter häst i en motor.
Dett ökade varvtalet slungar kolven upp o ner hårdare o hårdare, till slut blir snärten mellan upp/ner rörelsen för stor o veven pajar.
De e därför man köper vevpartin som tål störe belastningar upp/ner o de ökade varvatalet.
Postat: 22 december 2007, 21:11
av bensinskalle
allså mer kraft= "kraftigare smäll", allså högre påfrestning på veven.
självklart är varv de viktigaste, och originalveven ska tåla ca 16.000 rpm enligt derbiåterförsäljare, men den är ju inte balanserad för de, och ger inte samma effekt. Dessutom om den är dåligt balanserad i förhållande till cylinderns egenskaper så sliter de mer på lagrena.
sp veven är balanserad och anpassad efter sp-cylindern, och ger tillsammans maximalt med pulver xD.
Postat: 23 december 2007, 00:51
av xps_joachim
Vissa rc motorer som varvar ca 30000varv/min har typ 3hk, om du ist hade ökat till en motor med tex 7hk och samma vev så hade kanske veven inte pallat det. Varvtalet spelar väldigt stor roll men även hur mycket effekt motorn har.