Sida 1 av 1
Ett ex antal frågor som gärna jag vill ha besvarade! :)
Postat: 27 maj 2012, 00:27
av MeekDUB
Tjena allihopa! Har lite frågor angående cross stuntning.
(1) Hur gör man "hål i bakskärmen", känns som att man måste sätta något under eller så?
(2) Måste man använda bakbromsen eller kan man använda kopplingen istället? Har hört att vissa gör det?
(3) Tips för en nybörjare
Har en Gilera RCR -05 med drevning 12/52 (tror jag)
allt annat original inget trim eller liknande.. Kanske blir svårt men det är så det ligger till..
-Simon
Postat: 27 maj 2012, 00:35
av Älg
Vad menar du med fråga 2?
Antar att du ska använda båda? Du kommer ju upp när du gasar och släpper kopplingen snabbt. Sen använder du bakbromsen så att du inte stegrar över.
Postat: 27 maj 2012, 00:37
av MeekDUB
Älg skrev:Vad menar du med fråga 2?
Antar att du ska använda båda? Du kommer ju upp när du gasar och släpper kopplingen snabbt. Sen använder du bakbromsen så att du inte stegrar över.
Men man kan ju inte komma åt bakbromsen om man står upp på moppen?
Har sätt många som bara har koppling på styret och inte en extra bakbroms.
Postat: 27 maj 2012, 00:43
av Älg
MeekDUB skrev:Älg skrev:Vad menar du med fråga 2?
Antar att du ska använda båda? Du kommer ju upp när du gasar och släpper kopplingen snabbt. Sen använder du bakbromsen så att du inte stegrar över.
Men man kan ju inte komma åt bakbromsen om man står upp på moppen?
Har sätt många som bara har koppling på styret och inte en extra bakbroms.
na, det beror ju på hur du står det. Men sen går det ju ändra så du har bakbromsen på styret. Sen måste du ju inte stå upp heller.
Själv skulle jag vela haft bakbromsen på styret.
Sen tror jag inte att du ska börja med att stå upp när du lär dig komma upp. Det är svårare än du tror. Sätt dig långt bak och ryck när du släpper kopplingen.
Postat: 27 maj 2012, 00:56
av Nutbreaker
du får antingen skaffa dubbelok eller ett ok men då kan du inte ha fotbroms, och jag tycker de e lättare att stå med ena foten i bakkåpan och andra på sjutspinnen..

men då måste man ha bakbroms på styret
Postat: 27 maj 2012, 01:19
av Aprilia-Mx
Nutbreaker skrev:du får antingen skaffa dubbelok eller ett ok men då kan du inte ha fotbroms,
Kan man inte "Y-koppla" broms slangen?

Postat: 27 maj 2012, 01:25
av Nutbreaker
Aprilia-Mx skrev:Nutbreaker skrev:du får antingen skaffa dubbelok eller ett ok men då kan du inte ha fotbroms,
Kan man inte "Y-koppla" broms slangen?

man kan men om du tex bromsar med handbromsen, så får du inget tryck i fotbromsen efteråt typ
tror inte det kommer bli bra iaf
Postat: 27 maj 2012, 08:28
av stunt 4 life
1: de är bara att såga men en typ sticksåg eller skära med kniv, sen så om du ska stå på den så läre du ha 2järnrör på sidorna av atänkan som sitter fast i ramen.
2: ta bort framoket och koppla det på bakre bromsskivan

det tycker jag verkar lättast

3: sitt ner gasa, släpp kopplingen= du kör på bakhjulet

Postat: 27 maj 2012, 09:19
av Nutbreaker
stunt 4 life skrev:1: de är bara att såga men en typ sticksåg eller skära med kniv, sen så om du ska stå på den så läre du ha 2järnrör på sidorna av atänkan som sitter fast i ramen.
2: ta bort framoket och koppla det på bakre bromsskivan

det tycker jag verkar lättast

3: sitt ner gasa, släpp kopplingen= du kör på bakhjulet

fast man vill ju ha frambroms så man kan göra stoppie plus att i trafiken är frambromsen mest effektiv så det tycker jag inte va ngn bra ide, bättre o köpa aerox bromssystem på blocket för nåra hundralappar
Postat: 27 maj 2012, 09:35
av MeekDUB
Jag har en gammal TMS Classic ståendes.. Kanske kunde tatt fram eller bak-oket från den och satt på crossen?
Och måste man göra något annat än att skära hål när man ska stå i hålet i skärmen?
Postat: 27 maj 2012, 10:37
av bensinskalle
Aprilia-Mx skrev:Nutbreaker skrev:du får antingen skaffa dubbelok eller ett ok men då kan du inte ha fotbroms,
Kan man inte "Y-koppla" broms slangen?

Nej de går inte. Trycker du med fotbromsen går trycket iväg till handbromsen och vice versa. Man kan heller inte sätta returventiler som förhindrar detta, för då kommer inte bromsen att släppa efter att man bromsat.
MEN det är väldigt enkelt att ordna på ett annat sätt. Istället för att ha bromsvätskebehållaren inkopplad på ingången på nedre bromscylindern svetsar man på en anslutning och fäster en bromsslang där som leder upp till styret och en handbromscylinder.
Finns t.o.m. cylindrar gjorda för detta men de används oftast för bilar när man vill montera hydraulisk handbroms.
De som händer är att när man bromsar med handbromsen då så går trycket igenom "reservoaren", ner genom återfyllnadskanalen in i cylindern och sedan ut till oket. Vill man bromsa med foten stängs återfyllnadskanalen och man bromsar med fotbromsen.
Detta är absolut bästa sättet om man vill ha bakbroms på styret. Dubbla ok fungerar också men de är bök att få dit och man måste ha så förbannat mycket slangar hit och dit då.
Allt som krävs för mitt förslag är att man ordnar en bromscylinder med en gänga i ingången så man kan ansluta en bromsslang. Inte omöjligt att det går att köpa, annars går det att svetsa. Sedan är det bara att skruva dit resten
Re: Ett ex antal frågor som gärna jag vill ha besvarade! :)
Postat: 27 maj 2012, 20:19
av derbigurra
MeekDUB skrev:Tjena allihopa! Har lite frågor angående cross stuntning.
(1) Hur gör man "hål i bakskärmen", känns som att man måste sätta något under eller så?
(2) Måste man använda bakbromsen eller kan man använda kopplingen istället? Har hört att vissa gör det?
(3) Tips för en nybörjare
Har en Gilera RCR -05 med drevning 12/52 (tror jag)
allt annat original inget trim eller liknande.. Kanske blir svårt men det är så det ligger till..
-Simon
(1) Ta tillexempel en vinkelslip och kapa upp ett hål.
(2) Det finns ingen stuntare som stuntar seriöst som inte har bakbroms på hand! Det är en stuntares bästa vän och något du ska ha om du ska komma långt. Ska du stunta växlat så ska du ha köra med ett finger på kopplingen och ett bromsen för det är det som är själva vitsen med att stunta. Annars kan du köra scooter.
(3) Andra tips du ska tänka på är att aldrig släppa bromsen. Så länge du håller ett finger eller en fot på den så skyddar det dig från att dra över och du behöver inte slå sönder dig själv och bakpartiet.
Hoppas detta hjälper dig påvägen till toppen /Gustav

Postat: 27 maj 2012, 20:46
av gasgas ec
har en fråga angående det med bakbromsstyret! jag har en gasgas crossmoppe och har då hydraulisk koppling med och håller på att lära mig stunta med skiten! men vill ha bakbroms på styret mn vet inte om det gör med tanke på att det redan sitter en oljebehållare dät?

Postat: 27 maj 2012, 20:49
av derbigurra
gasgas ec skrev:har en fråga angående det med bakbromsstyret! jag har en gasgas crossmoppe och har då hydraulisk koppling med och håller på att lära mig stunta med skiten! men vill ha bakbroms på styret mn vet inte om det gör med tanke på att det redan sitter en oljebehållare dät?

Det kommer inte spela någon roll

Postat: 27 maj 2012, 20:51
av gasgas ec
är du säker det verkar som det kommer bli jävligt tajt!

Postat: 27 maj 2012, 21:11
av Nutbreaker
våld löser allt

Postat: 27 maj 2012, 21:12
av gasgas ec
Nutbreaker skrev:våld löser allt

mjo det är sant får ta fram storsläggan och slå lite
