Sida 1 av 1

Derbi Senda stannar vid 8000 varv.

Postat: 24 maj 2012, 18:00
av Ezkils
Tja. Har en Derbi Senda extreme 07 som går skit just nu, den började gå dåligt efter att jag hade kört när det regnade. Den varvade bra innan och tog stopp där cdi:n ströp, alltså vid 10000 varv ungefär, men nu har den börjat gå skitkonstigt, den varvar bara till 8000 varv och hackar som fan mellan 5000-8000. Ibland får jag upp den i 10000 varv men det är bara om jag kör i en nerförsbacke. Någon som vet vad det kan vara?

Setup: kapad blindtarm.

Postat: 24 maj 2012, 18:02
av Piitus96
Ta loss, luftfiltret, tvätta, rengör och njut av åkturen!

Postat: 24 maj 2012, 18:09
av Ezkils
Piitus96 skrev:Ta loss, luftfiltret, tvätta, rengör och njut av åkturen!
Har redan gjort det, blev ingen skillnad...

Postat: 24 maj 2012, 18:17
av derbeyy
byt tändstift och tändhatt..
var samma för mig men jag bytte de och då varva den som den skulle ;)

Postat: 24 maj 2012, 18:19
av Ezkils
derbeyy skrev:byt tändstift och tändhatt..
var samma för mig men jag bytte de och då varva den som den skulle ;)
Tack! Ska testa det :)

Postat: 24 maj 2012, 22:05
av Ztraand
Kan vara som för mig, gick skit och dog t.om ibland i regn, ta av tändhatten, torka rent de vita på tändstiftet med lite papper eller likn. På med tändhatt och sen kör vidare :)

Postat: 25 maj 2012, 06:08
av Ezkils
Ztraand skrev:Kan vara som för mig, gick skit och dog t.om ibland i regn, ta av tändhatten, torka rent de vita på tändstiftet med lite papper eller likn. På med tändhatt och sen kör vidare :)
Ska testa :)

Postat: 25 maj 2012, 06:51
av Victorh
Det är viktigtn du byter till en full silicon tändhatt annars gör den ingen mytta ;)

Postat: 30 maj 2012, 17:47
av Ezkils
Har bytt tändstift nu och den går fortfarande dåligt :( Men om jag kommer över 8000 varv går den hur bra som helst.. Kan det vara något annat än tändstiftet?

Postat: 30 maj 2012, 18:02
av Lundzor
På min kompis moppe var det samma sak men då hade det kommit in vatten/fukt i cdin

Postat: 30 maj 2012, 18:17
av EmilÅkerström
var samma på min :) bytte munstycke ifrån 65 till 95 :) går som en pärla nu :)

Postat: 30 maj 2012, 18:35
av p4ck
Har ju antagligen kommit in fukt någonstans. Köp ny tändhatt också, har du otur så är ju cdi:n fuktskadad. :p

Postat: 30 maj 2012, 18:45
av Ezkils
okej, får testa att byta tändhatten också, annars tycker ni att ja borde köpa ny cdi eller...?

Postat: 30 maj 2012, 19:21
av sliderjoel
[quote="Ezkils"]okej, får testa att byta tändhatten också, annars tycker ni att ja borde köpa ny cdi eller...?[/quote]

japp, passa då på att köpa en ostrypt ;)

Postat: 30 maj 2012, 19:34
av TrueBorn
Kan vara fukt i förgasaren! Det var så för mig

Postat: 30 maj 2012, 19:47
av Ezkils
TrueBorn skrev:Kan vara fukt i förgasaren! Det var så för mig
Okej kollar det och byter tändhatten annars köper jag en ny ostrypt cdi. Surt när den kostar 500 bara :/

Postat: 6 juni 2012, 09:45
av Ezkils
Har köpt ny cdi nu men det verkar inte som att den passar?

Bild

På den gamla så går sladdarna ju in i cdi:n.


Bild

Men på den nya är det inget som sladdarna kan gå in i?

Postat: 6 juni 2012, 09:49
av StylizhRazer
du får ta loss sladdarna och klippa om dem så att du kan fästa dem i de små metall sakerna och isolera sedan med eltejp

Postat: 6 juni 2012, 09:54
av Ezkils
StylizhRazer skrev:du får ta loss sladdarna och klippa om dem så att du kan fästa dem i de små metall sakerna och isolera sedan med eltejp
okej, vet du om man måste göra samma sak med metrakits cdi?

Postat: 6 juni 2012, 10:00
av CaToXXo
Ta bara loss kablarna från den gamla cdin och sätt på dom på den nya, så svårt är det inte.

Postat: 6 juni 2012, 10:05
av Ezkils
Hur ska jag fästa dom i dom små metallsakerna? Förlåt om jag inte fattar men jag har aldrig gjort nåt sånt här förut...

Postat: 6 juni 2012, 10:08
av kr002
Bara att trycka på dem! Du fattar när du ser det! ;)

Postat: 6 juni 2012, 10:08
av k-skåpet
Ezkils skrev:Hur ska jag fästa dom i dom små metallsakerna? Förlåt om jag inte fattar men jag har aldrig gjort nåt sånt här förut...
Om du tar bort kablarna och kollar innuti så är det kabelskor som passar rakt på den nya cdi boxen, ändå skillnaden är att de inte finns nån plast runt på den nya cdin :)

Postat: 6 juni 2012, 10:09
av Ezkils
k-skåpet skrev:
Ezkils skrev:Hur ska jag fästa dom i dom små metallsakerna? Förlåt om jag inte fattar men jag har aldrig gjort nåt sånt här förut...
Om du tar bort kablarna och kollar innuti så är det kabelskor som passar rakt på den nya cdi boxen, ändå skillnaden är att de inte finns nån plast runt på den nya cdin :)
Okej tack! :)

Postat: 6 juni 2012, 14:44
av Piitus96
du drar alltså bara ut sladdarna från den gamla CDI.n, nt klippa :)

Postat: 6 juni 2012, 16:00
av Axel
StylizhRazer skrev:du får ta loss sladdarna och klippa om dem så att du kan fästa dem i de små metall sakerna och isolera sedan med eltejp
Snälla svara inte på sånt ifall du i princip ber han klippa sönder sin tändning ;)


Du tar drar ut sladdarna o sätter dit som vanligt, har samma CDI som dig. Den gröna sladden ska sitta på den närmst där den vita sitter, om man säger så. ifall du inte redar ut det så kan jag fixa en bild . :)

Glöm inte att jorda ! :)

Postat: 6 juni 2012, 16:08
av Ezkils
AxxxeL skrev:
StylizhRazer skrev:du får ta loss sladdarna och klippa om dem så att du kan fästa dem i de små metall sakerna och isolera sedan med eltejp
Snälla svara inte på sånt ifall du i princip ber han klippa sönder sin tändning ;)


Du tar drar ut sladdarna o sätter dit som vanligt, har samma CDI som dig. Den gröna sladden ska sitta på den närmst där den vita sitter, om man säger så. ifall du inte redar ut det så kan jag fixa en bild . :)

Glöm inte att jorda ! :)
vad menar du med att jorda? :)

Postat: 6 juni 2012, 16:10
av Axel
Ezkils skrev:
AxxxeL skrev:
StylizhRazer skrev:du får ta loss sladdarna och klippa om dem så att du kan fästa dem i de små metall sakerna och isolera sedan med eltejp
Snälla svara inte på sånt ifall du i princip ber han klippa sönder sin tändning ;)


Du tar drar ut sladdarna o sätter dit som vanligt, har samma CDI som dig. Den gröna sladden ska sitta på den närmst där den vita sitter, om man säger så. ifall du inte redar ut det så kan jag fixa en bild . :)

Glöm inte att jorda ! :)
vad menar du med att jorda? :)
Sitter en (blå??) sladd ut från cdin med, som ska fästas i ramen. läs lite om det här

Postat: 6 juni 2012, 16:18
av Ezkils
AxxxeL skrev:
Ezkils skrev:
AxxxeL skrev: Snälla svara inte på sånt ifall du i princip ber han klippa sönder sin tändning ;)


Du tar drar ut sladdarna o sätter dit som vanligt, har samma CDI som dig. Den gröna sladden ska sitta på den närmst där den vita sitter, om man säger så. ifall du inte redar ut det så kan jag fixa en bild . :)

Glöm inte att jorda ! :)
vad menar du med att jorda? :)
Sitter en (blå??) sladd ut från cdin med, som ska fästas i ramen. läs lite om det här
jag satte den där sladden från orginal cdin satt, va det fel?

Postat: 6 juni 2012, 16:21
av MrAndersson
Ezkils skrev:
AxxxeL skrev:
Ezkils skrev: vad menar du med att jorda? :)
Sitter en (blå??) sladd ut från cdin med, som ska fästas i ramen. läs lite om det här
jag satte den där sladden från orginal cdin satt, va det fel?
Nej helt rätt! Precis så de ska va!

Postat: 6 juni 2012, 16:22
av Ezkils
MrAndersson skrev:
Ezkils skrev:
AxxxeL skrev: Sitter en (blå??) sladd ut från cdin med, som ska fästas i ramen. läs lite om det här
jag satte den där sladden från orginal cdin satt, va det fel?
Nej helt rätt! Precis så de ska va!
okej bra :D