Gilera SMT tänder inte när den blir varm

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Gilera SMT tänder inte när den blir varm

Inlägg av Jansson´s DRD »

Tja, har en kompis som har en Gilera smt 07:a.
Problemet är det att när man har kört den ett tag så den blir riktig varm så dör den bara och är helt omöjlig att starta. Man måste vänta en halvtimme eller något så den verkligen är helt sval då startar den och går som ett skott igen...
Någon som råkat ut för något liknande? isf vad var felet?

Misstänker tändplattan... :roll:

Tacksam för svar // :D
Senast redigerad av Jansson´s DRD den 20 maj 2012, 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

funkar kylningen ordentligt ?
är munstycket för litet ?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Jansson´s DRD »

david96 skrev:funkar kylningen ordentligt ?
är munstycket för litet ?
vad skulle kylningen ha med saken att göra?
och munstycket ska va rätt eftersom den är orignal :wink:
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Jansson´s DRD skrev:
david96 skrev:funkar kylningen ordentligt ?
är munstycket för litet ?
vad skulle kylningen ha med saken att göra?
och munstycket ska va rätt eftersom den är orignal :wink:
den blir för varm då kylningen inte fungerar kolla upp de först.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

du sa att den blir riktigt varm och sen dör ?
kylningen inte funkar elr för litet musntycke som gör den går för snålt och blir för varm -.-
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Jansson´s DRD skrev:
david96 skrev:funkar kylningen ordentligt ?
är munstycket för litet ?
vad skulle kylningen ha med saken att göra?
och munstycket ska va rätt eftersom den är orignal :wink:
Ja de kan man ju undra.... :lol:
när man har kört den ett tag så den blir riktig varm så dör den bara

Verkar int bara vara krångel med SMT'n utan även med rubriken, byt den så är du fin! :)

Jag kan tänka mig att vattenpumpen inte snurrar som den ska och din mopo blir varm och nyper, ifall du har tråkigt nån eftermiddag så ta av cylindern o räkna hur många gånger den nypt ;) :)
bibapeolola
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Jansson´s DRD »

den nyper inte.... Problemet är att den inte tänder som den ska när den blir varm, det blir ingen gnista på stiftet. Och NEJ stiftet är inte felet..
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Jansson´s DRD skrev:den nyper inte.... Problemet är att den inte tänder som den ska när den blir varm, det blir ingen gnista på stiftet. Och NEJ stiftet är inte felet..
Bra rubrik nu! Du kan hämta ut din kyss @ Posten. Ta med leg


Ingen aning asså, att den inte tänder när den är varm låter som ett för mjukt stift... Men om du säger att det inte är det så :roll:
bibapeolola
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Jansson´s DRD »

AxxxeL skrev:
Jansson´s DRD skrev:den nyper inte.... Problemet är att den inte tänder som den ska när den blir varm, det blir ingen gnista på stiftet. Och NEJ stiftet är inte felet..
Bra rubrik nu! Du kan hämta ut din kyss @ Posten. Ta med leg


Ingen aning asså, att den inte tänder när den är varm låter som ett för mjukt stift... Men om du säger att det inte är det så :roll:
Testad med b8es och b9esR samma sak :roll:
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Har du möjlighet - byt CDI med en kompis. Ev. Tändplatta.

Husqvarna flinta motorer har en tendens att dö när de blev varma, och de berodde på att kondensatorn hade blivit kass. Bytte man ut den så var det bara tuta o köra igen :)

Hur lägger den av på för vis? Tvärdör lr blöddrar/smäller den innan den dör?
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Jansson´s DRD »

jarken skrev:Har du möjlighet - byt CDI med en kompis. Ev. Tändplatta.

Husqvarna flinta motorer har en tendens att dö när de blev varma, och de berodde på att kondensatorn hade blivit kass. Bytte man ut den så var det bara tuta o köra igen :)

Hur lägger den av på för vis? Tvärdör lr blöddrar/smäller den innan den dör?
Har aldrig kört den så vet inte :wink: Men när han föklarade verkade det som att den bara tog, ungefär som ett sopa torsk..
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

jarken skrev:Har du möjlighet - byt CDI med en kompis. Ev. Tändplatta.

Husqvarna flinta motorer har en tendens att dö när de blev varma, och de berodde på att kondensatorn hade blivit kass. Bytte man ut den så var det bara tuta o köra igen :)

Hur lägger den av på för vis? Tvärdör lr blöddrar/smäller den innan den dör?
Fan de har du rätt i.... testa med en polares cdi för dedär med kondensatorn stämmer! (har problemet på min älskade compact, dock kom vi fram till att det var kondensatorn för ett tag sen:( )
bibapeolola
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Hade exakt samma problem som du på min Honda 125a cross, den gick tills den blev varm, sen dog den och gav ingen gnista. tillslut blev det så illa så den aldrig gav gnista, inte kall heller. Bytte tändplattan o då starta den på första kicken direkt.

Så, jag skulle gissa på tändplattan!
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
jonne17
Extra Varnad
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 april 2011, 16:59

Inlägg av jonne17 »

om ni har tillgång så be om hjälp (eller om ni kan själv) att mäta strömmen till CDI:n. Är det ström till CDI:n så är det den som är sönder, annars tändplattan.

Själv tror jag på tändplattan , eftersom jag varit med om det själv.
Skriv svar