TJa tja nu har ni fått höra rätt mycket av mig på sista tiden nu när min neos har krånglat en massa...
Aja grejen är de att jag köpt ny cylinder o folk säger att 500km är överdrivet mycket att köra in cylindern på... Vad säger ni? Vill ju förfan inte att skiten ska skära så... Hur ska jag ta mig till?
* Aluminium cylinder behövs inte lika mycket inkörning som en gjutgärn.
2. Är det en gjutgärns cylinder?
* Gjutgärn behöver lite längre inkörning än vad alu cylinder behöver.
3. Vill du vara på den säkra sidan om du har (gjutgärn) så ta det lugnt minst 30-40 mil iallafall, FÖR ATT VARA PÅ DEN SÄKRA SIDAN.
4. Dock behöver motorn lite varv också för att slita in sig, men inte för mycket och inte för lite heller. Utan lagom för att kolven och loppet och det ska slitas in lite granna.
5. Jag körde in min cylinder cirka 15-20 mil ( Stage 6 aluminium 50 cc ) Sen brassade jag på och det funkade fint.
Blanda lite mer olja i bensin tanken än vad du brukar göra, samt ta det lite lugnt. Du kan köra på, men inte alltför hårt, dvs fullgas alldelles för mycket i långa sträckor.
Detta är ingen fråga som det finns rätt och fel på, utan det är helt upp till person till person, så vill fan inte höra att jag har fel eller så, detta är det jag tycker.
Sammanfattning:
Jag hade tagit det lugnt minst 20-40 mil. Det är så onödigt att behöva göra sönder något ännu en gång. Men tänk på att mopeden behöver lite varv / påfrestning för att slitas in, men som sagt, inte alltför hårt.
Inkörning av ny kolv+cylinder är inte lika noga som med nykolv + gammal cylinder.
Men en bra inkörning är när du varierar varvtalet mycket, alltså gör de inget att du varvar ur den ibland, bara inte varvtalen består. Samma med om du inte varvar väldigt lite, då sliter sakerna inte in sig lika snabbt.
Sen se till att den får rätt mängd blandning, du kan även köra på 3% olja den 1a och ev. 2a tanken om du är osäker på munstycket, jag personligen körde nyss in en aluminium 50cc och den tog jag de lungt med de första 10-15 milen och blanda ca 2-3% utan oljepump. Efter de har den fått gått hårdare gradvis,
Folk har en tendens att krångla till det något så fruktansvärt för sig när det gäller de enklaste sakerna.. Lägg ner trams som att köra försiktigt i 20 mil och annan skit.
Se till att förgasaren är rätt inställd och att motorn är varm sen är det bara köra som vanligt, alltså fullgas.
Folk har en tendens att krångla till det något så fruktansvärt för sig när det gäller de enklaste sakerna.. Lägg ner trams som att köra försiktigt i 20 mil och annan skit.
Se till att förgasaren är rätt inställd och att motorn är varm sen är det bara köra som vanligt, alltså fullgas.
Men vafan när jag köpte min Derbi med 70cc Airsal så skar den pga att den aldrig var inkörd. Det var fortfarande kvar sånna "sträck/räfflor" (sånna som en cylinder har ny) så cylinder såg ut att vara ny på vissa ställen... Och andra ställen inte. Den cylindern klarade väl sig runt 100 mil normal körning= full gas.
Men sen hade jag problem med att förgasaren också. Han jag köpte den av hade 80 munstycke och den gick bra med 134... Kan det ha ställt till det endel?
Jag håller på att köra in min 80cc Guss nu och har kört 16 mil. I runt 6rpm tror du det räcker som inkörning nu då?! Vill ju inte heller att cylindern ska gå sönder dirr
Bruno_yao skrev:många säger de samma men ä lite skeptisk... de ger sånna råd av en andledning antar jag?
Eller har jag uppfattat fel?
Vettefan vad du menar med det inlägget men skriver det igen, att köra försiktigt i flera mil och tro att det skulle vara bra eller ens göra någon nytta är bara dumheter.
Jag var också osäker med inkörnig av cylinder och kolv för att jag har läst och fått höra så många olika teorier. Men som Perra säger så kan man glömma sånt här med 20 mil osv ringde till Yamaha åf och då slog det mig det mig att de han sa vara ganska logiskt faktist . Han menade på att dom får in motor renoveringar på mopeder flera gånger i månaden och själv klart har dom inte tid med att sitta och puttra på i flera mil för att få motorerna ordentligt inörda. Men tänk på att smörja in loppet och kolven i 2taktsolja sen låter du den stå på tomgång ett tag så den får ryka av sig medans kan du justera tomgången och kolla vattenflödet om du har en vätske kyld. Vill du vara på den säkra sidan kan du blanda 3% olja i tanken eller om du har separat olje smörjing typ !% extra i tanken sen är det bara att ta det ralativt lungt den första tanken och inte tok köra upp för backar skjutsa och dylikt men det säger nog sig självt:) hade gärna velat höra någon annans erfarenheter med inkörnig av en ny motor.
Manchester United till I die!
CocaCola gud gåva till folket inte för att jag är troende men.......
Folk har en tendens att krångla till det något så fruktansvärt för sig när det gäller de enklaste sakerna.. Lägg ner trams som att köra försiktigt i 20 mil och annan skit.
Se till att förgasaren är rätt inställd och att motorn är varm sen är det bara köra som vanligt, alltså fullgas.
Men vafan när jag köpte min Derbi med 70cc Airsal så skar den pga att den aldrig var inkörd. Det var fortfarande kvar sånna "sträck/räfflor" (sånna som en cylinder har ny) så cylinder såg ut att vara ny på vissa ställen... Och andra ställen inte. Den cylindern klarade väl sig runt 100 mil normal körning= full gas.
Men sen hade jag problem med att förgasaren också. Han jag köpte den av hade 80 munstycke och den gick bra med 134... Kan det ha ställt till det endel?
Jag håller på att köra in min 80cc Guss nu och har kört 16 mil. I runt 6rpm tror du det räcker som inkörning nu då?! Vill ju inte heller att cylindern ska gå sönder dirr
Du skriver själv att det satt alldeles för litet munstycke i och undrar sen vrf den skar? Kom igen nu va :p
Folk har en tendens att krångla till det något så fruktansvärt för sig när det gäller de enklaste sakerna.. Lägg ner trams som att köra försiktigt i 20 mil och annan skit.
Se till att förgasaren är rätt inställd och att motorn är varm sen är det bara köra som vanligt, alltså fullgas.
Men vafan när jag köpte min Derbi med 70cc Airsal så skar den pga att den aldrig var inkörd. Det var fortfarande kvar sånna "sträck/räfflor" (sånna som en cylinder har ny) så cylinder såg ut att vara ny på vissa ställen... Och andra ställen inte. Den cylindern klarade väl sig runt 100 mil normal körning= full gas.
Men sen hade jag problem med att förgasaren också. Han jag köpte den av hade 80 munstycke och den gick bra med 134... Kan det ha ställt till det endel?
Jag håller på att köra in min 80cc Guss nu och har kört 16 mil. I runt 6rpm tror du det räcker som inkörning nu då?! Vill ju inte heller att cylindern ska gå sönder dirr
Du skriver själv att det satt alldeles för litet munstycke i och undrar sen vrf den skar? Kom igen nu va :p
Men räfflorna var kvar. Och munstycket satt bara där några fåtal mil. Inte ens 10 tror jag inte.
Men litar på dig då. Inte så att man turbo konventerar en 50cc utan att veta något Ska ut och sänka nålen lite så sen blire att köra gärnet!
Senast redigerad av DiNozzan den 20 maj 2012, 00:07, redigerad totalt 1 gånger.
AllabiN skrev:Jag var också osäker med inkörnig av cylinder och kolv för att jag har läst och fått höra så många olika teorier. Men som Perra säger så kan man glömma sånt här med 20 mil osv ringde till Yamaha åf och då slog det mig det mig att de han sa vara ganska logiskt faktist . Han menade på att dom får in motor renoveringar på mopeder flera gånger i månaden och själv klart har dom inte tid med att sitta och puttra på i flera mil för att få motorerna ordentligt inörda. Men tänk på att smörja in loppet och kolven i 2taktsolja sen låter du den stå på tomgång ett tag så den får ryka av sig medans kan du justera tomgången och kolla vattenflödet om du har en vätske kyld. Vill du vara på den säkra sidan kan du blanda 3% olja i tanken eller om du har separat olje smörjing typ !% extra i tanken sen är det bara att ta det ralativt lungt den första tanken och inte tok köra upp för backar skjutsa och dylikt men det säger nog sig självt:) hade gärna velat höra någon annans erfarenheter med inkörnig av en ny motor.
Dä lät jävligt logiskt Jag är rätt rädd av mig när de gäller sånt o ska hålla den på tomgång ett bra tag innan jag drar ut o va barnsligt lugn de 3 första tankarna
Roxxen96 skrev:
* Aluminium cylinder behövs inte lika mycket inkörning som en gjutgärn.
* Gjutgärn behöver lite längre inkörning än vad alu cylinder behöver.
Haha jävla bra förklaring där du
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
äsch vafan starta den och låt den stå på tomgång medans du ställer in tomgången och kollar så allt är okej så det inte läcker någonstans eller liknande. smågasa lite och känn efter så den varvar som den ska.
sen åker du ett varv runt kvarteret och drar på lite ibland och sen är det bara och spätta fullt om du känner att den är rätt inställd