Sida 1 av 1

Stuntkitta?

Postat: 19 maj 2012, 15:30
av roppin_96
Vill få optimal axx för att lättare stunta, hur ska jag göra?

jag har zx rör med 74 munstycke och Hebo variator, stage 6 koppling med röda fjädrar och 3,6g vikter men axxet är ändå jätte dåligt, draget kommer för sent :(

Postat: 19 maj 2012, 16:05
av Victorh
tryckfjädern ?

Postat: 19 maj 2012, 16:08
av roppin_96
har ju även bytt den, till en kortare (hårdare tror jag)

Postat: 19 maj 2012, 16:09
av DEA!!
70cc är ju det lättaste sättet egentligen.

Postat: 19 maj 2012, 16:34
av Victorh
roppin_96 skrev:har ju även bytt den, till en kortare (hårdare tror jag)
kortare är mjukare oftast du skall ha en +25% och +2500rpm tryckfjädrar ;)

Postat: 19 maj 2012, 17:25
av Roxxen96
roppin_96 skrev: Axxet är ändå jätte dåligt, draget kommer för sent :(
Hårdare kopplingsfjädrar.

Kommer axxet sent och vill inte varva ut? Såhär betedde sig min med för mjuka kopplingsfjädrar, som du märker vill den inte varva ur max på tomgång när man gasar. Observera att det är fullgas..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=k7-YT1ItIZo&feature=plcp[/youtube]


--------------------------------------------------------------------------------

Kommer axxet sent? Detta problemet hade jag också, titta på hela filmen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5oFindy3iN4&feature=plcp[/youtube]

---------------------------------------------------------------------------------

Efter att jag satt dit hårdare kopplingsfjädrar Stage 6 (hårda) och flyttade dem ut till yttersta hacket på stage 6 kopplingen jag hade, ( stage 6 sport pro clutch) dvs de blir snäppet hårdare, så drog den direkt.

Såhär fick jag den till att axxa med hårdare fjädrar, kolla hela filmen. OBS: Sämst inställd förgasare. Samt tändkabeln och tändhatten var totalt åt helvete, blöddrar och tänder konstigt. Detta var dock innan jag fick förgasaren att gå lite bättre + innan jag bytt tändkabel + hatt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Bj2mx4ej0aU&feature=plcp[/youtube]

Lägg märke till civil snuten ( Vit volvo xc 70 ) som jag tittar mot vid 1:05, som sedan kommer efter några sekunder, till vänster i bild vid "stenblocken" typ. Pga det jag avslutar filmen och drar därifrån.. :roll:

Detta är jag på alla filmer, så tro inte att jag säger att du ska ha hårdare utan en anledning. Jag säger det för att jag vet, inte för att jag tror efter fakta eller för att andra tror att du skall ha det.


I med hårdare och känn draget direkt...

----------------------------------------------------------------------------------

Mitt slutresultat blev dethär, titta hur rapp den blev.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EoCpHtHhQ6A&feature=plcp[/youtube]

Som sagt, efter egna erfarenheter. Det är ibland en hel vetenskap att ställa in en scooter variator, och ibland kan det vara så lätt som att byta lite vikter, lite fjädrar, en tryckfjäder. Ja du förstår, jag testade seriöst ALLTING, det som återstod var hårdare kopplingsfjädrar och det blev det slutgiltiga resultatet för de sista filmerna du ser här själv, detta är 100 procent jag, det kan jag intyga.

Postat: 19 maj 2012, 22:54
av roppin_96
taxk för mycket seriöst svar roxxen :) men då undrar jag bara (jag har en Stage6 - Koppling (MKII) 107mm) och hur hårt ska jag dra fjädrarna? de är ju som sträck som man spänner efter och hur ska de vara? :) löst eller lätt?

Postat: 19 maj 2012, 23:07
av ekenARK
ser att det står i din "setup" ca 0.5kg i bakhjulet för bättre balans, det blir ju bara bajs, du ska ju ha ca 3-4kg?! står på däcket hur mycket luft man ska ha i iaf.

Postat: 19 maj 2012, 23:12
av Roxxen96
roppin_96 skrev:taxk för mycket seriöst svar roxxen :) men då undrar jag bara (jag har en Stage6 - Koppling (MKII) 107mm) och hur hårt ska jag dra fjädrarna? de är ju som sträck som man spänner efter och hur ska de vara? :) löst eller lätt?
Inga problem alls, det är det jag finns till bland annat. ;)

Jag har inte så mycket erfarenhter av den kopplingen, men jag läste nyss om produkten på Twostroke.

* Kopplingen levereras med två olika uppsättningar fjädrar:
Använd de vita till sportcylindrar, de orangefärgade till midrace medans de extremt hårda röda fjädrarna endast kan användas till Racing och HighEnd-cylindrar...
*

Kan vara så i detta fallet att t.o.m du har för hårda.. Testa ett snepp mjukare? Fan, varför sa du inget innan om detta? :roll:

Men om du spänner så blir de hårdare.

Hade dock testat de vita eller de orangea faktiskt. Du hade de röda i nu va?

Postat: 19 maj 2012, 23:38
av roppin_96
kajag körde med vita innan.. kändes inte bra :s kan de inte heller ha nå me att den får för mycke/lite luft? :d

Postat: 20 maj 2012, 00:11
av Victorh
roppin_96 skrev:kajag körde med vita innan.. kändes inte bra :s kan de inte heller ha nå me att den får för mycke/lite luft? :d
röda den borde fan inte gå frammåt med di men roxxen du klagar alltid över kopplingsfjädrarna osv men i detta fall är det igen tryckfjädern för kopplingen slirar med dina jävla hårda tryckfjädrar så den inte går någonstans för kopplingen greppar så sent.

Antingen byter du till orange färgade kopplingsfjädrarna eller en hårdare tryckfjäder rekomendera kopplingsfjädrarna

Postat: 20 maj 2012, 12:59
av roppin_96
jag satte på vita igen för att testa, men asså ja vill ba veta hur hårt jag ska spänna fjädrarna ;s

Jag har fortfarande inte 100% axx, men de är bättre! ändå så kommer axxet sent ;/

Postat: 20 maj 2012, 16:29
av roppin_96
har 3.6g vikter.. ska jag sätta lättare?

Postat: 20 maj 2012, 18:36
av DEA!!
Du bör inte byta ner mycket mer, då den kommer att varva så in i.