Aerox Problem update!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
PimPim
Elmoped

Aerox Problem update!

Inlägg av PimPim »

Tjena, har en aerox som på sistonde går skitdåligt, jag vet inte vad som är felet riktigt. Det hela började med att cylindern skar..

Bakgrundsinfo och problemet..
[spoiler]Innan den skar så gick den med ett bra axx upp i maxhastighet på kort tid. Det var en vanlig 50 cc med dragna pluggar.

Nu när cylindern är bytt sen ett år tillbaka (Vikterna bytta lite hit och dit) så går den skitdåligt, den axxar långsamt som fan, kan dra ner gasen i botten men reaktionen tar ändå runt 5 sek innan mopeden axxar.. Sen får jag också för mig att maxhastigheten är sämre nu än innan..

Har också på senaste tiden haft oregelbundna motorstopp, motorn har bara dött efter att ha gått på full malle.. Detta har hänt under korta perioder på bara korta sträckor.. [/spoiler]

Update: Fick några få svar där ni menade att min cylinder kanske nypt eftersom att jag inte bytt munstycke. Motorn nyper när motorn inte får tilräckligt med luft som jag förstod det och därav munstyckebyte.
För att kolla upp detta så skruvade jag loss tändstiftet, men det var sotigt/oboy brunt, dvs motorn har en bra blandning. Så jag vet inte vad jag bör göra längre, hjälp uppskattas! :/
Letar efter 30 moped, ej över 5000. Kontakt via E-Mail!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

funkar kylningen bra då?
hur ser cylindern ut ?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
PimPim
Elmoped

Inlägg av PimPim »

Vet inte riktigt om kylningen funkar bra, det är de enda problemet.
cylindern är rätt rostig redan och på utsidan har det blivit "blåa" märken, typ oxidation eller nåt (om det nu heter så) eller så är det kylarvatten? O.o
PimPim
Elmoped

Inlägg av PimPim »

Okej nu kommer en update till..

Jag har nu satt på mitt avgasrör igen, ny packning, hårt åtskruvat.
Kickade igång moppen, den var seg och det dröjde nog runt 25 kickar innan den startade, sen gick den rätt bra, stannade inte en enda gång. Men axxet är fortfarande stendåligt.

Man gasar, men responsen är långsam, först så går den upp i varv, sen tar det 1 sekund så går den upp i högvarv och då drar den snabbt fram, men sen axxar den (efter ca 50 km/h) lååångsamt upp mot en kanske 75 max..

Vad är problemet? :(
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

om den går upp till 75km så hoppas jag att du bytt kopplingsfjädrar?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
PimPim
Elmoped

Inlägg av PimPim »

Piitus96 skrev:om den går upp till 75km så hoppas jag att du bytt kopplingsfjädrar?
Jag kan inte svära på att den gör det då jag inte har hastighetsmätare, men den gör förmodligen 70 iaf och jag har inte rört kopplingsfjädrarna..

Innan jag bytte cylindern så gick den bra ändå med ett snabbare axx, men vad är problemet menar du? ;d
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

är det nt originalcylinder på den så kan det ju nt garanteras att den kommer gå lika bra... Vad ahr du gjort för att få upp den i 70, dragen v-ring eller?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
darian
Svårstartad skrothög

Aerox problem

Inlägg av darian »

Hej Har en Yamaha aerox 08 som jag köpte nyss den har gått 1279mil och nu märker jag att den slirar i variatorn kom inte ens upp för en uppförsbacke! kan någon hjälpa?
Skriv svar