Gilera SMT problem med start & växel

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
DownScarFace
Elmoped

Gilera SMT problem med start & växel

Inlägg av DownScarFace »

Tjena! Har några problem med min Gilera SMT. Ända sedan jag fick den så har det alltid 'dunkat' till lite i mopeden när man lägger i en växel och det låter ganska högt. Speciellt ettan. Precis nu när jag skulle dra hem så ville den inte starta och det vanliga 'dunket' när man lägger i ettan var mycket värre nu! Hela mopeden hoppade till lite, och när jag skulle dra iväg så ville den bara inte! Precis som ett kärringstopp då man inte gett tillräckligt med gas, fastän jag gasade för fullt. Provade några gånger fick samma resultat, sedan en gång i en liten nedförsbacke. Då blev det lite fart på den, vet inte hur jag ska förklara detta men ni har säkert varit med om det, den liksom hackar fram och låter typ THOM-THOM-THOM-THOM, så försökte ta fart med benen samtidigt och då åkte den iväg.

Hoppas ni förstår vad jag menar, är sjukt jävla tacksam om någon kan komma på varför det är såhär?
Senast redigerad av DownScarFace den 15 maj 2012, 19:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Orkade inte läsa vad du skrev, men säger bara en sak - byt rubrik till en mer beskrivande. (OCH LÄS REGLERNA)
bibapeolola
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp

Inlägg av p4ck »

Haha hände mig nåt liknande. Och det hoppade i hela moppen när du skulle åka? :)

För mig var det framdrevet som var heelt jävla slut. :)
annars är det nånting med din växellåda.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Kolla dreven, se över växellådan, testa byt växellådsolja, se över lamellerna, kan ha klibbat. Klibbar dom ihop sig, så smäller det när du lägger i växlarna. Om ja inte har fel?
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Det är en våt låda du har, låt moppen stå 1 minut på tomgång innan du lägger i växel! Iallafall om moppen stått ett tag, annars så är oljan så tjock så lamellerna går inte isär när du kopplar.
Funkar inte de byt olja.
Kolla sedan drev och efter de kolla kopplingen/lådan.

Det med smällen i början de är bara för att oljan är mitt i mellan för kall och lagom så den klibbar lite!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

samma på min Derbi, varva lite när du lägger i 1an
hitler is tha king
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

Inlägg av Jansson´s DRD »

Dra kopplingshandtaget in o ut några gånger innan du lägger i växel :wink:
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Skriv svar