Derbi DRD Black edition vs Beta RR

Diskussioner och frågor om hemsidor, återförsäljare, affärer mm. Obs, inga annonser här!
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped

Derbi DRD Black edition vs Beta RR

Inlägg av Harrre »

Hejsan allihopa! Ska snart köpa moped och hittills vet jag att Derbis mopeder har 3kW/4hk så dem bör vara starka :) (rätta mig om jag har fel)

Men Beta RR vet jag faktiskt ingenting om så.. info om dessa mopeder och plus och minus med dem tas med glädje emots :)

Tack på förhand mvh Harre!
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

båda är väl lika bra sitter du Derbi motorn på derbin och AM6 på beta så trim finns de gott om väl till båda så ta den du tycker är snyggast :)
betan är väldigt lätt att få upp fall du ska stunta :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

+ med beta är att den är ganska hög och smal.lätt trimmad.drar inte så mycket soppa.enkel att meka med.

- är väl att det är lite dyrare med resevdelar.

+ med Derbi är att dom är ganska starka orginal (vissa har 4hhk) jämför mot beta med 2.6 hhk.drar inte så mycket heller med bensin.lätt och meka med.

- är att dom är mindre än beta. lite mer svårare att trimma (vissa har blindtarm,vet inte om alla har men Senda och Derbi drd pro har det iaf)

dette tycker om jag dom 2 märkerna iaf :)
Användarens profilbild
Peddobear
karhuuu!

Inlägg av Peddobear »

- är att dom är mindre än beta. lite mer svårare att trimma (vissa har blindtarm,vet inte om alla har men Senda och Derbi drd pro har det iaf)
Inte ill menat om dig eller nått men alla tycker ju likadant å vadå, det är bara att skaffa 2t trimrörs kröken å lacka svart å sedan montera på original ljuddämparen. Kommer gå sjukt! (+ betycka på munstrl å dreva om)
Bild
nightprowler
Svårstartad skrothög

Re: Derbi DRD Black edition vs Beta RR

Inlägg av nightprowler »

Harrre skrev:Hejsan allihopa! Ska snart köpa moped och hittills vet jag att Derbis mopeder har 3kW/4hk så dem bör vara starka :) (rätta mig om jag har fel)

Men Beta RR vet jag faktiskt ingenting om så.. info om dessa mopeder och plus och minus med dem tas med glädje emots :)

Ska inte detta ligga i 2takt cross/sm överiga disskussioner?

Iaf beta är ovanliga och riktigt snygga..
Själv har jag en Derbi drd racing med 5.44hk orginal. Jag har vurpat med den många gånger och blivit på körd och den har inte fått stryk förutom några repor. Den är grym iaf :D men Beta tror jag är riktigt fina och jag tror dom går bättre trimmade och Derbi går bätttre orginal
Borås sveriges regnigaste stad
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped

Inlägg av Harrre »

david96 skrev:båda är väl lika bra sitter du Derbi motorn på derbin och AM6 på beta så trim finns de gott om väl till båda så ta den du tycker är snyggast :)
Tack för svaret :) Betan är snyggare men du som har en beta kan inte du kolla upp i handboken hur många hästar det är i burken? :P tack!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Asså för en gångs skull...

ge blankt FAN i hur många hästkrafter det står att eran moppe har, det är totalt orelevant och det är inte alls säkert att det stämmer ett jävla skit. Sen när ni jämför mopederna så ska ni inte heller gå i hästkrafter, utan vilken som är behagligast att köra, går jämnast och bäst i allmänhet osv.
En EU-moped får inte ha mer än ett visst antal hästkrafter (eller ja, kilowatt) för att bli lagliga, och jag tror att både derbis motorer och am6an ligger strax under den lagliga högsta gränsen.

Ni som ssäger att ni har 5-6hk original, vad fan har ni fått det ifrån undrar jag?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

Harrre skrev:
david96 skrev:båda är väl lika bra sitter du Derbi motorn på derbin och AM6 på beta så trim finns de gott om väl till båda så ta den du tycker är snyggast :)
Tack för svaret :) Betan är snyggare men du som har en beta kan inte du kolla upp i handboken hur många hästar det är i burken? :P tack!

min ligger på 2,6;) bara att dra pluggen och byta o munstycke :)
Senast redigerad av TuZx den 14 maj 2012, 17:37, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped

Inlägg av Harrre »

TuZx skrev:+ med beta är att den är ganska hög och smal.lätt trimmad.drar inte så mycket soppa.enkel att meka med.

+ med Derbi är att dom är ganska starka orginal (vissa har 4hhk) jämför mot beta med 2.6 hhk.drar inte så mycket heller med bensin.lätt och meka med.

Intressant :) Det här med hk hör man olika från olika håll :/ sökte på att regnr till en beta rr och då stod det att det bara var 1 hk :/ men 2,6 låter mer trolikt :)
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

Harrre skrev:
TuZx skrev:+ med beta är att den är ganska hög och smal.lätt trimmad.drar inte så mycket soppa.enkel att meka med.

Intressant :) Det här med hk hör man olika från olika håll :/ sökte på att regnr till en beta rr och då stod det att det bara var 1 hk :/ men 2,6 låter mer trolikt :)

2,6 är det på min :) tycker 1 är lite eftersom 2,6 är inte så mycket (tycker jag )
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped

Inlägg av Harrre »

nightprowler skrev:
Harrre skrev:Hejsan allihopa! Ska snart köpa moped och hittills vet jag att Derbis mopeder har 3kW/4hk så dem bör vara starka :) (rätta mig om jag har fel)

Själv har jag en Derbi drd racing med 5.44hk orginal. Jag har vurpat med den många gånger och blivit på körd och den har inte fått stryk förutom några repor. Den är grym iaf :D men Beta tror jag är riktigt fina och jag tror dom går bättre trimmade och Derbi går bätttre orginal
Jag har faktiskt vart och tittat på en racing :) men själv har jag inte något kort ännu så en kompis (vuxen) provade den. Han tyckte att den kunde haft lite mer hästar sa han, för att han tyckte den var lite slö men han är van med motorcyklar så det kan ju ha något med hans känsla att göra :P btw 5,4 hk orginal låter inte trolikt om jag ska vara ärlig ;)
nightprowler
Svårstartad skrothög

Inlägg av nightprowler »

Harrre skrev:
nightprowler skrev:

Jag har faktiskt vart och tittat på en racing :) men själv har jag inte något kort ännu så en kompis (vuxen) provade den. Han tyckte att den kunde haft lite mer hästar sa han, för att han tyckte den var lite slö men han är van med motorcyklar så det kan ju ha något med hans känsla att göra :P btw 5,4 hk orginal låter inte trolikt om jag ska vara ärlig ;)
Dock så var min utan plugg borrad när jag köpte den så den gjorde ca 60 fast nu har jag pluggat ur den så den gör ca 75 :)

BTW sök upp reg nummret så ser du antalet hästar orginal eller iaf KW :)
Borås sveriges regnigaste stad
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

Harrre skrev:
nightprowler skrev:

jo beta är ganska slöa orginal (om nu det var den moppen du prata om :) ) men den har ett bra axx och topfart med dragen plugg osv :) har själv en beta rr 07 o har byt lite grejer på den så nu går den allt bra :) men jag tycker du ska iaf sitta på mopparna och känna vilken som är skönast :)
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

asså, bara jag som knappt räknar urpluggad som trim, ebs/dbo /AM6 går nästintill lika bra trimmade, vissa tror att AM6 e bättre att trimma då dom gör mer urpluggade o det är skitsnack! de som är riktigt insatta brukar föredra ebs då den håller bäst för seriöst trim! original, Derbi är sköna att köra(något hård sadel) snyggare än beta (imo) vanligare än beta med både för/nackdelar största problemet med derbis är hur obekväma de är att åka på och att de väger bly :) tänker inte uttala mig om betan då det är ett okänt territorium för mig :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

har 80cc på och ltie smått och gått och kan säga är riktigt nöjd med den hittils men har aldrig kört en orginal så vet itne men AM6 trimmade går bättre en Derbi trimmade de vet jag iallafall :P
nackdel med beta är liten tnak...
men dom väger typ ingenting. rätt höga med är lite förstor för mig och är 175
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

david96 skrev:men AM6 trimmade går bättre en Derbi trimmade de vet jag iallafall :P
utveckla tack. det där stämmer nämligen inte ett dugg, du snackar skit.
men som sagt, säg varför du tycker det.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

CaToXXo skrev:
david96 skrev:men AM6 trimmade går bättre en Derbi trimmade de vet jag iallafall :P
för haft båda och och jag och min kompis hade samma setup och min gick bättre även fast hans var bättre instölld så har de alltid vart för mig men beror väl på skciket osv.
jag har nog kört fler mopeder än dig ksulle jag tro som har samma setup men jag vet inte något om dig så men kört flera derbins som haft vassare setup än med folk på AM6 och AM6 har vunnit. men det kan bero på skciket men i mitt fall har alltid AM6 vart vassast
Senast redigerad av david96 den 14 maj 2012, 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped

Inlägg av Harrre »

CaToXXo skrev:
Och när du säger att det inte stämmer ett dug, kan du då utveckla det tack? :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

david96 skrev:
CaToXXo skrev:
för haft båda och och jag och min kompis hade samma setup och min gick bättre även fast hans var bättre instölld så har de alltid vart för mig men beror väl på skciket osv.
Hur förklarar du att många hypermotorer är Derbi-motorer? att folk som överhuvudtaget trimmar ens skaffar Derbi, om dom skulle gå sämre trimmat?

Du fattar väl själv att Derbi inte går sämre. Notera att jag menar INTE att Derbi går bättre, men inte heller sämre. Allt beror på hur bra du kan ställa in, optimera för maxeffekt, porta och allt sånt.
Harrre skrev:
CaToXXo skrev:
Och när du säger att det inte stämmer ett dug, kan du då utveckla det tack? :)
läs ovan

EDIT: tänkte lägga till lite info jag hittade...
ska man köra trimmat är Derbi bättre för att Derbi har 5 kopplingsfjädar och AM6 bara 4 (am6an slirar lättare mao) + att Derbi har rakskurna kopplings drev som gör att det sliter mindre på motorn än på AM6.
Derbi har ockskå bredare mellan pinnbultarna och mer gods i blocket vilket betyder att du kan porta blocket mer och köra på större cylindrar på derbin än AM6.
AM6 har också större frilägen mellan växlarna, men det funkar väl fint om man tar i.
Sen har jag hört att EBS, dvs Derbi-veven är mer stryktålig (ja, min har väl snart rullat 2000 mil och jag kör med 70cc, alla lager o vev är jättefint)

Derbi-motorn har dock ingen balansaxel, vilket gör att dom (tydligen?) vibrerar lite mer på högre varv än AM6. Detta vet jag dock inte mycket om hur mkt det hjälper osv.

Men min slutsats blir såhär:

Original = Derbi
Ostrypt = AM6
Trimmad = Kvittar nästan... men jag hade tagit Derbi.

Skriv svar