aerox slö i mellan registret

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

aerox slö i mellan registret

Inlägg av roppin_96 »

asså.. Jag har bytt till stage6 rör på min aerox 05, och öppet filter. jag böt munstycke från 62 till 78, men den är seg som fan i början, sen i mellanregistret får den en riktig kick och drar iväg och sen blir den slö igen, typ brööööoaaaaaaaaaaaaröööööö.. vad är felet? :s

Setup:
Stage6 pro replica krom rör
Hebo variator kit
Stage6 koppling
5g vikter
Öppet filter (biltema)
Setup:

Hebo variator med 3,6g vikter
Dragen skorsten (luftburken)
ZX rör
Stage6 koppling med röda fjädrar
ca. 0.5 bar luft i bakdäcket (bättre balans vid stunting)
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av byYn »

Har du provat några andra munstycken?
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

jag har prövat 62 och 74 och 78..
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

och original munstycket är 62, men de gick att köra med 74 med originalröret och luftburk, så de kan ju inte vara för litet
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Testa en munstycke mellan 62 och 70 då?
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

jag tog bort sport luft filtret, och satte dit luftburken. Och märkte då att den fick på tok för mycke bensin och började fyrtakta. jag böt ner till 74 men den får ändå för mycke bensin, hur är de möjligt att den får för mycke bensin med trimröret när ja kunde köra med 74 på org röret? :s
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

kan de ha nå me röret att göra?
Setup:

ZX rör
Stunt-Virre
Elmoped

Inlägg av Stunt-Virre »

Har nog inte med röret och göra. Skruva ut luftskruven 1- 1 och ett halft varv och kolla dig fram. Vad har du fö förgasare föresten?
Säljer massvis med Aerox delar och tillbehör, PM och sök det du behöver!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Testa att sänka nålen ett hack och se om det blir bättre. Skulle det bli sämre så höj den ett hack istället.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Livelawe »

jag hade samma problem, jag satte dit min original koppling så gick den skit bra. Testa det.!
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

den går bättre med öppna filtert än med luftburken.. den är slö i början men sen får de ett jävla drag upp till 30 sen stannar den där.. oavsett ifall de är nerförsbacke eller inte.. den nästan spärrar vid 30-40? jag har en gurther förgasare (62 munstycke org) och har prövat 74 och 78
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

roppin_96 skrev:den går bättre med öppna filtert än med luftburken.. den är slö i början men sen får de ett jävla drag upp till 30 sen stannar den där.. oavsett ifall de är nerförsbacke eller inte.. den nästan spärrar vid 30-40? jag har en gurther förgasare (62 munstycke org) och har prövat 74 och 78
Som sagt, testa sänka nålen ett hack.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

vart hittar jag den nålen då?
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

roppin_96 skrev:vart hittar jag den nålen då?
i förgasaren, det är trottelnålen jag snackar om. Plocka loss trotteln så ser du nålen.
sätt clipset ett hack längre upp på nålen, så kommer nålen ett hack längre ner.

Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Ska göra det enkelt för dig.

1. Varför den drar segt i början är pga för mjuka kopplingsfjädrar. I med relativt hårda, inte medium, utan hårda.

2. Varför den har segt mellan register är pga för tunga vikter, sätt i 3.5 så ska du allt få se på mellanregister..

3. 78 munstycke är alldelles för litet till sportluftfilter. I med upp mot 85 eller dylikt. Större är huvudsaken. Efter dessa grejer kan jag lova att den kommer gå mycket bättre.

Funkar inte detta är jag skyldig dig något.
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

fel av mig.. förlåt för felskriven rubrik,den är inte seg i mellan registret.. de är då den är pigg som satan! varvar ut som ett spjut och skriker över hela byn och sen ba brööööööööö
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

roppin_96 skrev:fel av mig.. förlåt för felskriven rubrik,den är inte seg i mellan registret.. de är då den är pigg som satan! varvar ut som ett spjut och skriker över hela byn och sen ba brööööööööö
För mycket luft och för lite bensin, i med större munstycke som jag sa.

I med 3.5 - 4.5 gram så ska du få se att ditt mellanregister blir ännu bättre.

Samt i med hårdare kopplingsfjädrar så kommer den att dra direkt, inte efter några sekunder / 5-15 kmh.
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

prövade nu med 84 munstycke, och dra in luftskruven ett varv.. samma problem.. jag har ett par röda kopplingsfjädrar ska ja sätta på dom då? sen när man spänner kopplingsfjädrarna är de ju som en "linjal" som visar hur hårt man ska dra fjädrarna, hur hårt ska man dra dom`?
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

roppin_96 skrev:prövade nu med 84 munstycke, och dra in luftskruven ett varv.. samma problem.. jag har ett par röda kopplingsfjädrar ska ja sätta på dom då? sen när man spänner kopplingsfjädrarna är de ju som en "linjal" som visar hur hårt man ska dra fjädrarna, hur hårt ska man dra dom`?
Ännu större munstycke behövs. Hade 86 med draget skorsten. Bytte dock ner till 82 och gick bättre. Men du behöver större iallafall.
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

men asså.. har du tänk på att de är en ökning med nästan 30 storlekar? ;d sätter jag dit 88-90 när org är 62.. de känns fel :s
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

prövade byta till 92, den blöddrade och vart svagare, men den slutade ändå varva efter "mellanregister kicken"
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Inte för tunga vikter då?
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

vikterna är lite för lätta för orginal setup, så dom ska nog inte vara för tunga med trim rör och öppet filter

Edit: vill ba fa fram vad de är som gör att varven dör ut efter att den varvat fullt i mellanregistret.. sen att den bröööar i början oxå är ett problem ;(
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

roppin_96 skrev:vikterna är lite för lätta för orginal setup, så dom ska nog inte vara för tunga med trim rör och öppet filter

Edit: vill ba fa fram vad de är som gör att varven dör ut efter att den varvat fullt i mellanregistret.. sen att den bröööar i början oxå är ett problem ;(
Vadå för tunga för original setup? Du kör med effektrör.. Jag körde med 3.5 grams vikter och det var bäst för mig ( effektrör ). 0.5 gram lättare än original som du kör med tvivlar jag att din moped går bäst med, men nåväl. Vill du ha tunga vikter så är det helt upp till dig och jag accepterar det.
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

byt till 88 munstycke. jag toppade 87 med gps! men den är fortfarande seg i botten och snabb som fan i mellan registret. men! efter ett tag i lätt nerförsbacke så började den varva och då blev de ett jävla drag i den! somsagt 87 på gps, sen i lätt uppförsbacke gick de kanske 20-25 eller liknande. ärligt så tvivlar jag på att de är vikterna som är för tunga efter som att dom var lite för LÄTTA för org setup.. så dom kan väl inte va för tunga för trim setup..
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
Robbdog
Elmoped

Inlägg av Robbdog »

Äre hög elr lågvarvs rör? kan gå dålit me högvarvs i början, men inte nåt märkvärdigt. Annars äre nog nåt me kopplingen, för mjuka fjädror ? : D
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

gör kopplingsfjädrarna eller vikterna så att den inte ens tar sig från stället? den ba står och blöddrar och 4taktar.. ja har prövat munstycken från 74 till 92
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

de är väldigt skumt att de är jusst på min rox den gör såhär.. seg i botten och på toppen men mellan är den suverän! körde en slider me zx och samma variator och samma vikter (5g) och de gick alldelens super!

Den orkar varva i nerförsbacke.. är de pga för litet/stort munstycke eller tunga/lätta vikter?
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Tror du inte att roxxen har en anledning till att tjata om lättare vikter? byt till 3,5g så ska du nog få ös i moppen

Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

men asså ni fattar inte.. den tar sig ju inte från stället? den snurrar knapps hjulet! den bara blöddrar och fyrtaktar oavsett munstycke
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

roppin_96 skrev:men asså ni fattar inte.. den tar sig ju inte från stället? den snurrar knapps hjulet! den bara blöddrar och fyrtaktar oavsett munstycke
Va för ställe..? Vid acceleration? Gäller samma sak, för tunga vikter och för mjuka kopplingsfjädrar. Vill du ha hjälp, ta emot den isåfall. Annars är detta bara totalt meningslöst.
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

asså.. att en moppe blir slöare pga "effekt rör".. de går inte ihop -,-
Setup:

ZX rör
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Du sa att den gjorde 87 på gps men ok... Om den bara 4taktar och inte orkar driva nånting alls, så kolla om den får luft? filtret kanske är igensatt? annars skulle det kunna vara ett tändfel, men det tycker jag inte de borde va...

Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

roppin_96 skrev:asså.. att en moppe blir slöare pga "effekt rör".. de går inte ihop -,-
Men helt ärligt, tror du att en moppe går som en dröm bara för att du sätter på ett effektrör..? Det finns en anledning till att original rör går bra till original fjädrar, vikter m.m. Ett original rör är lågvarvigt, och därav är fjädrarna någrant ditsatta med det varvtal kopplingen ska greppa, samt med de vikter som den går bäst.

Nu till effektrör, ett effektrör är högvarvigare vad du än gör, vilket rör det än är. Därav kan du inte bara sätta på ett och tro att kopplingen ska greppa vid det rörets varvtal, alltså måste du sätta i andra fjädrar som slår in då rörets effekt kommer, samma sak med vikterna, när de ska slå ut variatorn. Som jag säger, i med lättare vikter och hårdare fjädrar så kommer ditt problem vara löst, om du inte lyssnar på oss så kommer jag inte ta min tid mer att hjälpa dig för ingenting.

Du måste ställa in mopeden när du satt på effektrör, jag känner ingen som kunnat sätta på ett rör utan att behöva sätta på större munstycke, byta vikter, fjädrar eller vad det nu är. Snälla du, lyssna vad vi har att komma med :roll: Eftersom att detta effektröret du nu har, är högvarvigare, dvs effekten kommer senare än vad original röret gör, så måste du i med hårdare fjädrar ( du kommer då närmare det varvtal kopplingen ska greppa ).

EDIT: Varför den drar segt i början är pga att kopplingen greppar tidigare än när rörets effekt kommer.
Användarens profilbild
roppin_96
Varnad

Inlägg av roppin_96 »

jag tog förgivet att du läst va jag skrivit men tydligen inte.. jag har (INTE) original variator! jag har Hebo variatorkitt med stage6 koppling och Hebo 5g vikter och Röda kopplingsfjärdar, och den här variatorn har suttit på en trimmad roxx förr OCH på en trimmad slider.. exakt som den är nu har den varit på andra trimmade moppar och funkat super! så variatorn är redan perfekt inställd för att gå bra men trim rör

Jag har lekt med luftskruven och munstycken.. för ett tag sen orkade den iaf varva ut i nerförsbacke, nu helt plötsligt kommer den ingenstans! den ba bröaöröaraöröaar (ett konstigt ljud :p)
Setup:

ZX rör
Skriv svar