Sida 1 av 1

Beta rr vs Derbi

Postat: 11 maj 2012, 19:42
av Jberg
Tjena letar nu efter en moppe, som sagt Beta RR eller Derbi, vilken är starkast? går bäst? varför?. vilken blir snyggast efter att man har ''stylat'' den osv. tacksam för svar! Motivera varför också ! :)

/mvh

Postat: 11 maj 2012, 19:44
av david96
beta rr AM6 ftw :P Derbi är ren skit ;)
nä men vad vill du ha ? båda går bra orginal beta rr är bar att stunta med :)
Kolla här:
Finns lika mycket. Trim och styling till båda!
Original rör är beta bäst och original cylinder är Derbi bäst

Postat: 11 maj 2012, 19:47
av TuZx
ska du trimma? = beta

orginal så spelar det ingen roll ;)


har själv en beta rr 07 den går ganska bra med dragen plugg o andra drev :)

Postat: 11 maj 2012, 19:48
av david96
trimma spelar väl ingen roll finns ju likamånga till Derbi motorn som beta ?
jag tycker Derbi är lättare att trimma emr plats :)
men beta är för jävligt snygga fall man fixar till dom lite :)

Postat: 11 maj 2012, 19:57
av robb4n
Finns en nackdel med trimmade Derbi, dom vibrerar så inni helvete om du trimmar dom i alla fall min :roll:

Postat: 11 maj 2012, 19:58
av Gröngöling
Derbi: Jättevanliga (lite lättare att hitta delar), vissa ska tydligen ha problem med elsystemet, rätt starka original har jag hört, cateye original oftast vilket är snyggt
Beta: Ovanliga (dock liiite svårare att hitta delar), Jävligt snygga enligt mig (till och med som enduro), går tydligen riktigt bra urpluggade, finns i mycket roligare färger, väger mindre (tror jag)

Postat: 11 maj 2012, 20:03
av david96
Gröngöling skrev:Derbi: Jättevanliga (lite lättare att hitta delar), vissa ska tydligen ha problem med elsystemet, rätt starka original har jag hört, cateye original oftast vilket är snyggt
Beta: Ovanliga (dock liiite svårare att hitta delar), Jävligt snygga enligt mig (till och med som enduro), går tydligen riktigt bra urpluggade, finns i mycket roligare färger, väger mindre (tror jag)
beta har AM6 motor hur är de svårt att hitta delar ? :S

Postat: 11 maj 2012, 20:04
av TuZx
Gröngöling skrev:Derbi: Jättevanliga (lite lättare att hitta delar), vissa ska tydligen ha problem med elsystemet, rätt starka original har jag hört, cateye original oftast vilket är snyggt
Beta: Ovanliga (dock liiite svårare att hitta delar), Jävligt snygga enligt mig (till och med som enduro), går tydligen riktigt bra urpluggade, finns i mycket roligare färger, väger mindre (tror jag)

dom väger 4kg mer :P eller iaf mot Senda :)

Postat: 11 maj 2012, 20:06
av TuZx
david96 skrev:trimma spelar väl ingen roll finns ju likamånga till Derbi motorn som beta ?
jag tycker Derbi är lättare att trimma emr plats :)
men beta är för jävligt snygga fall man fixar till dom lite :)

om man har tex Senda så är det ju blind tarm på den o då är det väl lite svårare än att ta bort 3st skruvar från kröken? ;)

Postat: 11 maj 2012, 20:06
av Gröngöling
david96 skrev:
Gröngöling skrev:Derbi: Jättevanliga (lite lättare att hitta delar), vissa ska tydligen ha problem med elsystemet, rätt starka original har jag hört, cateye original oftast vilket är snyggt
Beta: Ovanliga (dock liiite svårare att hitta delar), Jävligt snygga enligt mig (till och med som enduro), går tydligen riktigt bra urpluggade, finns i mycket roligare färger, väger mindre (tror jag)
beta har AM6 motor hur är de svårt att hitta delar ? :S
Allt förutom motordelar, har aldrig sett ett helt kåpset till salu till beta t.ex... (notera att jag sa liiite)

Postat: 11 maj 2012, 20:08
av TuZx
Gröngöling skrev:
david96 skrev:
Gröngöling skrev:Derbi: Jättevanliga (lite lättare att hitta delar), vissa ska tydligen ha problem med elsystemet, rätt starka original har jag hört, cateye original oftast vilket är snyggt
Beta: Ovanliga (dock liiite svårare att hitta delar), Jävligt snygga enligt mig (till och med som enduro), går tydligen riktigt bra urpluggade, finns i mycket roligare färger, väger mindre (tror jag)
beta har AM6 motor hur är de svårt att hitta delar ? :S
Allt förutom motordelar, har aldrig sett ett helt kåpset till salu till beta t.ex... (notera att jag sa liiite)
mxr har för 1600kr :)

Postat: 11 maj 2012, 21:19
av Jberg
så ni föredrar Beta RR då alltså? :), som sagt ska antaglingen trimma den också ? är Derbi bra då?

Postat: 11 maj 2012, 21:21
av k-skåpet
jag tycker inte betorna är så jättesnygga direkt! derbisarna är bättre för trimmning om man snackar redigt o inge urpluggat skit! typ midrace så håller derbisarna bättre :)

Postat: 11 maj 2012, 21:25
av TuZx
Jberg skrev:så ni föredrar Beta RR då alltså? :), som sagt ska antaglingen trimma den också ? är Derbi bra då?

jag hade tagit beta (säger inte det för jag har en nu) men för jag tycker tex Senda är ganska liten + om man ska trimma så är det blindtarm på ''Senda'' eller så får du lägga trimrör på det + dom har strypt cdi (iaf dom nya) och det har inte beta.men testa båda om du känner ngn som har en Derbi eller beta^^


beta är lite större men det är gött tycker jag (är inte så lång 1.80) o det är ganska gött o ha en lite större moppe. på beta är pluggen i kröken och den sitter i 3st skruvar sen byt bara munstycke mellan 100-120 ( har 115 i min) o dreva om den till 13/53 så drar du dom med trimrör på :)

Postat: 11 maj 2012, 22:28
av Jberg
Okej, men vilken går bäst? med trim ? är det derbin?

Postat: 11 maj 2012, 22:30
av david96
med orginal cylinder så nog derbin med orginal rör betan :)

Postat: 11 maj 2012, 22:34
av DiNozzan
Jberg skrev:Okej, men vilken går bäst? med trim ? är det derbin?
Med bara effektrör går AM6 bäst. Men när man börjar "trimma=Miderace/ Hyper" så går dom samma och Derbin håller bättre!

Sen fattar jag inte vf folk klagar på att Derbi vibrerar! Dom vibrerar ju ingenting över 6-7 rpm. Som att vattenplana ju! Om ni tycker att er moped vibrerar då ska ni testa åka Skyteam!

Postat: 11 maj 2012, 22:36
av BetaKTM
Beror på vilken Beta du menar.
Den med KTM så drar du en Derbi med hästlängder. Med bara dragen plugg.
Men men AM6 vet jag inte så mkt om. Dom är sjult mkt snyggare än en Derbi vilket jag personligen tycker är så "standard".
Alla har en Derbi och kan ju va lite kul att komma med nått nytt än en moppe med cat eye som alla har !
Slänger du på 65cc KTM vilket jag har på min Beta då jävlar !

Postat: 11 maj 2012, 22:38
av DiNozzan
BetaKTM skrev:Beror på vilken Beta du menar.
Den med KTM så drar du en Derbi med hästlängder. Med bara dragen plugg.
Men men AM6 vet jag inte så mkt om. Dom är sjult mkt snyggare än en Derbi vilket jag personligen tycker är så "standard".
Alla har en Derbi och kan ju va lite kul att komma med nått nytt än en moppe med cat eye som alla har !
Slänger du på 65cc KTM vilket jag har på min Beta då jävlar !
Hahaha, hästlängder med dragen plugg^^ Dom gör 70 med sämst acc^^

Postat: 11 maj 2012, 22:39
av BetaKTM
DiNozzan skrev:
BetaKTM skrev:Beror på vilken Beta du menar.
Den med KTM så drar du en Derbi med hästlängder. Med bara dragen plugg.
Men men AM6 vet jag inte så mkt om. Dom är sjult mkt snyggare än en Derbi vilket jag personligen tycker är så "standard".
Alla har en Derbi och kan ju va lite kul att komma med nått nytt än en moppe med cat eye som alla har !
Slänger du på 65cc KTM vilket jag har på min Beta då jävlar !
Hahaha, hästlängder med dragen plugg^^ Dom gör 70 med sämst acc^^
Kan jag lova dig att dom inte gör !
Mkt starkare än Derbi, dom har ju fan KTM orginal :)

Postat: 11 maj 2012, 22:40
av DiNozzan
BetaKTM skrev:
DiNozzan skrev:
BetaKTM skrev:Beror på vilken Beta du menar.
Den med KTM så drar du en Derbi med hästlängder. Med bara dragen plugg.
Men men AM6 vet jag inte så mkt om. Dom är sjult mkt snyggare än en Derbi vilket jag personligen tycker är så "standard".
Alla har en Derbi och kan ju va lite kul att komma med nått nytt än en moppe med cat eye som alla har !
Slänger du på 65cc KTM vilket jag har på min Beta då jävlar !
Hahaha, hästlängder med dragen plugg^^ Dom gör 70 med sämst acc^^
Kan jag lova dig att dom inte gör !
Mkt starkare än Derbi, dom har ju fan KTM orginal :)
Du kan lova vafan du vill men min kompis har en sådan^^

Postat: 11 maj 2012, 22:43
av BetaKTM
DiNozzan skrev:
BetaKTM skrev:
DiNozzan skrev: Hahaha, hästlängder med dragen plugg^^ Dom gör 70 med sämst acc^^
Kan jag lova dig att dom inte gör !
Mkt starkare än Derbi, dom har ju fan KTM orginal :)
Du kan lova vafan du vill men min kompis har en sådan^^
Har haft två styckna men har en nu så de du :)
Den nu har KTM 65cc och massa annat. Och båda gick väldigt bra med dragen plugg. Accet var inte kasst kan jag ju säga då är det din kompis som har nån jävla kinesisk potta skit !

Postat: 11 maj 2012, 22:48
av k-skåpet
BetaKTM skrev:
DiNozzan skrev:
BetaKTM skrev: Kan jag lova dig att dom inte gör !
Mkt starkare än Derbi, dom har ju fan KTM orginal :)
Du kan lova vafan du vill men min kompis har en sådan^^
Har haft två styckna men har en nu så de du :)
Den nu har KTM 65cc och massa annat. Och båda gick väldigt bra med dragen plugg. Accet var inte kasst kan jag ju säga då är det din kompis som har nån jävla kinesisk potta skit !
Köp en drac om du ska glädjemäta, ja hans gör 80 enligt mätaren men inte en chans att de stämmer, då gör ju min Derbi 130 så hårt som jag drar honom? men din hade säkert gasres (vråla ur han på kopplingen o dumpa så den reser 3mm)

Postat: 11 maj 2012, 22:55
av BetaKTM
k-skåpet skrev:
BetaKTM skrev:
DiNozzan skrev: Du kan lova vafan du vill men min kompis har en sådan^^
Har haft två styckna men har en nu så de du :)
Den nu har KTM 65cc och massa annat. Och båda gick väldigt bra med dragen plugg. Accet var inte kasst kan jag ju säga då är det din kompis som har nån jävla kinesisk potta skit !
Köp en drac om du ska glädjemäta, ja hans gör 80 enligt mätaren men inte en chans att de stämmer, då gör ju min Derbi 130 så hårt som jag drar honom? men din hade säkert gasres (vråla ur han på kopplingen o dumpa så den reser 3mm)
Hängde tyvär inte med där riktigt.
Nu har jag gasres på 1 an och 2 an ja, men dock bara på denna setupen, inte orginal med dragen plugg :)
Men fatta inte vem du snacka om ?

Postat: 12 maj 2012, 09:01
av k-skåpet
BetaKTM skrev:
k-skåpet skrev:
BetaKTM skrev: Har haft två styckna men har en nu så de du :)
Den nu har KTM 65cc och massa annat. Och båda gick väldigt bra med dragen plugg. Accet var inte kasst kan jag ju säga då är det din kompis som har nån jävla kinesisk potta skit !
Köp en drac om du ska glädjemäta, ja hans gör 80 enligt mätaren men inte en chans att de stämmer, då gör ju min Derbi 130 så hårt som jag drar honom? men din hade säkert gasres (vråla ur han på kopplingen o dumpa så den reser 3mm)
Hängde tyvär inte med där riktigt.
Nu har jag gasres på 1 an och 2 an ja, men dock bara på denna setupen, inte orginal med dragen plugg :)
Men fatta inte vem du snacka om ?
kanske skulle påpeka att dinozzan och jag bor i samma by snackar om samma beta!
Edit, ta inte inlägget för seriöst

Postat: 12 maj 2012, 15:28
av DEA!!
beta 02 och tidigare hade väl KTM motor?
beta är snyggare enligt mig! Går i evighet.

Postat: 12 maj 2012, 15:39
av CaToXXo
Det var då fan vad alla jävla p12or och mindre invaderade denna tråd helt plötsligt...

Derbi:
*Jobbiga att strypa av originalröret
*elsystemen brukar krångla ibland
*ingen balansaxel, så dom kan vibrera lite när du trimmar seriöst, och då menar jag midrace och uppåt.
*kraftig vev, en hel del starkare än am6ans originalvev vad jag har hört
*stabil boxram som du inte knäcker i första taget
*något hård sadel om du ska åka 20 mil i sträck
*går att kicka med växel i och koppling inne, detta går inte på am6an.
*Går bättre original (och trimmade imo)
*Finns extremt mycket delar begagnade till Senda

Beta, 03>:
*AM6, lätt att hitta delar till motorn, men jag föredrar Derbi-motorerna alla dagar i veckan.
*helt fuckade originalrör på vissa modeller, men ska gå iaf runt 70 urpluggade (70 ärliga dvs)
*balansaxel i motorn vilket ska ge mindre vibrationer
*Stora mellanrum mellan växlarna, vilket gör att du lätt får i friläge mellan varje växel om du vill.


Vet inte så mycket jag kom på nu, men jag försökte iallafall...
Och jag är ingen jävla fanboy av nåt av märkena som alla andra i den här tråden verkar vara!

Postat: 12 maj 2012, 17:05
av Mattyyy
Fördelar med Beta :
Sjukt snygga
Lätt att hitta reservdelar till motorn
Går bra avstrypta
Lätt att strypa av
Man sitter bekvämt både som förare och passagerare