Köra utan kopplingsvajer, Derbi

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Köra utan kopplingsvajer, Derbi

Inlägg av ZX »

Tjenare igår när jag skulle åka hem från en kompis så gick kopplings vajern av :( Och nu undrar jag om jag kan crossväxla (eller vad det nu kallas, det är iaf när man kör utan att trycka in kopplingen) hem utan att hela skiten rasar ihop :) Det är ca 1.5mil hem,

Och om jag kan köra det har ni nått tips på hur man ska gasa och växla då :)

Det är en Derbi Drd Racing 07 med:
50sport
helt avstrypt
sportluftfilter
17.5mm fögg

Snabba svar uppskattas då jag bara kan få skjuts dit om typ 1timme :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

ja de går att crossväxla dock inte så bra...
försök växla på mellan varven och ligg på en och samma växel hela vägen tex ligg i 3 an hela vägen hem
elr ligg i ettan hela vägen hem på cyckelbana..
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög

Inlägg av philip95 »

Det går att växla upp utan att koppla om du släpper gasen när du ska växla, men inte att växla ner för då flyger moppen åt helvete :) Provade att växla ner en gång utan att koppla och det var inte kul precis.
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

ja det går väl men växla inte nedåt bara
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Det funkar utmärkt att växla utan koppling både uppåt och neråt, bara du inte ligger i dragläge eller motorbromsning, utan mitt emellan.
Ligger du mitt emellan så kan du växla både upp och ner hur mycket du vill, av egna erfarenheter.

EDIT: Men kör för helvete lugnt, så du inte kör rakt in i ett rådjur och panikbromsar och växlar ner av reflex.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Somsagt, växla både upp och ner går. Nedåt är svårare och mer risky, men uppåt funkar fint.

Det är bara att växla som vanligt uppåt, gasa på så mycke du vill, och när du vill växla släpper du av gasen. Så fort det slutar driva petar du i den nya växeln och sen är det bara att gasa vidare.

Samma princip gäller vid nedväxlingen, det gäller att skicka i växeln precis när motorn inte driver. Om du motorbromsar hårt som fan så kommer lådan åka. Försök växla nedåt på så låga varv som möjligt, då påverkas det minst.

Start däremot är en annan femma. Du får kicka igång den, sedan får du rulla igång den och hoppa på och skicka i ettan i farten. Stanna är också lite problematiskt. Antingen får du försöka lirka i neutralen eller så får du stänga motorn helt enkelt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

bensinskalle skrev: Start däremot är en annan femma. Du får kicka igång den, sedan får du rulla igång den och hoppa på och skicka i ettan i farten. Stanna är också lite problematiskt. Antingen får du försöka lirka i neutralen eller så får du stänga motorn helt enkelt.
Ang detta så är det väl bara att sparka i 2an från friläge och rulla igång den, eller är det inte bra? för så brukar jag göra ibland... :roll: utan koppling dvs.

Och att stanna får man väl vrida av tändningen, är lättast så :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW

Inlägg av StylizhRazer »

det bästa är ju att du frågar om den kan stå där tills du kan komma ditt och koppla i en ny vajer annars så har ovanstående svarat väldigt bra :)
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

CaToXXo skrev:
bensinskalle skrev: Start däremot är en annan femma. Du får kicka igång den, sedan får du rulla igång den och hoppa på och skicka i ettan i farten. Stanna är också lite problematiskt. Antingen får du försöka lirka i neutralen eller så får du stänga motorn helt enkelt.
Ang detta så är det väl bara att sparka i 2an från friläge och rulla igång den, eller är det inte bra? för så brukar jag göra ibland... :roll: utan koppling dvs.

Och att stanna får man väl vrida av tändningen, är lättast så :)
Ah jo de går ju förstås att springa igång den direkt ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Hur ska man springa igång den utan koppling? :P
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Gröngöling skrev:Hur ska man springa igång den utan koppling? :P
Ha i friläge, få upp lite fart och sparka i 2an så hoppas den igång :)

Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

åkte i en vecka utan kopplings wire... no biggie ;) kör på bara ;) sakerna håller
hitler is tha king
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Tackar hemskt mycket för alla svar! :)

Nån som har ett tips om man hamnar i en korsning? :D
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »